27.2.2024 Redakcia Auto trendy (youtube.com/@GommeBlog).
Vývoj elektromobilov predstavuje pre dodávateľov automobilových komponentov problém. Podľa odborníka do konca desaťročia príde o prácu štvrtina ľudí zamestnaných v týchto spoločnostiach na nemeckom trhu. Môže za to elektrifikácia.
Počet pracovníkov v Nemecku klesá. Môže za to elektrina
V rokoch 2018 a 2019 bolo v Nemecku zamestnaných 310 000 ľudí v spoločnostiach dodávajúcich komponenty na výrobu automobilov, uvádza Frank Schwope, lektor na Univerzite aplikovaných vied v Hannoveri, v rozhovore pre Automobilwoche. V súčasnosti je počet nemeckých pracovníkov v tomto odvetví 270 000. Ide o pomerne výrazný pokles, ale prednášajúci predpovedá, že sa bude zhoršovať. Podľa neho by sa tento počet mohol do roku 2030 znížiť o viac ako štvrtinu – na 200 000 ľudí.
Nemecký odborník vidí hlavný dôvod poklesu počtu zamestnancov v tomto odvetví v rozvoji elektromobility. Tu treba poznamenať, že konštrukcia elektromobilu je v istom zmysle oveľa jednoduchšia – nie je potrebné používať, a teda ani vyrábať, mnohé komponenty typické pre spaľovacie automobily. Vzhľadom na blížiaci sa zákaz registrácie nových spaľovacích automobilov v Európskej únii, ktorý má vstúpiť do platnosti v roku 2035, nemožno vylúčiť, že počet zamestnancov v tomto odvetví klesne.
Bosch a Continental plánujú prepúšťanie v Nemecku
Ako upozorňuje portál Automotive News Europe, v posledných týždňoch sa objavili správy o problémoch viacerých spoločností, ktoré sa špecializujú na dodávky pre výrobcov automobilov. Príkladom je spoločnosť Bosch, ktorá v decembri minulého roka oznámila zníženie počtu zamestnancov v dvoch svojich nemeckých závodoch do konca roka 2025. O prácu by mohlo prísť až 1 500 ľudí. Hovorca spoločnosti Bosch vysvetlil potrebu prispôsobiť sa „štrukturálnym zmenám v sektore pohonov“. Okrem toho sa v januári objavila informácia, že nemecká spoločnosť plánuje do troch rokov prepustiť 1 200 zamestnancov softvérovej divízie, z toho približne 950 len v Nemecku. Má to byť reakcia na oslabenie ekonomiky a vysokú úroveň inflácie. Continental vysvetlil potrebu prepustiť 5 500 ľudí (z toho viac ako 1 000 v Nemecku) z rovnakých dôvodov.
Továrne na batérie nebudú kompenzovať straty
Samozrejme, rozvoj elektromobility so sebou prináša nové potreby vrátane potreby vybudovať továrne na výrobu batérií, čo teoreticky predstavuje nové príležitosti pre ľudí, ktorí môžu v budúcnosti prísť o prácu u dodávateľov. Prednášajúci z Hannoverskej univerzity však tvrdí, že nové pracovné miesta, práve vo výrobe batérií, nebudú schopné kompenzovať mieru strát.
Manuel Kallweit, hlavný ekonóm Nemeckého združenia automobilového priemyslu, má na vec trochu iný názor. Ako uviedol, vyhlásenia spoločností o prepúšťaní by nemali byť prekvapením v čase transformácie automobilového priemyslu. Podľa neho program prepúšťania budú spoločnosti realizovať „sociálne zodpovedným“ spôsobom. Dodal, že nie všetci prepustení ľudia budú odsúdení na nezamestnanosť, keďže na trhu je stále nedostatok odborníkov a v najbližších rokoch sa to pravdepodobne nezmení.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Obrovské bonusy pre zamestnancov Ferrari. To je odmena za rekordný rok
Nemci sa prepravovali na elektromobiloch. 15 miliónov kusov do roku 2030 je nesplniteľný sen