Tipy, Zaujímavosti,

Je škodlivé približovať sa k semaforom na neutrál? Je lepšie brzdiť motorom? To je otázka

8.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@aranha1138). Koľko vodičov, toľko názorov. To je pravda. Existujú však otázky, ktoré sú obzvlášť polarizujúce. A tá základná sa týka toho, či je hospodárnejšie priblížiť...

8.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@aranha1138).

Koľko vodičov, toľko názorov. To je pravda. Existujú však otázky, ktoré sú obzvlášť polarizujúce. A tá základná sa týka toho, či je hospodárnejšie priblížiť sa k semaforom na neutrál, alebo brzdiť motorom. Ktorý názor je správnejší?

Je škodlivé približovať sa k semaforom na neutrál? Je lepšie brzdiť motorom?
Foto: youtube.com/@aranha1138

Vodiči „starej školy“ trvajú na tom, že dochádzať na semafory na voľno je skvelý a ekologický nápad. Je za tým jednoduché presvedčenie. Motor, ktorý beží na voľnobeh, spáli menej paliva ako motor, ktorý beží na vyšších otáčkach.

Vodičov „starej školy“ dokonca učili zrýchľovať, zaradiť neutrál a takto sa otáčať. Potom zaradiť rýchlostný stupeň, opäť zrýchliť a opäť sa pretočiť. To bola technika jazdy na voľnobeh.

Príjazd na semafory s neutrálom oproti brzdeniu motorom. Čo je lepšie?

Je takýto názor vhodný? Je správny, ale za prísne vymedzených podmienok. Koniec koncov, vodiči „starej školy“ by mali vedieť, že voľnobeh bol skutočne úsporný. Ale len pri motoroch vybavených karburátormi. Motory, ktoré sa v showroomoch neponúkajú nadobro pravdepodobne od začiatku 90. rokov. Odvtedy na trhu dominuje vstrekovanie paliva. A to všetko mení.

Princíp fungovania vstrekovania je nasledovný. Keď vodič uvoľní pedál akcelerátora, záťaž pohonu piestov prevezme… kolesá a hnacie ústrojenstvo. V dôsledku toho riadiaca jednotka preruší prívod paliva do vstrekovačov. V dôsledku toho sa potreba paliva jednotky začne zaokrúhľovať na NULU. Na udržanie tohto efektu preto postačuje postupné preradenie na nižší stupeň. Až do zaradenia druhého prevodového stupňa a úplného zastavenia vozidla.

Systém nie je len o vyššom spaľovaní. Je to aj množstvo ďalších problémov

Z toho vyplýva len jeden záver. Pri motore vybavenom vstrekovaním a zaradenom na neutrál sa palivo do spaľovacej komory privádza neustále. Tento spôsob teda nemôže byť úspornejší ako brzdenie motorom (keď sa palivo vôbec nespaľuje). To je jedna vec. Po druhé, vznikajú aj niektoré ďalšie problémy. Vodiči si totiž musia uvedomiť, že voľnobeh znamená aj:

  • vyšší počet cyklov spojky, a tým aj kratšiu životnosť spojky. To platí najmä vtedy, ak sa technikou jazdy stáva voľnobeh namiesto spomaľovania.
  • vyššie opotrebovanie trecích komponentov brzdového systému.
  • znížená schopnosť reagovať na meniace sa dopravné podmienky. Vodič nebude môcť náhle zrýchliť. Je to preto, že je potrebné najprv stlačiť spojku a zaradiť prevodový stupeň.
Príjazd na semafory s neutrálom je horší ako brzdenie motorom.
Foto: youtube.com/@worlddriving

Jediná vec, ktorá je horšia ako voľnobeh, je chod spojky na prázdno

Príjazd na semafory s neutrálom je horší ako brzdenie motorom. To však ešte nepredstavuje najhorší scenár. Ten hovorí o približovaní sa k semaforu na spojku. Neustále škrtanie spojky nie je zdravé ani pre samotnú spojku, ani pre dvojhmotové koleso. Keď je pedál stlačený, systém pracuje, a čím dlhšie pracuje, tým rýchlejšie sa opotrebúva. Týmto spôsobom sa môže životnosť spojky skrátiť až na 50 – 60 000 km.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Aký je najjednoduchší spôsob, ako prísť o vodičský preukaz? Jednoducho predbiehajte pred touto značkou

Križovatka vyznačená priebehom hlavnej cesty. Je potrebné zapnúť smerovku za značkou 302?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Čínsky BYD predbieha Ford: Nový gigant automobilového trhu?

5.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Automobilový trh zažíva dynamické zmeny, ktoré dokazujú, že nič nie je nemožné. Čínska spoločnosť BYD, známa svojou agresívnou…

Ďalšia automobilka bude pokračovať vo vývoji benzínových vozidiel

5.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Zoran Karapancev). Elektromobily sa nerozbehnú, takže konvenčné modely budú mať dlhšiu životnosť, než sa očakávalo. Predaj elektromobilov má naďalej problémy.…

Dynamika a elegancia v spojení SUV a športového dizajnu

5.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GoldCarStudio). Audi Q5 Sportback spája vlastnosti typické pre SUV, ako sú všestrannosť a priestranný interiér, s ešte dynamickejšou siluetou. Dynamika…

Hrdza nikdy nespí: Ako ochrániť svoje auto pred neviditeľným zabijakom zimných ciest.

5.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Design_Nerd). Zimné obdobie prináša viac než len sneh a mráz – spúšťa aj sezónu cesty posypaných chemikáliami, ktoré nám uľahčujú…

Predvádzacie vozidlá: Skvelá príležitosť alebo riziko pre vašu peňaženku? Oplatí sa investovať?

5.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ViDI Studio). Predvádzacie autá na prvý pohľad zaujmú atraktívnou cenou a zárukou od výrobcu. Sú však naozaj výhodné, alebo ukrývajú…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov