5.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@cgtn).
Zatiaľ čo vládnuci predstavitelia horlivo povzbudzujú vodičov, aby prešli na elektromobily, európske krajiny zaostávajú v rozširovaní nabíjacej infraštruktúry. Najnovšie správy si nerobia žiadne ilúzie. Európska únia by mala inštalovať takmer osemkrát viac dobíjacích bodov, aby pokryla predpokladaný dopyt.
Hoci sa rast predaja batériových vozidiel v posledných mesiacoch oslabil, počet elektromobilov na európskych cestách sa neustále zvyšuje. Rozvoj infraštruktúry však bohužiaľ nedrží krok. Podľa nedávnej správy Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) – existuje znepokojujúci rozpor medzi súčasnou dostupnosťou verejných nabíjacích miest a predpokladaným dopytom.
Na dosiahnutie ambicióznych európskych cieľov v oblasti znižovania emisií CO2 potrebujeme masový predaj elektromobilov vo všetkých krajinách EÚ. Bez širokej dostupnosti verejnej nabíjacej infraštruktúry to bude do značnej miery nemožné dosiahnuť.
– Generálna riaditeľka ACEA, Sigrid de Vries.
Európa potrebuje až 1,2 milióna nabíjačiek ročne
V minulom roku bolo zriadených len 150 000 verejných nabíjacích miest. Celá Európska únia má v súčasnosti približne 630 000 miest, kde si vodiči elektromobilov môžu doplniť energiu. Podľa prognóz Európskej komisie by do roku 2030 malo byť takýchto miest približne 3,5 milióna. Dosiahnutie tohto cieľa by znamenalo inštaláciu najmenej 410 000 verejných nabíjacích miest ročne, čo je takmer trojnásobok súčasného tempa rozvoja.
Podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov sú prognózy Európskej komisie už teraz značne podhodnotené. Podľa odhadov ACEA by na splnenie ekologických cieľov Európy do roku 2030 bolo potrebných až 8,8 milióna nabíjacích miest. Dosiahnutie tohto cieľa by si vyžadovalo inštaláciu 1,2 milióna nabíjačiek ročne alebo viac ako 22 000 nabíjačiek týždenne. To je osemkrát viac, ako uvádza najnovšia správa.
Veľmi nás znepokojuje, že rozvoj infraštruktúry nedrží krok s predajom elektromobilov. Ak chceme zaplniť medzeru v infraštruktúre a splniť klimatický cieľ, je naliehavo potrebné zvýšiť investície do verejnej nabíjacej infraštruktúry.
– PODČIARKUJE SIGRID DE VRIES.
Pravidlá EÚ si vynucujú rozvoj nabíjacej infraštruktúry
Podľa ACEA Brusel výrazne podceňuje počet vozidiel, ktoré budú do roku 2030 využívať verejné nabíjačky. EÚ v súčasnosti odhaduje, že pôjde o 30 miliónov vozidiel, zatiaľ čo analytici trhu predpokladajú, že ich bude 65 miliónov. Tieto čísla zahŕňajú okrem iného aj dodávky na batériový pohon, ktoré sa nabíjajú prevažne pomocou rovnakej infraštruktúry ako osobné vozidlá, ako aj plug-in hybridné vozidlá. Výpočty Európskej komisie sa vo veľkej miere obmedzujú len na autá s elektrickým pohonom.
Európska únia už teoreticky prijala právne predpisy, ktoré majú zabezpečiť dostatočný počet nabíjačiek a ich rovnomerné rozloženie. Podľa novej legislatívy AFIR je každá krajina spoločenstva povinná vybudovať sieť rýchlonabíjacích staníc pre elektromobily a staníc na dopĺňanie vodíka pozdĺž hlavných dopravných koridorov. Do roku 2030 sa majú rýchlonabíjačky inštalovať každých 60 km pozdĺž hlavných dopravných trás a nabíjacie stanice pre nákladné vozidlá sa majú objaviť každých 100 km. V praxi môže byť pre mnohé krajiny splnenie uvedených požiadaviek nielen šialene ťažké, ale dokonca nemožné.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Známy koncern sťahuje plány na vybudovanie siete nabíjacích staníc
Testovaná batéria Polestar, ktorá sa nabije z 10 % na 80 % za 10 minút
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.