Pravidlá, Zaujímavosti,

Značka so zelenou vlnou uľahčí dopravu v každom meste. Ako to funguje?

31.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Kerleem). Takzvaná zelená vlna je pre vodičov veľmi obľúbeným fenoménom. V skratke ide o to, aby ste prešli cez jeden semafor za druhým bez zastavenia....

31.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Kerleem).

Takzvaná zelená vlna je pre vodičov veľmi obľúbeným fenoménom. V skratke ide o to, aby ste prešli cez jeden semafor za druhým bez zastavenia. V Nemecku dokonca existujú interaktívne značky, ktoré to uľahčujú.

Zelená vlna v meste je fenomén, ktorý má všetky výhody – sprehľadňuje dopravu…
Foto: youtube.com/@Kerleem

Zelená vlna v meste je fenomén, ktorý má všetky výhody – sprehľadňuje dopravu, znižuje stres vodičov a znižuje emisie a hluk. Problémom je, že svetelná signalizácia nie je vždy správne koordinovaná a navyše vodiči nevedia, ako rýchlo musia ísť, aby dodržali časový limit a prešli ďalšiu križovatku na zelenú. Preto sa v uliciach nemeckých miest, ako sú Drážďany a Heidelberg, objavili elektronické informačné tabule so symbolom vlny a konkrétnou rýchlosťou. Pomáhajú vodičom získať predstavu o tom, ako majú jazdiť, aby využili zelenú vlnu.

Elektronické informačné tabule so symbolom vlny a konkrétnou rýchlosťou.
Foto: Súkromný archív

Zelená vlna – ako funguje?

Po prvé, tieto typy znakov sú len návrhom, nie absolútnym príkazom. Navyše značky s navrhovanou rýchlosťou zobrazujú hodnoty len vtedy, keď to doprava umožňuje (nie je príliš hustá) a sú vhodné podmienky. Zvyčajne sú značky „napojené“ na systém riadenia svetelnej signalizácie, takže úpravy zobrazovaných hodnôt sa môžu vykonávať v reálnom čase. V predchádzajúcich verziách boli značky tradičné (nie elektronické), takže pri zmene podmienok mohli skôr zmiasť, ako pomôcť.

Pri pohľade na dianie v uliciach slovenských miest, kde sa fenomén zelenej vlny často vyskytuje v stopových množstvách, by používanie takýchto interaktívnych tabúľ mohlo potešiť vodičov a predovšetkým zabezpečiť plynulosť a bezpečnosť premávky.

Aj cyklistov môže informovať zelená vlna.
Foto: youtube.com/@BicycleDutch

Zelená vlna aj pre cyklistov

Zaujímavé je, že cyklistov môžu informovať aj značky informujúce o zelenej vlne a rýchlosti vhodnej na to, aby sa na nej udržali. Príklady miest, v ktorých bola zelená vlna pre cyklistov úspešne zavedená, sú napr:

  • Kodaň: Na dopravnej tepne Nørrebrogade toto riešenie zlepšuje plynulosť dopravy pre 30 000 cyklistov denne a umožňuje im udržiavať konštantnú rýchlosť 19,3 km/h na vzdialenosti 2,5 km.
  • Amsterdam: Cyklisti môžu jazdiť bez zastavenia rýchlosťou 15 až 18 km/h.
  • San Francisco: Semafory na ulici Valencia boli v roku 2009 zmenené tak, aby cyklistom poskytovali zelenú vlnu v oboch smeroch.

Okrem tradičnej zelenej vlny sa používajú aj iné riešenia:

Zobrazenie informácií o rýchlosti: Vo Viedni na cyklotrase na Lassellestrasse môžu cyklisti na displeji vidieť svoju aktuálnu rýchlosť a rýchlosť, ktorú musia dodržiavať, aby na ďalšej križovatke „chytili“ zelenú. Cyklisti tak nemusia čakať na červenú, ak na križovatke nie sú žiadne iné vozidlá.

Ostáva len popriať všetkým vodičom a cyklistom na Slovensku, aby sa tento typ značenia objavil aj v našich uliciach a aby systémy riadiace semafory dokázali v reálnom čase reagovať na zmeny hustoty premávky a podľa toho upravovať frekvenciu zmien svetiel.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Pravidlo pravého uhla. Prečo vodiči tak často platia pokutu až 300 eur?

Kedy môže ísť žiak do školy na bicykli sám?


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Nemecké letisko zablokovali klimatickí aktivisti. Vytvorila sa niekoľkokilometrová zápcha

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/fl360aero). Ďalšie nemecké letisko má problémy s odletmi. Za všetko môžu klimatickí aktivisti, ktorí nelegálne vstúpili na letisko a nalepili…

7 príznakov, že vaše auto potrebuje servis. Rozpoznajú ich len skúsení vodiči

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Memory Stockphoto). Ak sa vozidlo pravidelne vozí k mechanikovi na kontrolu, dá sa predísť väčšine problémov, ale nie všetkým. Preto…

Audi vsádza na plug-in hybridy. Pred elektromobilitou však nevidí cestu späť

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoTraderTV). Audi stále plánuje prejsť na čisto elektrické vozidlá od roku 2033. Predstavitelia nemeckej značky však pripúšťajú, že spaľovací motor…

MG sa približuje k továrni v Európe. Ide o tri lokality

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@debsvault7172). Čínsky konglomerát SAIC, ktorý vlastní okrem iného aj MG, sa snaží postaviť svoju prvú európsku továreň. Zatiaľ sa ako…

Najspoľahlivejšie motory: „Pravdepodobne sa nikdy nepokazia“

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carhelpcorner). Zdá sa, že éra automobilov, ktoré boli navrhnuté tak, aby vydržali celý život, je už dávno preč. To však…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov