Tipy, Zaujímavosti,

Musí sa upchatý filter pevných častíc vymeniť alebo sa dá opraviť? Ako dlho vydrží DPF filter

1.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@LubrizolAdditives360). Jednou z najhorších správ pre vodičov je zistenie, že majú upchatý filter pevných častíc. Keď sa vyskytne takýto problém, je potrebné DPF filter vymeniť,...

1.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@LubrizolAdditives360).

Jednou z najhorších správ pre vodičov je zistenie, že majú upchatý filter pevných častíc. Keď sa vyskytne takýto problém, je potrebné DPF filter vymeniť, alebo sa dá opraviť?

Musí sa upchatý filter pevných častíc DPF vymeniť alebo sa dá opraviť?
Foto: youtube.com/@LubrizolAdditives360

Takmer všetky moderné automobily sú vybavené špeciálnymi systémami, ktoré eliminujú takmer všetky vypúšťané znečisťujúce látky. Tieto zariadenia v podstate takmer úplne ničia častice vznikajúce pri spaľovaní paliva.

Čo je filter pevných častíc

Filter pevných častíc je zariadenie, ktoré zachytáva jemné častice prachu, popola a iných nečistôt. Tie vznikajú počas procesu spaľovania paliva. Pomocou filtra sa však väčšina z nich zachytí. Potom sa pri vysokých teplotách výfukových plynov častice takmer úplne zničia.

Tieto filtre sa zvyčajne používajú v dieselových vozidlách. Niektorí výrobcovia automobilov však takéto filtre montujú aj do benzínových motorov, ktoré sa nazývajú filter pevných častíc (GPF).

Filter pevných častíc – DPF

Filter pevných častíc, skrátene DPF, je pomerne drahý diel. Montuje sa do výfukového systému, zvyčajne pred katalyzátor. Tým, že sa výfukové plyny vystavujú zvýšenej teplote, DPF znižuje množstvo nespálených častíc a popola najmenej o 95 %. Tieto filtre sa začali vo veľkej miere používať po zavedení normy Euro 4.

Ako funguje DPF

Filter pevných častíc filtruje škodlivé emisie vznikajúce pri spaľovaní nafty. Dieselové vozidlo s normálne fungujúcim filtrom pevných častíc nevypúšťa z výfuku čierny dym.

Na displeji na prístrojovej doske vášho vozidla môžete v závislosti od modelu a výrobcu vidieť úroveň naplnenia DPF, aby sa zabránilo upchatiu filtra.

Ako opraviť upchatý filter pevných častíc

Ak sa vozidlo nepoužíva správne alebo sa používa nekvalitné palivo, môže dôjsť k upchatiu DPF. V dôsledku toho motor nebude pracovať na plný výkon. V tejto situácii existuje možnosť regenerácie alebo čistenia filtra.

Pasívna regenerácia filtra pevných častíc

Keď je filter pevných častíc nabitý, počítač vozidla spustí zvýšenie teploty vo výfukovej komore. Tým sa odstránia škodlivé častice a obnoví sa účinnosť filtra.

Tento typ regenerácie však nie je možný v meste, kde je maximálna rýchlosť obmedzená na 30-50 km/h. Odporúča sa jazdiť s vozidlom po diaľnici alebo štátnej ceste. Potom jazdite 20-30 minút s pretáčavým motorom pri minimálne 2 500-3 000 otáčkach za minútu. V tomto režime môže teplota regenerácie DPF filtra dosiahnuť až 1 000 stupňov Celzia.

Prevádzka filtra pevných častíc.

Chemické čistenie filtra pevných častíc DPF

Ak nie je možné vykonať pasívnu regeneráciu DPF, vodiči môžu vyskúšať chemické čistenie filtra pevných častíc. Toto by sa však malo vykonávať len v autorizovanom servise. Tieto chemikálie rozpustia usadeniny na filtri DPF.

Touto metódou sa však odstránia len najmenšie častice z prívodných potrubí filtra. Účinne čistí len výstupné potrubia filtra, pričom rozpustené usadeniny zostávajú vo vstupných potrubiach filtra a upchávajú výstupnú stranu.

Príznaky upchatého filtra pevných častíc

Jazda s vozidlom pri nízkych rýchlostiach a otáčkach môže viesť k upchatiu alebo zaneseniu DPF. K tomu zvyčajne dochádza, keď sa vozidlo používa najmä v mestských oblastiach. Teplota DPF totiž nemôže dosiahnuť minimálnu teplotu 700 stupňov Celzia, aby mohla prebehnúť pasívna regenerácia.

Vo všeobecnosti platí, že keď sa filter upchá, na prístrojovej doske sa rozsvieti kontrolka motora. Takisto zanesený DPF filter vedie k zníženiu výkonu a krútiaceho momentu motora. A vozidlo bude spotrebovávať viac nafty. V niektorých modeloch automobilov nemusí motor vôbec bežať.

Kedy vymeniť filter pevných častíc

Filter pevných častíc DPF končí svoju životnosť medzi 100 000 km a 300 000 km. Takže aj keď sa s vozidlom jazdí správne a používa sa kvalitné palivo, DPF filter bude potrebné vymeniť. Bohužiaľ, cena týchto katalyzátorov je pomerne vysoká a často presahuje 500-600 EUR. Neodporúča sa kupovať použitý filter DPF. Pretože nebude možné určiť, ako je opotrebovaný.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Je povolené meniť výfukový systém vášho vozidla? V akých situáciách si môžu ponechať doklad o evidencii vozidla

Posilňovač riadenia – ako funguje, aké sú jeho typy a najčastejšie poruchy?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Jazda v strednom pruhu: Nebezpečný návyk, ktorý rozčuľuje vodičov po celom svete

05.07.2025 - Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels) Každý vodič to pozná - jazdíte po diaľnici a pred vami sa "usadil" niekto v strednom…

Čínsky paradox: Bohatí jazdia na benzín, chudobní si kupujú elektromobily

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Drotyk Roman). V Číne polovica áut predaných minulý rok bola elektrická. V ázijskom svete prešli od jazdy na bicykli na…

Volkswagen sťahuje tisíce vozidiel: Airbag môže zabiť spolujazdca pri nehode

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@KondorCars) Jeden z najhorších škandálov automobilového priemyslu posledných rokov sa spája s menom Takata. Kvôli neslávne známym airbagom museli vyhlásiť…

Kontrolka „Service“ na palubnej doske: Čo znamená a prečo ju netreba ignorovať?

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/BLKstudio). Počas jazdy autom sa na palubnej doske náhle rozsvieti symbol, ktorý ste predtým nevideli? Väčšina vodičov tento signál ignoruje,…

Ford zlepšuje podmienky: Mladí pracovníci už nebudú musieť pracovať 15-hodinové zmeny

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Luigi W Morris). Šokujúca realita vo Ford: mladí zamestnanci pracovali 15 hodín denne v dvoch zamestnaniach, aby sa uživili. Generálny…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov