Tipy, Zaujímavosti,

Na túto vec pri starostlivosti o auto vodiči často zabúdajú, pritom môže ovplyvniť je správne fungovanie

5.4.2024 Redakcia Auto trendy, Tlačová správa SHELL Slovakia s.r.o. (Foto: shutterstock.com/Nadezda Murmakova). Ako vyplýva z dát spoločnosti Shell na Slovensku, tretina vodičov, ktorá si zakúpi umývací program, neumýva podvozok svojho...

5.4.2024 Redakcia Auto trendy, Tlačová správa SHELL Slovakia s.r.o. (Foto: shutterstock.com/Nadezda Murmakova).

Ako vyplýva z dát spoločnosti Shell na Slovensku, tretina vodičov, ktorá si zakúpi umývací program, neumýva podvozok svojho auta. Zanedbanie starostlivosti o podvozok pritom môže ohroziť jeho technický stav a správne fungovanie.

Foto: shutterstock.com/Nadezda Murmakova

Najmä počas zimných mesiacov a zo začiatku jari je na cestách množstvo chemických nečistôt, ktoré negatívne ovplyvňujú stav karosérie. A to nielen laku, ktorý máme dennodenne na očiach, ale aj podvozka, ktorý väčšina vodičov často prehliada. Argument, že je suchá alebo len daždivá zima a vozidlo nie je potrebné umývať však neobstojí. Zo štatistík Slovenskej správy ciest a samosprávnych krajov vyplýva, že vozovky sú neustále upravované, aj keď si to vodiči neuvedomujú. Posyp každého kilometra ciest, ktorý podlieha zimnej údržbe, prebehne aspoň raz za zimu.

„Od 1. novembra 2023 do 8. februára 2024 sme s našou cestnou meteorologickou stanicou 2DRoad v službách Správy ciest Bratislavského samosprávneho kraja na Pezinskej babe namerali 34 dní, kedy teplota vozovky klesla pod bod mrazu. Z toho počas 25 dní riziko šmyku na základe nameraného indexu klzkosti prekročilo kritickú hranicu, z dôvodu detegovanej námrazy, snehu, ľadu, prípadne čierneho ľadu na vozovke,“ uviedol Martin Noskovič, Business Development Manager, ALAM s.r.o. Preto na vozovky vychádzajú sypače, ktoré čiastočne eliminujú tvorbu poľadovice. V tomto momente nastáva situácia, kedy vaše vozidlo prichádza do kontaktu so soľou alebo inými posypovými materiálmi, ktoré v spojení s vlhkosťou nepriaznivo pôsobia na karosériu vozidla. A to nielen s jeho lakovanými časťami, ale aj s dôležitými podvozkovými komponentmi, ktoré sú pred naším zrakom ukryté v spodnej časti. Napriek tomu, že sú „neviditeľné“, sú v prvej línii pri strete so všetkými nečistotami a posypovými materiálmi, ktoré sa nachádzajú na cestách.

Ktoré časti podvozka sú najnáchylnejšie?

Chemické posypy, kamienky, nánosy blata, ale aj sneh, ktorý sa dostáva do podblatníkov, kde zamrzne a začne sa topiť, narúšajú nielen povrch kovov, ale aj všetkých gumových súčastí. „Ohrozené sú napríklad silentbloky, čapy, tesnenia hnacích hriadeľov, tlmiče, diferenciál, brzdy, vzduchové vankúše, ale aj výfukový systém. Na týchto miestach následne môže vznikať mikrokorózia, všetky ochranné a silikónové časti, ktoré tvoria aj konzervačnú vrstvu súčiastok, strácajú svoj mazací vplyv,“ uvádza Jozef Hušek, servisný poradca z prevádzky Group M, ktorá je autorizovaným servisom BMW. Kritické sú aj pohyblivé časti ramien. Ak sa podvozok pravidelne neumýva, materiály začínajú postupne korodovať, gumové časti viac tvrdnúť, čím sa oslabujú a stávajú menej odolnými. Časom sa tak môže stať, že pri zanedbaní čistenia podvozka nebudú plne funkčné.

Umývanie podvozka je dôležité pre jeho spoľahlivosť a bezpečnosť, aby soľ a ďalšie nepriaznivé zložky ďalej nenarúšali odolnosť materiálov.
Foto: shutterstock.com/H_Ko

Prečo je starostlivosť o podvozok dôležitá?

Umývanie podvozka je dôležité pre jeho spoľahlivosť a bezpečnosť, aby soľ a ďalšie nepriaznivé zložky ďalej nenarúšali odolnosť materiálov. „Tým, že budete pravidelne umývať podvozok, tak aj náklady na údržbu nebudú v konečnom dôsledku také vysoké a automobil si udrží svoju hodnotu a funkčnosť,“ dodáva Jozef Hušek z Group M. Ak nemáte dostatok času alebo priestor umývať auto ručne, ideálnym riešením je návšteva autoumyvárky. Pri výbere zvoľte takú, ktorej súčasťou je umývanie podvozka ako súčasť väčšiny umývacích programov. Tak je to napríklad pri čerpacích staniciach Shell. Na vybraných staniciach je súčasťou aj ručné tlakové predumytie. A keďže každé ročné obdobie so sebou prináša iný druh nečistôt, sú aj umývacie linky vybavené vhodnou chémiou a čistiacimi prostriedkami, ktoré sa menia podľa ročného obdobia (napr. zimný variant je zameraný na odstránenie zvyškov solí a pod.). Kvalitné umytie a starostlivosť o auto sú tak zabezpečené po celý rok.

Umývanie podvozka a karosérie = úspora a udržanie si hodnoty vášho automobilu.

Ako spoznám problém?

Problém, ktorý vznikol aj neumývaním podvozka, spoznáme okrem iného podľa toho, že auto môže oveľa skôr začať vydávať tikavé alebo búchavé zvuky a vytvárať vôľu na náprave. „To, že nebol podvozok pravidelne umývaný vidíme v servise najmä pri nastavovaní geometrie kolies. S pohyblivými súčiastkami sa nedá hýbať a je potrebná ich výmena, čím sa celý úkon predražuje,“ dopĺňa Jozef Hušek z Group M. Pravidelná starostlivosť tak zabráni ďalším násobne vyšším nákladom.

Mýty spojené s autoumyvárkou

Mýtus 1: „Kefy poškodzujú lak

Moderné autoumyvárky, aké sú napríklad na čerpacích staniciach Shell, používajú penové kefy, ktoré v kombinácii so saponátmi dokonca jemne zalešťujú celú karosériu a navyše sa aj pravidelne vymieňajú. Nie sú pórovité, takže sa na nich nezachytávajú nečistoty, ktoré by mohli poškriabať lak. Navyše ak sa auto predumyje tlakovým čistením – ručným alebo automatickým, ktoré zbaví karosériu hrubších nečistôt – je riziko poškodenia prakticky nulové. Shell preto na svojich autoumyvárkach postupne pridáva aj ručné predumytie a zahŕňa ho do svojich prémiových umývacích programov.

Mýtus 2: „Voda po umytí môže na aute zamrznúť

Nové umývacie linky majú výkonný program sušenia, ktorý prejde celú karosériu. Súčasťou programu je aj dvojité sušenie zadnej časti.

Mýtus 3: „Najlepšie sú vlastné prípravky

Vo väčšine umyvárok nie sú povolené. Je to najmä z dôvodu, že umyvárky používajú profesionálne prípravky, ktoré sú preverené, otestované a dostatočne účinné. A čo je v dnešnej dobe obzvlášť dôležité, na kvalitných staniciach, ako je Shell, sú aj biologicky odbúrateľné. Profesionálne prípravky používané v umyvárkach zahŕňajú odmuškovače, odstraňovače brzdového prachu, vosk a ďalšie čistiace prostriedky. Všetky saponáty sú zároveň určené na dané ročné obdobie a nečistoty, ktoré sa v danom období najčastejšie vyskytujú na cestách. V zime sa používajú iné saponáty ako na jar, leto či jeseň. Na jar sa aplikujú saponáty, ktoré rozpúšťajú peľ a miazgu, v lete sú to odmuškovače, v zime sú zamerané na soľ a vybrané druhy posypov.

Počas celého roka je potrebná starostlivosť.

Ak si hovoríte, že mňa sa to netýka, pretože mám zakrytovaný podvozok, opak je pravdou. Veľká časť funkčných prvkov a pohyblivé časti (ramená, hnacie poloosy, diferenciály, kardany, tlmiče) sú vždy odokryté. Rovnako aj výfukové potrubie a výfuk. „Platí pravidlo, že kam sa dostanú nečistoty, tam sa dostane aj tlakové čistenie, čiže voda. Čím menej navštevujete umyvárku, tým viac je podvozok zanedbaný,“ dopĺňa Robert Maléter, vedúci predaja nepalivového sortimentu čerpacích staníc Shell v Českej republike a na Slovensku.

Tak ako sa o auto postaráme zvonku, teda umyjeme karosériu a podvozok, zbavíme ho solí a nečistôt, mali by sme sa postarať aj o motor.
Foto: youtube.com/@CarsAroundTV

Starostlivosť si zaslúži aj motor

Rada Markéty Jakoubkovej, manažérky kvality palív zo spoločnosti Shell: „Tak ako sa o auto postaráme zvonku, teda umyjeme karosériu a podvozok, zbavíme ho solí a nečistôt, mali by sme sa postarať aj o motor. Ten najmä počas zimného obdobia zažíva nápor studených štartov a je náchylnejší na tvorbu karbónových usadenín, ktoré môžu vznikať v dôsledku neúplného spaľovania motorovej nafty alebo benzínu. Z dlhodobého hľadiska môžu znižovať výkon motora a zvyšovať spotrebu paliva. Preto motoru doprajme kvalitné aditivované palivo, ktoré spustí proces čistenia od usadenín. Ideálnym riešením je napríklad nová generácia palív Shell V-Power, ktorá 100 % čistí kľúčové časti motora od usadenín, znižuje spotrebu paliva a plne omladzuje výkon motora. Pokiaľ vodič počas zimy veľmi nejazdil a stále má v nádrži zimnú naftu alebo benzín, odporúčam toto palivo čo najskôr vyjazdiť a natankovať plnú nádrž nového.“

Ako často je ideálne navštíviť autoumyvárku? Záleží od nájazdu kilometrov a množstva znečistenia. Okrem solí v zimnom období sa totiž na vozovke počas celého roka nachádzajú aj ďalšie látky, ako zvyšky prevádzkových kvapalín, asfalt, blato či prach. Tie taktiež neustále zanášajú podvozkové časti a extrémne vplývajú na celkovú bezpečnosť prevádzky vozidla.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Kontrola auta na jar. Čo je potrebné skontrolovať po zime?

Autobatéria: Ako môžete otestovať, či batéria vydrží


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Spoločnosť Porsche prehodnocuje svoje plány. Jeho modely so spaľovacím motorom budú „žiť“ dlhšie

27.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ORGCars). Porsche je ďalšou značkou, ktorá spomaľuje svoje plány na prechod na elektromobily. Podľa nemeckých novín Automobilwoche a Suddeutsche Zeitung…

Ferrari verí, že syntetické palivá budú riešením pre superautá budúcnosti

27.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Denys Gromov). Generálny riaditeľ Ferrari tvrdí, že budúce tepelné superautá by mohli byť zachránené syntetickými palivami. Prvým vozidlom, ktoré by…

Šéf Renaultu sa domnieva, že úplný prechod na elektromobily ešte nie je možný

27.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ThunderGears). Generálny riaditeľ spoločnosti Renault Luca de Meo sa domnieva, že úplný prechod na elektromobily do roku 2035 nie je…

Toto vozidlo má motor z vozidla F1. Potrebuje špeciálnu starostlivosť

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Mercedes-AMG). Mercedes-AMG One je najrýchlejšie sériové vozidlo na Nürburgringu. Je poháňané motorom priamo z vozidla F1, čo so sebou prináša…

Palivový gigant investuje do výroby spaľovacích motorov. Vynaloží viac ako 7,4 miliárd eur

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNNBusiness). Saudi Aramco, jedna z najväčších svetových ropných spoločností, investuje do vývoja spaľovacích motorov. Petrochemický gigant kúpil 10-percentný podiel v…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov