Tipy, Zaujímavosti,

Je škodlivé približovať sa k semaforom na neutrál? Je lepšie brzdiť motorom? To je otázka

8.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@aranha1138). Koľko vodičov, toľko názorov. To je pravda. Existujú však otázky, ktoré sú obzvlášť polarizujúce. A tá základná sa týka toho, či je hospodárnejšie priblížiť...

8.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@aranha1138).

Koľko vodičov, toľko názorov. To je pravda. Existujú však otázky, ktoré sú obzvlášť polarizujúce. A tá základná sa týka toho, či je hospodárnejšie priblížiť sa k semaforom na neutrál, alebo brzdiť motorom. Ktorý názor je správnejší?

Je škodlivé približovať sa k semaforom na neutrál? Je lepšie brzdiť motorom?
Foto: youtube.com/@aranha1138

Vodiči „starej školy“ trvajú na tom, že dochádzať na semafory na voľno je skvelý a ekologický nápad. Je za tým jednoduché presvedčenie. Motor, ktorý beží na voľnobeh, spáli menej paliva ako motor, ktorý beží na vyšších otáčkach.

Vodičov „starej školy“ dokonca učili zrýchľovať, zaradiť neutrál a takto sa otáčať. Potom zaradiť rýchlostný stupeň, opäť zrýchliť a opäť sa pretočiť. To bola technika jazdy na voľnobeh.

Príjazd na semafory s neutrálom oproti brzdeniu motorom. Čo je lepšie?

Je takýto názor vhodný? Je správny, ale za prísne vymedzených podmienok. Koniec koncov, vodiči „starej školy“ by mali vedieť, že voľnobeh bol skutočne úsporný. Ale len pri motoroch vybavených karburátormi. Motory, ktoré sa v showroomoch neponúkajú nadobro pravdepodobne od začiatku 90. rokov. Odvtedy na trhu dominuje vstrekovanie paliva. A to všetko mení.

Princíp fungovania vstrekovania je nasledovný. Keď vodič uvoľní pedál akcelerátora, záťaž pohonu piestov prevezme… kolesá a hnacie ústrojenstvo. V dôsledku toho riadiaca jednotka preruší prívod paliva do vstrekovačov. V dôsledku toho sa potreba paliva jednotky začne zaokrúhľovať na NULU. Na udržanie tohto efektu preto postačuje postupné preradenie na nižší stupeň. Až do zaradenia druhého prevodového stupňa a úplného zastavenia vozidla.

Systém nie je len o vyššom spaľovaní. Je to aj množstvo ďalších problémov

Z toho vyplýva len jeden záver. Pri motore vybavenom vstrekovaním a zaradenom na neutrál sa palivo do spaľovacej komory privádza neustále. Tento spôsob teda nemôže byť úspornejší ako brzdenie motorom (keď sa palivo vôbec nespaľuje). To je jedna vec. Po druhé, vznikajú aj niektoré ďalšie problémy. Vodiči si totiž musia uvedomiť, že voľnobeh znamená aj:

  • vyšší počet cyklov spojky, a tým aj kratšiu životnosť spojky. To platí najmä vtedy, ak sa technikou jazdy stáva voľnobeh namiesto spomaľovania.
  • vyššie opotrebovanie trecích komponentov brzdového systému.
  • znížená schopnosť reagovať na meniace sa dopravné podmienky. Vodič nebude môcť náhle zrýchliť. Je to preto, že je potrebné najprv stlačiť spojku a zaradiť prevodový stupeň.
Príjazd na semafory s neutrálom je horší ako brzdenie motorom.
Foto: youtube.com/@worlddriving

Jediná vec, ktorá je horšia ako voľnobeh, je chod spojky na prázdno

Príjazd na semafory s neutrálom je horší ako brzdenie motorom. To však ešte nepredstavuje najhorší scenár. Ten hovorí o približovaní sa k semaforu na spojku. Neustále škrtanie spojky nie je zdravé ani pre samotnú spojku, ani pre dvojhmotové koleso. Keď je pedál stlačený, systém pracuje, a čím dlhšie pracuje, tým rýchlejšie sa opotrebúva. Týmto spôsobom sa môže životnosť spojky skrátiť až na 50 – 60 000 km.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Aký je najjednoduchší spôsob, ako prísť o vodičský preukaz? Jednoducho predbiehajte pred touto značkou

Križovatka vyznačená priebehom hlavnej cesty. Je potrebné zapnúť smerovku za značkou 302?


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

GWM Souo S2000GL je čínske Gold Wing s osemvalcovým motorom

26.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@RevelatorAlf). Čínski výrobcovia milujú funkciu "copy-paste". Dizajn motocykla GWM Souo S2000GL sa z veľkej časti riadi týmto princípom. Ten vyzerá…

Kia EV3 docestuje z Frankfurtu do Paríža s jednou krátkou prestávkou na nabíjanie

26.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@justdrivepov6263). Kia EV3 je nový elektrický model v ponuke kórejského výrobcu. Očakáva sa, že vozidlo bude mať značný dojazd, ktorý…

Čo NEMÔŽETE robiť, ak namiesto nafty natankujete benzín! Ako to opraviť

26.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@worlddriving). Mnohí vodiči skončia v servise po tom, čo narýchlo alebo neopatrne natankujú do nádrže iné palivo, ako by mali.…

Volkswagen a Renault nebudú spolupracovať na vývoji cenovo dostupných elektromobilov

26.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Spolupráca medzi spoločnosťami Volkswagen a Renault sa už nebude realizovať. Obaja výrobcovia plánovali spoločne vyvíjať cenovo dostupné elektromobily. Volkswagen…

Na splnenie cieľov EÚ je potrebné vybudovať 3142 nabíjačiek denne

25.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Sibs). 3142 staníc za deň. Toľko nabíjačiek pre elektromobily by malo pribudnúť v krajinách EÚ, aby sa splnil cieľ Európskej…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov