Správy, Zaujímavosti,

Vysoký výkon motora zvyšuje riziko kúpy nehodového vozidla? Tieto údaje nenechávajú nikoho na pochybách

19.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@whatcar). Čím vyšší výkon, tým väčšie riziko nehody v minulosti daného modelu – k tomuto záveru dospela spoločnosť CarVertical, ktorá sa špecializuje na výskum histórie...

19.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@whatcar).

Čím vyšší výkon, tým väčšie riziko nehody v minulosti daného modelu – k tomuto záveru dospela spoločnosť CarVertical, ktorá sa špecializuje na výskum histórie ojazdených vozidiel. Ktoré značky dominujú rebríčku a ktoré majú najnižší počet škôd?

BMV
Čím vyšší výkon, tým väčšie riziko nehody v minulosti daného modelu.
Foto: youtube.com/@whatcar

Výkonné autá sa nekupujú na to, aby ste s nimi jazdili do obchodu po povestné rožky. V tomto prípade nie je dôležitý len počet koní, ale aj všetko ostatné. To znamená vzhľad, trakciu, správanie v zákrutách a radosť z jazdy. Tá sa zvyčajne odvodzuje od utiahnutia skrutky všade, kde je to možné (a nielen tam).

Preto nie je prekvapením, že poisťovne si s rastúcim výkonom motora účtujú vyššie sadzby alebo že mladým vodičom v niektorých krajinách zakazujú jazdiť na superšportových autách. Ba, v Austrálii bude tento rok pre majiteľov takýchto modelov zavedený špeciálny vodičský preukaz.

Štúdia CarVertical

Litovská spoločnosť CarVertical, ktorá skúma históriu ojazdených vozidiel, pripravila kompiláciu o výrobcoch automobilov a nie o vodičoch. Vychádzala pritom z informácií o 43 značkách, ktoré korelovala s výkonom motora a štatistikami poisťovní, najmä o nehodách.

Záver z takto zozbieraných údajov je jediný – čím vyšší je výkon motora automobilu, tým väčšia je súvislosť s dopravnými nehodami. Zaujímavé je, že to istým spôsobom závisí aj od výrobcu daného vozidla.

V prípade vozidiel Volkswagen s výkonom do 136 koní sa nehodová história uvádza v 42,6 %. Naopak, v prípade vozidiel s motormi s výkonom od 407 do 544 koní (CarVertical vo svojom prieskume používa všeobecne akceptované výkonové rozsahy) sa objavuje v 48,9 % vozidiel.

Podľa CarVertical si BMW „vedie“ ešte horšie, a to bez ohľadu na počet koní pod kapotou. Až 60,3 % vozidiel s výkonom nižším ako 134 koní bolo účastníkom nehody. Na druhej strane pri výkone 544 koní je to už 68,6 %.

Podľa CarVertical BMW „vedie“ ešte horšie, a to bez ohľadu na počet koní pod kapotou.
Foto: youtube.com/@ShotbyStorms

Francúzske a Toyota

Menej náchylné na dopravné nehody sú vozidlá francúzskych značiek, ako sú Renault a Peugeot. Najslabšie automobily od prvého menovaného výrobcu (bez udania limitu výkonu) majú nehodovosť 36,3 %. V prípade modelov s motormi s výkonom od 271 do 407 koní je to 39,7 %.

Peugeoty poháňané motormi s výkonom nižším ako 135 koní je uvedená miera 33,4 %. V prípade vozidiel s výkonom 271 až 407 k je to naopak 37 %. V prípade sesterského Citroenu je to 37,1 %, resp. 38,2 % pre vozidlá s výkonom 135 až 271 koní.

Najmenšie a najslabšie modely Toyoty majú náhodný minulý výkon 36 %. Pri modeloch s výkonom 271 až 407 koní je to 39,5 %.

„Hoci všetci vodiči musia dodržiavať dopravné predpisy, zdá sa, že používatelia výkonnejších vozidiel ignorujú rýchlostné obmedzenia a viac riskujú na cestách,“

hovorí Matas Buzelis, automobilový expert a manažér komunikácie v spoločnosti CarVertical.

Menej náchylné na dopravné nehody sú vozidlá francúzskych značiek, ako sú Renault a Peugeot.
Foto: youtube.com/@YouCarTV

„V štúdii, ktorú sme uskutočnili, sme nenašli žiadneho výrobcu automobilov, ktorého modely so slabšími motormi by boli častejšie účastníkmi nehôd ako ich výkonnejšie modely,“ dodáva Buzelis.

CarVertical: najslabší a najsilnejší

Spoločnosť CarVertical vo svojom oznámení neposkytla podrobné údaje o všetkých značkách. Namiesto toho uviedla tie s najvyšším a najnižším priemerným výkonom motora.

Do prvej skupiny patrili:

  • Smart (priemerný výkon: 80 k)
  • Dacia (98 k)
  • Lancia (105 k)
  • Fiat (113 k)
  • Suzuki (118 k)
  • Peugeot (133 k)

Vozidlá s najvyšším priemerným výkonom podľa CarVertical sú:

  • Bentley (564 k)
  • Maserati (364 k)
  • Cadillac (359 k)
  • Tesla (358 k)
  • Porsche (349 k)

Samozrejme, táto štúdia vyvoláva mnoho otázok. Nepoznáme napríklad priemerný vek vodičov daných modelov ani technický stav vozidiel, ktoré boli účastníkmi nehôd. Neznámy zostáva aj počet zohľadnených automobilov.

Koniec koncov, veľkosť vzorky je oveľa menšia v prípade silných a drahých vozidiel ako v prípade populárnych modelov.

Napriek tomu sa údaje spoločnosti CarVertical zdajú byť veľmi zaujímavé.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Najzelenšie auto je, nie akýkoľvek elektromobil. Nový rebríček

Prečo by ste v lete nemali používať zimné pneumatiky? Odpovedáme


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Tajný jazyk vodičov odhalený: Za TOTO bliknutie hrozí pokuta!

15.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Photomann7). Na našich cestách funguje nepísaný jazyk, ktorý nenájdete v žiadnom zákone. Stačí pár bliknutí svetlometmi, aby ste odovzdali odkaz,…

Čínska invázia v Európe: Giganti v panike, potichu uzatvárajú dohody!

15.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Scharfsinn). V posledných mesiacoch na európskom automobilovom trhu pozorujeme výrazný nárast podielu vozidiel čínskej výroby. Hoci Európska únia od októbra…

V Rusku si už taxík Toyota nezavoláte! Prezident Putin má čiernu listinu, toto sú povolené autá

15.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mino Surkala). Aké auto je najlepšie na taxík? Stačí sa poobzerať po uliciach, aby ste videli, čo preferujú vodiči na…

Volkswagen predbieha Čínu: Prvá solid-state batéria je tu a testujú ju na Ducati!

15.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars). Koncern Volkswagen predbehol svojich čínskych konkurentov a na autosalóne v Mníchove predstavil prvú sériovo vyrábanú solid-state batériu, ktorú testuje…

Kedysi ju mal každý, dnes je raritou: Čo sa stalo s nálepkou na aute?

15.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív) Ešte nedávno ju bolo vidieť takmer na každom parkovisku. Dnes symbol ryby na autách prakticky zmizol a vodiči…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov