4.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autodriveauto).
Batéria s nulovým rizikom samovznietenia, ktorá neexploduje ani pri kontakte s vodou. Podľa austrálskych výskumníkov by sa nová technológia mohla do 5 až 10 rokov dostať nielen do elektromobilov, ale aj do domácich zásobníkov energie alebo mobilných zariadení. Mohol by to byť prelomový bod v histórii elektromobilov, hoci podľa vedcov ešte potrvá asi 5 až 10 rokov, kým sa nová technológia zdokonalí.
Ide o nový typ „vodnej batérie“, ktorú vyvinuli inžinieri z Kráľovského melbournského technologického inštitútu (RMIT). Austrálski vedci práve vyvinuli vodno-magnéziovo-iónové batérie, ktoré sa nezapália ani nevybuchnú, ani keď sú zaplavené vodou.
Hoci štatistiky nepotvrdzujú tradičný názor na požiare elektromobilov, mnohí vodiči sa stále obávajú takéhoto scenára. Potreba udržiavať požiarmi poškodené batérie dlhodobo chladné, napríklad umiestnením havarovaného vozidla do nádoby zaplavenej vodou, tiež neprispieva k popularite elektromobility.
Vďaka výskumníkom z RMIT by tento problém mohol o niekoľko rokov úplne zmiznúť. Podarilo sa im vyvinúť nový typ batérie, ktorá zostáva stabilná a bezpečná pri kontakte s vodou. Vďaka nim by sa prakticky úplne odstránilo riziko samovznietenia alebo výbuchu batérií.
Voda namiesto elektrolytov? Vedci vytvorili bezpečné batérie
Ako sme sa dočítali na webovej stránke univerzity RMIT, tímu výskumníkov sa podarilo vytvoriť vodno-magnéziovo-iónové batérie, ktoré namiesto organických elektrolytov využívajú vodu, aby umožnili tok elektrickej energie medzi kladným a záporným pólom. Takáto batéria na rozdiel od svojho lítium-iónového náprotivku nemôže spôsobiť požiar ani explóziu, zdôrazňujú zástupcovia RMIT. Ďalšími výhodami sú vraj jednoduchosť konštrukcie a nízky vplyv na životné prostredie.
„Používame materiály ako magnézium a zinok, ktoré sa bežne vyskytujú v prírode, sú lacné a menej toxické ako alternatívy používané v iných typoch batérií, čo pomáha znižovať výrobné náklady a znižovať riziká pre ľudské zdravie a životné prostredie“
– uvádza sa v oznámení RMIT.
Podľa vynálezcov „jednoduchosť technologických postupov“ umožňuje masovú výrobu „vodných“ batérií. Výskumníci ďalej tvrdia, že nimi vyvinuté vodno-horčíkové-iónové batérie by mohli v krátkom čase nahradiť olovené batérie. Za priaznivých okolností by sa takýto scenár mohol stať realitou už v priebehu nasledujúcich troch rokov.
Nové vodno-magnéziovo-iónové batérie. V čom je háčik?
Žiaľ, v tomto štádiu vývoja sú potrebné ešte roky výskumu a zdokonaľovania procesov, kým sa nové „vodné“ batérie stanú plnohodnotnou konkurenciou batérií, ktoré sa v súčasnosti používajú v automobilovom priemysle.
„Magnézium je ľahší ako alternatívne kovy vrátane zinku a niklu, má vyššiu potenciálnu hustotu energie a umožní batériám rýchlejšie nabíjanie a lepšie zvládanie energeticky náročných zariadení a aplikácií“
– tvrdia výskumníci z RMIT.
Austrálčania tiež zmierňujú náladu tým, že batéria s vodnými a magnéziovými iónmi, ktorú vyvinuli, má energetickú hustotu 75 Wh na kilogram. To je približne 30 % výsledku, ktorým sa môže pochváliť najnovšia batéria automobilu Tesla. To znamená, že priemerná batéria do elektromobilu s kapacitou 75 kWh by musela vážiť tonu.
Tvorcovia novej technológie však predpokladajú, že v priebehu nasledujúcich piatich až desiatich rokov by ich vynález mohol „potenciálne nahradiť lítium-iónové batérie“, čo by znamenalo skutočnú revolúciu nielen v automobilovom sektore, ale aj na trhu so všetkými druhmi mobilných zariadení.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čínsky prielom. Táto batéria by mohla zmeniť elektromobily a ďalšie
Režim „Preteky k nabíjačke“ odteraz v každej Tesle. Už je to tu