22.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNBCInternationalTV).
Hoci je zelená transformácia globálny proces, Číňania a Američania to robia lepšie, a preto sú európski výrobcovia znevýhodnení. Takéto závery možno vyvodiť zo slov generálneho riaditeľa Renaultu. Luca de Meo tiež navrhuje plán obnovy. Čo?
Šéf Renaultu – Luca de Meo – napísal otvorený list obyvateľom starého kontinentu. Upozornil na prílišnú záťaž európskych výrobcov áut „zelenými“ predpismi. Iniciatíva de Meo je súčasťou širšieho trendu. Odborníci už nejaký čas špekulujú, že nové funkčné obdobie Európskeho parlamentu môže spôsobiť revolúciu zelenú revolúciu.
Samozrejme, nie sú tam žiadne detaily. Mnohé ale nasvedčuje tomu, že rok 2035 nemusí byť dátumom konca spaľovacích motorov v Európskej únii. Neznamená to však zachovať pri živote technológie, ktoré poznáme. Luca de Meo prichádza k podobným záverom a podporuje výskum v oblasti e-palív a vodíkového pohonu.
Generálny riaditeľ Renaultu a prezident Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) upozorňuje na výzvy, ktorým čelí automobilový priemysel. Tie súvisia s potrebou znižovania emisií oxidu uhličitého. Naznačuje aj to, čo sa pokazilo v súčasnej ekologickej politike Európskej únie.
Luca de Meo upozorňuje na chyby Európskej únie
Šéf Renaultu sa domnieva, že európskemu automobilovému priemyslu zelená transformácia škodí. Tvrdí, že Čína masívne investovala do rozvoja automobilového sektora. Spojené štáty americké zasa zaviedli daňové úľavy pre elektromobily vyrábané v USA.
Zároveň sú v Európskej únii výrobcovia – podľa de Mea – potláčaní environmentálnymi predpismi. To má negatívny vplyv na konkurencieschopnosť nášho priemyslu. Šéf Renaultu sa však neprestáva sťažovať. Načrtol aj šesťbodový plán obnovy. Toto sú hlavné tézy.
V prvom rade by podľa Luca de Mea mala Európska únia vypracovať stratégiu pre svoj priemysel, pričom v centre pozornosti by mal byť automobilový sektor. Malo by ísť o brainstormingové úsilie výrobcov automobilov, vedcov, odborov a mimovládnych organizácií. Samotná stratégia by mala podporovať priemysel rovnako, ako to podľa šéfa Renaultu urobila Čína.
Ďalším bodom plánu je zriadenie nového regulačného orgánu a spomalenie implementácie nových pravidiel pre automobilky. Luca de Meo chce tiež zvýšiť prístup európskych vodičov k zelenej energii a rozvíjať odborné znalosti v oblasti softvéru a dodávok surovín potrebných na výrobu vozidiel.
Vrcholom programu de Meo je výzva na podporu Európskej únie. To by – podľa šéfa Renaultu – malo podporiť automobilový priemysel aplikáciou najlepších globálnych modelov. Tento koncept zahŕňa kombináciu stratégií používaných v Číne a Spojených štátoch. Šéf Renaultu zdôrazňuje, že priemysel nie je proti Európskej zelenej dohode. Chce len, aby sa politici EÚ pozerali na Zelenú dohodu novými očami.
SUV preč, elektrika jeden z prvkov
Ale ešte nie je koniec. Jedným z najzaujímavejších riešení, ktoré navrhol Luca de Meo, je výzva na investovanie do malých, ľahkých a lacných vozidiel. Len pred desaťročím mal takéto modely v ponuke prakticky každý veľký výrobca. Dnes už vymierajú a zaostáva ich ponuka len niekoľkých značiek. Podľa šéfa Renaultu za tento stav môžu predpisy o bezpečnosti a emisných normách výfukových plynov.
Medzitým môžu byť takéto autá riešením mnohých problémov, ktoré trápia modernú mobilitu. Podobné závery zrejme zdieľajú aj obyvatelia Paríža, ktorí chcú vyššie parkovné pre veľké a ťažké osobné autá.
Čerešničkou na torte je výzva na revíziu prístupu k elektromobilom. Tie by podľa šéfa Renaultu nemali byť jediné, ktoré Európska únia uznáva ako ekologické. Luca de Meo poukazuje na e-palivá a vodík, ktoré sú rovnako sľubným spôsobom, ako pomôcť našej planéte.
Zarezonuje apel šéfa Renaultu? Alebo zostane hlasom plačúcim na púšti? To sa dozvieme v najbližších mesiacoch.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Áno, prichádza ďalšie SUV od spoločnosti Renault. Symbioz má otvoriť novú éru značky