Elektro, Zaujímavosti,

Použitý elektrikár zo Spojených štátov – oplatí sa to?

21.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Nauctis). Oplatí sa zaujímať o elektromobily zo Spojených štátov? Aké úpravy je potrebné vykonať a oplatí sa celý proces? Zákazníci EU majú záujem o dovoz...

21.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Nauctis).

Oplatí sa zaujímať o elektromobily zo Spojených štátov? Aké úpravy je potrebné vykonať a oplatí sa celý proces?

Zákazníci EU majú záujem o dovoz automobilov zo Spojených štátov.
Foto: youtube.com/@Nauctis

Zákazníci EU majú záujem o dovoz automobilov zo Spojených štátov. V roku 2023 sa USA umiestnili na štvrtom mieste v zozname krajín, z ktorých do Európy prišlo (alebo v tomto prípade priplávalo) najviac automobilov.
Prečo je atraktívny dovoz áut spoza Veľkej mláky? Existujú dva dôvody. Prvý je celkom zrejmý – ide o náklady. Drvivá väčšina áut prichádzajúcich do Európy sú poškodené autá (v rôznej miere), ktoré sa dražia na poisťovacích aukciách za veľmi atraktívne ceny. Aj po zohľadnení nákladov na prepravu, opravy, povinné dane a poplatky môže byť auto „v pohotovosti“ oveľa lacnejšie ako podobný model z európskeho trhu.

Druhým dôvodom je otázka ponuky na trhu. Tá európska neuspokojí každého. Tí, ktorí hľadajú napríklad veľké rodinné dodávky, rozmerné pick-upy alebo autá s veľkými motormi V6 alebo V8, sú tak trochu „odsúdení“ na dovoz z USA.

Použitý elektrikár z USA

A čo elektromobily? Na rozdiel od všeobecného presvedčenia, že Američania sa stále nechcú vzdať svojich veľkých benzínových motorov, elektromobilite sa v zahraničí darí a rýchlo rastie. Koniec koncov, práve z USA pochádza dnešný popredný výrobca elektromobilov, spoločnosť Tesla.
Oplatí sa dovážať elektromobil zo Spojených štátov? Má to zmysel? Odpoveď na túto otázku zvyčajne znie „záleží na tom“, ale pri zvažovaní dovozu je potrebné zvážiť rôzne faktory, ktoré opisujeme nižšie.

Po prvé – čo dovážame? Európsky zákazníci sa skôr zameriavajú na modely, ktoré sú dostupné aj v Európe, než na dovoz „exotiky“ ponúkanej len v USA, ako je napríklad Rivian.

„V našom prípade v poslednom čase dovážame najviac Tesiel v rôznych verziách, v predchádzajúcich rokoch to bolo BMW i3“. Najväčší záujem je o Teslu Model 3, ale obľúbené je aj Audi e-tron. Napriek tomu si „99 % zákazníkov vyberá autá so spaľovacím motorom alebo hybridy“.

Najväčší záujem je o Teslu Model 3, ale obľúbené je aj Audi e-tron. Napriek tomu si „99 % zákazníkov vyberá autá so spaľovacím motorom alebo hybridy“.
Foto: shutterstock.com/Maurizio Fabbroni

Osobitné požiadavky pre Európu

Na čo treba myslieť pri dovoze vozidla z USA? Vozidlo z amerického trhu musí spĺňať špecifické požiadavky, aby mohlo byť legálne zaregistrované v EU. Konkrétne musia byť zadné svetlá nastavené tak, aby smerovky svietili oranžovo, a nie červeno, a svetlomety musia byť asymetrické (t. j. svetelný lúč musí byť sústredený do jedného smeru, a nie rovnomerne rozložený do rôznych smerov).

Koľko to stojí? V moderných automobiloch sa svetlomety často nemusia upravovať. Prestavba zadných svetlometov stojí cca. 350 eur (v prípade modelu Tesla 3).

Použité elektrické vozidlo z USA: Tesla s iným štandardom

A čo nabíjanie? Americké autá zvyčajne podporujú iný štandard nabíjania. Zásuvky, napr. na Tesle, sú odlišné, takže americké auto nemožno nabíjať na európskych nabíjačkách Superchargers.
Ak niekto plánuje nabíjať auto len vo svojej garáži, môže tiež naraziť na problém. Americké Tesly majú jednofázový systém napájania (nabíjanie z jednej fázy s vysokým prúdom, až 42 ampérov). V Európe sa používa trojfázový systém (tri fázy, každá so 16 ampérmi).

Ak chcete získať možnosť nabíjania zo zásuvky s výkonom 11 kW (t. j. typické „garážové“ dobíjanie), systém sa musí prestavať. To stojí niekoľko stovák eur. Budete potrebovať aj adaptéry pre zásuvky – ich cena je približne 200 eur za kus. Samostatný je potrebný pre nabíjanie v garáži a pre verejné nabíjačky typu 2.

Majitelia upozorňujú aj na potrebu zakúpenia SIM karty, aby sa auto dalo pripojiť na internet a aby sa dalo používať napríklad na navigáciu.

Oprava elektrikára po nehode? Žiadny problém

Ako je to s opravami po nehode? Vzhľadom na relatívne jednoduchú konštrukciu elektromobilov nie sú mnohé takéto operácie vôbec zložité a názory, že „elektromobily sa neopravujú“, sú mýty.

Opravy sú porovnateľné s verziami z EÚ, autá sú väčšinou kompatibilné. Treba však poznamenať, že Tesly, ktoré neboli opravené v autorizovaných servisoch, môžu skončiť na tzv. čiernej listine, čo znamená odpojenie podpory výrobcu a dokonca zablokovanie možnosti rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom.
Značka to vysvetľuje tým, že ide o požiarnu bezpečnosť a že „neodborne“ opravené vozidlá môžu predstavovať riziko. Mnohí zákazníci sú pobúrení, že spoločnosť zasahuje do ich súkromného vlastníctva a rozhoduje o tom, čo zákazník môže a nemôže robiť s autom, za ktoré zaplatil.

To je však téma na inú diskusiu. Z pohľadu záujemcu o dovoz auta z USA by sa na to jednoducho malo pamätať. Použitie ASO rieši problémy, ale výrazne zvyšuje náklady. Ostatné značky tento typ obmedzenia neuplatňujú.

Použitý elektrikár z USA: oplatí sa to?

Keď už hovoríme o nákladoch – stojí to všetko za to? Pri kúpe auta v USA musíte zaplatiť náklady na aukciu, náklady na prepravu auta do amerického prístavu, námornú prepravu a náklady na sprostredkovateľa. Potom nám zostávajú na zaplatenie colné náklady.

Clo a DPH zostávajú nezmenené, pričom výhodou pri dovoze elektromobilu je, že sa nemusí platiť spotrebná daň. V prípade áut so spaľovacím motorom s objemom nad 2,0 a v prípade áut s menšou pohonnou jednotkou spotrebnú daň. V prípade elektrických vozidiel sa neplatí vôbec žiadna, čo znamená značné úspory.

Tým sa však náklady nekončia. Ešte je tu otázka prepravy vozidla z prístavu k vám domov, preklad dokumentov, znalecký posudok, priznanie spotrebnej dane a provízia spoločnosti, ktorá celý proces vybavuje. A potom… stále musíte „len“ opraviť auto a vykonať vyššie uvedené úpravy. Po spočítaní všetkých nákladov je na zváženie či sa oplatí kupovať použitého elektrikára.

Dovoz vozidla tohto typu z USA zvyčajne prináša viac problémov ako výhod.
Foto: shutterstock.com/AU USAnakul

Kľúčové lacné auto

Elektromobily sa však niekedy dovážajú z USA. Kľúčom k úspechu je nájsť auto za rozumnú cenu v aukcii – zvyčajne hovoríme o aukciách, ktoré nie sú prístupné zákazníkom „z ulice“. Stále však treba mať na pamäti, že neexistuje záruka a nie každý chce jazdiť s autom, ktoré malo nejakú kolíziu.
Napriek nulovej spotrebnej dani to nie je vždy výhodná ponuka. „Všetko je to otázka ceny. Ale často sa stáva, že v konečnom dôsledku môžu byť pre majiteľov takýchto Tesiel celkové náklady na dovoz pokazeného auta, jeho zaplatenie a opravu porovnateľné s kúpou kópie z Európy. Okrem toho je nepravdepodobné, že by značka podporovala sťahovanie vozov z USA. Nemôžete napríklad nabíjať na Superchargery. Radšej by som sa poobzeral po aute z nášho kontinentu“.

Použitý elektrikár z USA: viac problémov ako výhod

Zhrnuté: dovoz elektromobilu spoza oceánu môže mať zmysel, ale nemali by sme očakávať obrovskú vlnu elektromobilov z USA do Európy.

Ak k uvedeným cenám, poplatkom, úpravám a chýbajúcej záruke pripočítame otázku rôznych dotácií, ktoré sa vzťahujú len na nové vozidlá, môžeme dospieť k záveru, že dovoz vozidla tohto typu z USA zvyčajne prináša viac problémov ako výhod. Samozrejme, ak nemáme záujem o vozidlo, ktoré v Európe jednoducho neexistuje.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Sladko-horká budúcnosť elektromobilov? Táto správa nenecháva žiadne pochybnosti

Odborníci: Elektromobily budú oveľa lacnejšie, ale na jedno použitie


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Uniknutá správa Elona Muska. Tesla má vážne problémy

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Craig Adderley). Podľa memoranda, ktoré Elon Musk zverejnil pre zamestnancov Tesly, sa spoločnosť pripravuje na veľkú vlnu prepúšťania. Značka sa…

Čínsky gigant bude platformu predávať Európanom. Očakáva sa, že bude veľká

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@cheryinternational_official). Predseda čínskeho konglomerátu Chery potvrdil, že dohoda o predaji jeho platformy európskemu výrobcovi by mala byť dokončená v najbližších…

Číňania pumpujú peniaze do elektrických vozidiel. Európa sa zatiaľ bičuje za emisie CO2

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@worldmoneyy). Výrobcovia automobilov predávajúci v Európskej únii platia miliónové pokuty za emisie, zatiaľ čo Číňania dotujú svojich výrobcov, aby ovládli…

Značka, ktorá ukladá viacero obmedzení súčasne. Ak ich nepoznáte, koledujete si o pokutu

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ibesip). Obvykle sa dopravné značky vzťahujú na jedno presne definované správanie, zatiaľ čo značka 315 uvádza viacero zákazov a príkazov,…

Spotreba paliva v reálnom svete je vyššia v priemere o 20 %. Najhorší typ pohonu

17.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Streetmetal). Prvá Komisia Európskej únie uskutočnila štúdiu skutočnej spotreby paliva a emisií skleníkových plynov. Výsledky sú jednoznačne horšie, ako naznačujú…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov