Tipy, Zaujímavosti,

Toto tlačidlo všetko zmení. A vodiči zabúdajú, že existuje

10.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Moderné autá majú často možnosť vybrať si jeden z niekoľkých jazdných režimov. Vodiči však na tento prepínač zabúdajú a sú situácie, keď sa...

10.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).

Moderné autá majú často možnosť vybrať si jeden z niekoľkých jazdných režimov. Vodiči však na tento prepínač zabúdajú a sú situácie, keď sa ho oplatí použiť.

Takzvané jazdné režimy v nových autách sú už nejaký čas štandardom.
Foto: Súkromný archív

Na čo slúžia jazdné režimy v aute?

Takzvané jazdné režimy v nových autách sú už nejaký čas štandardom. Ich používaním sa menia nastavenia a ovládanie vozidla. Ich fungovanie sa môže okrem iného prejaviť v pritvrdení pruženia, reakcii motora na plyn alebo v sile posilňovača riadenia. V závislosti od výrobcu sa ovládajú pomocou voliča alebo tlačidla, ktoré umožňuje napríklad výber medzi režimami Comfort, Sport a Eco. Hoci teoreticky to znie ako dobré riešenie, v praxi to tak nie je. Platí to najmä vtedy, ak si z posledných týchto prepínačov urobíme príliš veľký problém.

Ako funguje úsporný režim vozidla?

Hovoríme o takzvanom režime Eco, ktorého úlohou je prispôsobiť komponenty vozidla ekologickejšej a úspornejšej jazde. Po aktivácii tohto režimu vozidlo zmení mapu riadenia motora na menej agresívnu, zároveň často zníži citlivosť plynového pedála a zníži frekvenciu vstrekovania. Ekologický režim ovplyvňuje aj činnosť klimatizácie, čo spôsobuje jej menej častý chod, a tým aj nižšiu spotrebu paliva.

Režim Eco vo vozidle. Prečo ho nemajú všetci radi?

Hoci teoreticky tento režim znie ako užitočná funkcia, v skutočnosti sa mu mnohí vodiči vyhýbajú ako čert krížu. Dôvodom je, že príliš zasahuje do dynamiky vozidla, čo môže mať za následok mnohé neočakávané situácie, ak vodič nie je dostatočne skúsený. Zrýchlenie je citeľne slabšie a maximálny výkon vozidla je obmedzený. S tým je preto potrebné počítať najmä pri predbiehaní.

V režime Eco sa mení aj režim automatickej prevodovky, ktorá núti radiť vyššie prevodové stupne pri nižších otáčkach a znižuje ich oveľa menej ochotne. Elektronické riadenie sa potom snaží udržať motor v čo najnižších otáčkach, aby sa čo najviac znížila spotreba paliva. Toto správanie spôsobuje aj výrazné zhoršenie zrýchlenia a môže zaskočiť nepripravených vodičov.

Obmedzenie prevádzky klimatizácie môže byť tiež nepríjemné.
Foto: Súkromný archív

Obmedzenie prevádzky klimatizácie môže byť tiež nepríjemné. Zapnutie funkcie Eco spôsobí, že kompresor klimatizácie bude pracovať menej často a tolerancia stúpajúcej teploty v kabíne je vyššia, čo spôsobí, že teplotné výkyvy budú citeľnejšie.

Úsporná jazda bez režimu Eco?

Našťastie existuje spôsob, ako jazdiť úsporne aj bez úplného „odovzdania“ vozidla do rúk elektroniky. V tomto prípade nám môže pomôcť osvojenie si základných princípov takzvanej ekojazdy. Ide o techniku jazdy, ktorá spočíva vo vyhýbaní sa prudkému zrýchľovaniu a brzdeniu a v predvídateľnom štýle jazdy. Umožňuje nám dosiahnuť optimálnu rýchlosť relatívne rýchlo, ale zároveň jemne, a potom ju udržiavať na najvyššom možnom prevodovom stupni, len s potlačením plynového pedála.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Táto funkcia je legitímnym antiradarom. Má ju takmer každé nové auto

Za to, že sa blížite k semaforom so zošliapnutou spojkou, vás nepotrestá policajt, ale mechanik.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Používate aplikácie v aute? Nemáme dobré správy

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Lesics). Predseda Úradu pre elektronické komunikácie oznámil, že nulová sadzba pre niektoré aplikácie nebude povolená. Vyplýva to z nariadení EÚ…

Čínsky bestseller v Európe. Ford sa obáva novej konkurencie

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Auto_4K). BYD Seagull by mal byť cenovým knokautom pre západných výrobcov, hoci sankcie EÚ to môžu zmeniť. Niektorí z nich…

Najkratšia diaľnica na svete. Je dlhá len jeden meter!

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels). Najkratšia diaľnica na svete sa nachádza v Európe, hoci hneď na začiatku treba zdôrazniť, že nejde o…

Čo znamená uterák na prístrojovej doske auta?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Covercraft1965). V krajinách, kde je všeobecne vyššia teplota ako na Slovensku, si vodiči áut rozprestierajú na palubných doskách uteráky, ktoré…

Aká je životnosť pneumatík. Musíte ich meniť po 100 000 km?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mr.Anuwat Rumrod). Pneumatiky majú obmedzenú životnosť a môžu sa opotrebovať, aj keď sa vôbec nepoužívajú. Musíte ich však meniť, ak…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov