3.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@NebulaElectronics).
Počet registrácií elektrických vozidiel v Európe po prvýkrát prekročil dva milióny kusov. Ide o najvyššiu úroveň v histórii. Zaujímavé však je, že batériový automobil, ktorý je v Európe najpopulárnejší, bol vyvinutý v USA.
Všetko nasvedčuje tomu, že európsky automobilový trh sa pomaly vracia do normálu. Problémy v dodávateľskom reťazci sú už do veľkej miery pod kontrolou a spotrebitelia si zvykli na dlhšie čakanie na nové modely. Nárast predaja je badateľný takmer v každom segmente vozidiel, čo platí aj pre elektromobily. V ich prípade sa koniec roka 2023 uzavrel s takmer 16-percentným podielom na celom európskom trhu a predajom 2 miliónov kusov.
Sotva prekvapí, že najviac nových „elektromobilov“ si našlo kupcov vo Fínsku, Dánsku, Belgicku a Holandsku. Oveľa zaujímavejší je však nárast predaja modelov s nulovými emisiami na trhoch, ktoré sa doteraz elektromobilitou príliš nechválili. Výrazný percentuálny nárast až o 10 % bol zaznamenaný okrem iného v Slovinsku, Estónsku a Lotyšsku. O niečo horšie výsledky boli zaznamenané v Taliansku.
Najobľúbenejší elektrický model nie je z Európy
A ktoré elektrické modely sú v Európe najobľúbenejšie? Túto otázku skúmala analytická spoločnosť JATO Dynamics.
Ako možno vyčítať z vyššie uvedenej tabuľky, najviac registrovaným elektrickým (BEV) modelom v Európe v roku 2023 sa ukázal byť Tesla Model Y. Vozidlo americkej značky bolo zároveň najpredávanejším vozidlom na trhoch vrátane Nórska, Dánska, Švédska, Holandska a Belgicka, Švajčiarska a Fínska. Odborníci sa zhodujú, že k takémuto dobrému výsledku prispeli okrem iného aj výrazné zľavy, ktoré Elon Musk nedávno naservíroval. Model Y sa vyrába v Nemecku, v závode spoločnosti Tesla neďaleko Berlína.
Dôkazom toho, že stratégia excentrického miliardára bola správna, je aj druhé miesto v uvedenom rebríčku. Veď hneď za Teslou Model Y je Tesla Model 3. Stačí povedať, že oba modely Tesla spolu vygenerovali viac predajov ako ďalších päť automobilov v zozname. To je pre spoločnosť nepochybne gigantický úspech.
Čínske značky berú európsky trh útokom
Analytici však upozorňujú, že to nie je jediné predajné prekvapenie roku 2023. Autori správy zdôrazňujú, že v minulom roku debutovalo na európskom trhu až sedem nových čínskych značiek MG 4, ktoré sa dostali do povedomia spotrebiteľov. Celkovo výrobcovia z Ďalekého východu zaregistrovali viac ako 322 000 kusov svojich automobilov, čo predstavuje výrazný nárast o takmer 80 % v porovnaní s rokom 2022.
Tento trend jasne ukazuje, že čínske značky sú čoraz viac ochotné prísť do Európy. Nízke výrobné náklady znamenajú, že výrobcovia z ríše stredu môžu ponúkať autá, ktoré sú cenovo dostupnejšie ako autá „tradičných“ európskych značiek.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
MG ukazuje, čo čínski výrobcovia urobia s Európou. Plánuje predať oveľa viac
Xiaomi lepšie. Populárna značka smartfónov vyrobila automobil