27.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@recanything).
Na obrovskom a veľmi náročnom čínskom trhu niektorí výrobcovia jednoducho nemôžu prežiť. Tri značky však boli zachránené viac-menej priamo čínskou vládou, ktorá s nimi má ambiciózne plány.
Hoci čínsky motorizmus v poslednom čase zažíva rozmach, nie všetko vyzerá ružovo. Po počiatočnom náraste popularity a expanzii na ďalšie trhy nastal čas na stabilizáciu situácie. A situácia nie je až taká optimistická.
Z 12 najväčších čínskych spoločností sa len štyrom podarilo splniť svoje ročné predajné a finančné ciele – a to hovoríme len o gigantoch. Boj o zákazníkov na obrovskom rozvíjajúcom sa čínskom trhu zlikvidoval mnohých menších hráčov. To však neznamená, že pre nich už neexistuje žiadna nádej.
Marec je v Číne mesiacom Národného ľudového kongresu, kde sa rozhoduje o najdôležitejších štátnych otázkach. Počas posledných rokovaní sa v súvislosti s priemyslom výrazne preferovalo heslo „nová výrobná sila“, ktoré má odkazovať na kombináciu vysokej produktivity a kvality s pomocou inovatívnych technológií, a to má následne viesť k úsporám.
Práve s uvedeným sloganom súvisí rozhodnutie vzkriesiť niektoré značky, ktorým sa doteraz nedarilo alebo úplne vypadli z búrlivej konkurencie na veľmi náročnom automobilovom trhu v strednom kráľovstve. Číňania sa rozhodli vzkriesiť niektoré značky, ktorým sa doteraz buď nedarilo, alebo úplne vypadli z búrlivej konkurencie na veľmi náročnom stredoeurópskom automobilovom trhu.
Najznámejším príkladom je nepochybne Aiways, ktorá mala dokonca v pláne vstúpiť do Európy so svojím modelom U5. V roku 2023 značka kvôli slabému predaju zastavila výrobu a prestala vyplácať svojich zamestnancov. Znie to ako koniec? Ako vidíte, nie nevyhnutne, pretože výroba sa má obnoviť, ale tentoraz sa boj o Čínu úplne vzdá. Namiesto toho sa uprednostnia zámorské trhy.
Spoločnosť Haima Automobile získala štátnu podporu. Výrobca dostal finančnú injekciu od mesta Zhengzhou a práve mestská samospráva bude zodpovedná za financovanie značky, ktorá ponúka elektrické minivany.
Do skupiny výrobcov, ktorú cituje Automotive News Europe, patrí aj spoločnosť Zhidou, ktorá v roku 2019 zmizla z trhu. Bankrot však nemusí byť desivou víziou, ak pomocnú ruku podá samotný štát, ako aj konglomerát Geely. Značka sa totiž znovu zrodila z popola a už ohlásila uvedenie nového mikromobilu Rainbow.
Reaktivované tri čínske značky. Prečo je to riskantný hazard?
Každá z uvedených značiek sa má znovuzrodiť presne podľa filozofie „novej výrobnej sily“ a ciele sú ambiciózne. Haima chce napríklad vyrábať až 1,4 milióna elektrických automobilov ročne.
Uvidíme však, či rovnako rýchlo, ako sa projekt na vzkriesenie výrobcov, ktorí ledva vychádzajú s peniazmi, začal, sa aj rovnako rýchlo neskončí. Čínsky trh je neúprosný a cenová vojna, ktorá sa rozpútala, zasiahla aj gigantov. Zvyšok sveta zasa pristupuje k čínskym automobilom s naozaj značným odstupom a niekedy až nepriateľstvom.
Ak teda staronové značky nebudú konkurencieschopné, a to je pravdepodobnejšie ako náhly úspech, čínska vláda, podporní hráči a mestské orgány sa pravdepodobne nebudú brániť tomu, aby odrezali peňažnú kvapku.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čínske autá už nie sú „Made in China“. Čína stavia továrne po celom svete
Trump chce oklamať Číňanov. Má plán na opravu mŕtvej zóny