Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Čína chce zaplaviť Európu lacnými autami. Tento rok bude prekročená dôležitá hranica

4.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Nauctis). Číňania zaplavujú Európu svojimi elektromobilmi. V Číne sa vyrobilo takmer pätina elektrických vozidiel predaných v Európe v minulom roku. V tomto roku by sa...

4.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Nauctis).

Číňania zaplavujú Európu svojimi elektromobilmi.

V Číne sa vyrobilo takmer pätina elektrických vozidiel predaných v Európe v minulom roku. V tomto roku by sa tento podiel mohol zvýšiť na 25 %. EÚ bojuje proti čínskym továrňam.
Všetky elektrické vozidlá z Číny musia byť registrované v EÚ, inak im hrozí spätné clo. Tieto opatrenia však nemusia stačiť na účinné riešenie expanzie ázijských výrobcov.

Číňania zaplavujú Európu svojimi elektromobilmi.
Foto: youtube.com/@Nauctis

Z krátkodobého hľadiska môžu tarify pomôcť výrobcom automobilov v EÚ, ale aby prežili, musia urýchliť rozvoj elektrifikácie, upozorňuje vo svojej najnovšej analýze spoločnosť Transport & Environment (T&E).


V Číne sa vyrobilo každé štvrté elektrické vozidlo predané v Európe.


Takmer pätina (19,5 %) elektrických vozidiel predaných v Európe v minulom roku vyrobila Čína. Do roku 2024 by tento počet mohol dosiahnuť až štvrtinu.

Hoci čínsky dovoz do Európy tvorili prevažne tam vyrobené vozidlá Tesla, Dacia a BMW, T&E predpovedá, že čínske značky by mohli v roku 2024 dosiahnuť 11 % európskeho trhu s elektrickými vozidlami a v roku 2027 20 %.

Analýza bola zverejnená v čase, keď Európska únia zvažuje dovozné clá s cieľom čeliť dominantnému postaveniu čínskeho priemyslu elektrických vozidiel. EK tvrdí, že európski výrobcovia by mohli utrpieť ešte väčšie škody, ktoré by bolo neskôr ťažké napraviť, ak by dovoz automobilov z Číny pokračoval na takej vysokej úrovni.

Ako uvádza T&E vo svojej analýze, „zvýšenie masovej výroby elektromobilov a investície do európskeho dodávateľského reťazca batérií sú jediným spôsobom, ako môžu výrobcovia automobilov v EÚ konkurovať čínskym značkám, ale clá by tiež pomohli lokalizovať výrobu elektrických vozidiel“.

Čínske clá oživia európsku výrobu elektromobilov?

Zvýšenie ciel EÚ na všetky vozidlá dovážané z Číny na 25 % by spôsobilo, že sedany a SUV strednej triedy by boli drahšie ako ich európske ekvivalenty. Ak sa nič nezmení, SUV a väčšie autá dovážané z Číny zostanú o niečo lacnejšie.

Podľa Júlie Poliščanovej, senior riaditeľky pre elektromobilné vozidlá a dodávateľské reťazce v spoločnosti T&E, clá prinútia výrobcov automobilov lokalizovať výrobu elektrických vozidiel v Európe, a to je dobré, pretože chceme tieto pracovné miesta a zručnosti. Tradičných výrobcov automobilov však dlho chrániť nebudú. Čínske spoločnosti budú stavať továrne v Európe, a keď sa tak stane, náš automobilový priemysel musí byť pripravený, dodala.

Podľa T&E by sa však EÚ nemala snažiť chrániť svojich výrobcov automobilov pred výraznou konkurenciou, ktorá by obmedzila ponuku cenovo dostupných elektromobilov pre Európanov. „Je veľmi dôležité, aby vyššiu tarifu sprevádzal regulačný tlak na zvýšenie výroby elektrických vozidiel vrátane cieľov elektrifikácie vozového parku firemných vozidiel do roku 2030. – okrem dohodnutého cieľa 100 % ekologických automobilov do roku 2035.“ – uvádza sa v uverejnenej správe.

Podľa T&E by sa však EÚ nemala snažiť chrániť svojich výrobcov automobilov pred výraznou konkurenciou.
Foto: youtube.com/@autodriveauto

Čínske batérie sú lacnejšie a lepšie

Podľa zverejnenej analýzy sú ohrozené aj investície do lítium-iónových batérií. Všetko preto, že články vyrábané v Číne sú minimálne o 20 % lacnejšie ako v Európe a čínski výrobcovia batérií sú na čele technologického a dodávateľského reťazca.

Európska federácia pre dopravu a životné prostredie poukazuje na to, že Európa by mala zaviesť dotácie na čistú, uzavretú výrobu a ciele „Made in EU“.

„Takéto opatrenia sú potrebné na vytvorenie stimulu pre miestnu výrobu článkov,“ zdôrazňuje T&E. Žiadne z týchto opatrení v súčasnosti nie je zavedené, preto by sa podľa analytikov mala zvážiť sadzba na batériové články. „V porovnaní s USA a Čínou má EÚ v súčasnosti najnižšie sadzby na batériové články.“

„Batérie sú novou solárnou energiou. Čína má vedúce postavenie a jej štátom podporované spoločnosti majú obrovské nadbytočné kapacity. Ak to s diverzifikovaným a odolným dodávateľským reťazcom batérií v Európe myslíme vážne, musíme teraz dať peniaze tam. Druhú šancu už nedostaneme,“ upozorňuje Poliscanová.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čínsky prielom. Táto batéria by mohla zmeniť elektromobily a ďalšie

Recyklované batérie? Renault to chce začať robiť vo veľkom


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Nemecké letisko zablokovali klimatickí aktivisti. Vytvorila sa niekoľkokilometrová zápcha

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/fl360aero). Ďalšie nemecké letisko má problémy s odletmi. Za všetko môžu klimatickí aktivisti, ktorí nelegálne vstúpili na letisko a nalepili…

7 príznakov, že vaše auto potrebuje servis. Rozpoznajú ich len skúsení vodiči

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Memory Stockphoto). Ak sa vozidlo pravidelne vozí k mechanikovi na kontrolu, dá sa predísť väčšine problémov, ale nie všetkým. Preto…

Audi vsádza na plug-in hybridy. Pred elektromobilitou však nevidí cestu späť

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoTraderTV). Audi stále plánuje prejsť na čisto elektrické vozidlá od roku 2033. Predstavitelia nemeckej značky však pripúšťajú, že spaľovací motor…

MG sa približuje k továrni v Európe. Ide o tri lokality

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@debsvault7172). Čínsky konglomerát SAIC, ktorý vlastní okrem iného aj MG, sa snaží postaviť svoju prvú európsku továreň. Zatiaľ sa ako…

Najspoľahlivejšie motory: „Pravdepodobne sa nikdy nepokazia“

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carhelpcorner). Zdá sa, že éra automobilov, ktoré boli navrhnuté tak, aby vydržali celý život, je už dávno preč. To však…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov