4.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@militarycoverage5941).
Čínske sociálne médiá zaplnili najnovšie zábery lietadla včasného varovania a riadenia KJ-600.
Prvé správy o prebiehajúcich prácach v Číne na novom lietadle včasného varovania a kontroly vzdušného priestoru sa objavili už v 90. rokoch minulého storočia. Boli však len zvyškové a mnohé nasvedčovalo tomu, že tento typ lietadla nie je pre Peking prioritou. V neposlednom rade aj z dôvodu nedostatku lietadlových lodí, ktoré by ho boli schopné niesť.
Prvý skutočný dôkaz o pokroku v čínskom projekte sa objavil v júli 2012, keď bola odhalená maketa nového projektu vyvíjaného spoločnosťou Xi’an Aircraft Company Limited (XAC) v životnej veľkosti. Ďalším krokom bola stavba prototypu, ktorý však bol len demonštrátorom novej konštrukcie a technológie, ktorá sa má použiť v cieľovom lietadle včasného varovania a kontroly vzdušného priestoru.
KJ-600 ulovený vo voľnej prírode
V januári 2017 bola odhalená maketa cieľového stroja, ktorý sa výrazne podobá americkému lietadlu Northrop Grumman E-2C Hawkeye. Je vybavený radarovým systémom s označením KLC-7, umiestneným v otočnej anténe s priemerom približne 7,5 metra. Stroj sa mal postaviť o rok neskôr a zalietať v roku 2020 – vtedy sa odhalili prvé oficiálne snímky a informácie o KJ-600.
Koncom roka 2023 sa objavili správy o „intenzívnych skúškach“ zahŕňajúcich najmenej štyri až šesť prototypov a teraz môžeme vidieť KJ-600 vo voľnej prírode. Presnejšie povedané, na čínskej sociálnej sieti Weibo sa objavili fotografie lietajúceho lietadla, na ktorých ho možno vidieť v typickej farebnej schéme čínskeho námorníctva Ľudovej oslobodzovacej armády – sivej.
Integrácia KJ-600 s lietadlovou loďou
Lietadlo má priame krídlo, štvorramenný stabilizátor, trojkolový podvozok a veľkú chrbtovú kupolu a je poháňané dvoma turbovrtuľovými motormi Zhuzhou WoJiang-6C. Umožňujú mu dosiahnuť maximálnu rýchlosť 650 km/h (cestovná rýchlosť 474 km/h).
Analýza satelitných snímok naznačuje, že KJ-600 má predĺžené rozpätie krídel 24,4 m a dĺžku 18,4 m. To je v súlade s očakávaniami pre kompaktnú konštrukciu lietadlovej lode.
Napriek prebiehajúcim letovým skúškam sme však nedostali vizuálne potvrdenie o štarte KJ-600 katapultom. Program sa blíži k počiatočnej malosériovej výrobe a integrácia plavidla do prevádzky lietadlových lodí je nutná.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Najrýchlejšie lietadlo na svete vo vzduchu. Prvý krát hore
Pripravujú sa Nóri na vojnu? Budú mať lietajúce nemocnice