Motorky, Zaujímavosti,

Prečo je stojan na motocykloch na ľavej strane?

3.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Anastasia Shuraeva). Všimli ste si, že väčšina motoriek „zaparkovaných“ pri ceste alebo na chodníkoch je naklonená doľava? V tomto materiáli sme sa rozhodli pozrieť sa...

3.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Anastasia Shuraeva).

Všimli ste si, že väčšina motoriek „zaparkovaných“ pri ceste alebo na chodníkoch je naklonená doľava? V tomto materiáli sme sa rozhodli pozrieť sa na to, prečo väčšina konštruktérov umiestňuje na motocykloch stojan naľavo.

Na prevažnej väčšine motocyklov je stojan, ktorý umožňuje státie vozidla, umiestnený na ľavej strane
Foto: pexels.com/Anastasia Shuraeva

Na prevažnej väčšine motocyklov je stojan, ktorý umožňuje státie vozidla, umiestnený na ľavej strane. V tomto bode preto vzniká skutočne filozofická otázka. Prečo je to tak? A prečo sa konštruktéri motoriek vydali týmto smerom?

Prečo je stojan na motocykloch na ľavej strane?

Umiestnenie nášľapnej pätky na „zaparkovanie“ motocykla na ľavej strane má mnoho vysvetlení. Niektorí mototorkári sa domnievajú, že táto situácia je spôsobená umiestnením hnacieho ústrojenstva. To je zvyčajne umiestnené na pravej strane. Stúpadlo preto prirodzene muselo ísť doľava. A hoci sa toto vysvetlenie zdá byť celkom logické, existujú dva ďalšie názory, ktoré idú hlbšie. Nesúvisia s technológiou, ale skôr s podvedomím alebo dokonca s históriou.

Noha na ľavej strane je výsledkom návykov získaných počas jazdy na koni

Začnime možno trochu históriou. Existuje názor, že umiestnenie nášľapu na ľavej strane motocykla je zvyk pochádzajúci z čias, keď bol hlavným dopravným prostriedkom kôň. Navyše jeho „vodič“ so sebou zvyčajne nosil meč. Pochva, v ktorej spočíval, bola pripevnená k bedrám na ľavej strane. Tak, aby sa po ňom dalo ľahko siahnuť pravou rukou. V dôsledku toho ozbrojený jazdec nemal možnosť zaujať miesto na chrbte koňa z pravej strany. Bránila mu v tom pošva pripevnená k opasku.

Pre takéhoto motorkára je preto jednoduchšie sedieť na motorke tak, že cez ňu preloží pravú nohu.
Foto: pexels.com/Javier Aguilera

Stojan je na ľavej strane, pretože väčšina vodičov je pravákov. Je to pre nich pohodlnejšie

Umiestnenie nášľapného stojana na motorke na ľavej strane sa tiež vysvetľuje podvedomím. Odhaduje sa, že až 90 % ľudí na svete sú praváci. To viac-menej znamená, že každý z týchto ľudí začína všetky pohyby z pravej strany tela. Pre takéhoto motorkára je preto jednoduchšie sedieť na motorke tak, že cez ňu preloží pravú nohu. Na to však musí k vozidlu pristupovať zľava. Ľavý bok by teda mal mať položený aj na stojane.

Zaujímavosť na tomto mieste. Každý pravák by si mal zapamätať, ako sa na bicykel dostáva. Je pre ňu oveľa „pohodlnejšie“ nastúpiť na sedadlo zľava, pričom pravú nohu preloží cez vozidlo, ako naopak. Zdá sa, že to potvrdzuje tézu, že dôležitým dôvodom umiestnenia stojana na motocykli vľavo je dominantná pravá ruka.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Prečo si motocyklisti ťukajú na čelo? Najčastejšie to nie je o vás

Čo robiť pri pohľade na nehodu na ceste. Takto sa vyhnete základným chybám


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Luxus minulosti: Stierače svetlometov a ich príbeh

15.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@nikitagudkov). Stierače svetlometov kedysi patrili medzi symboly technického pokroku a luxusu. Dnes ich na nových autách takmer nevidíme, no v…

Prvý Peugeot GTi electric oficiálne debutoval: 280 koní a pocta legendárnemu 205 GTi

15.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews). Prvý Peugeot GTi electric oficiálne debutoval a bol predstavený v rámci 24-hodinových pretekov Le Mans 2025. Čím sa vyznačuje…

Svet má rekordný počet milionárov. Kde ich pribúda najviac a kde naopak ubúdajú?

15.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív) Počet milionárov na svete dosiahol v roku 2024 historické maximum. Podľa najnovšej správy žije na planéte už 23,5…

Čína chce prevŕtať zemskú kôru: Rekordný vrt!

15.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@cgtn). Čína sa pripravuje na spektakulárnu misiu, ktorá môže zmeniť históriu ľudstva. Čína chce prevŕtať zemskú kôru a vykonať rekordne…

Koniec éry Tesly: Musk sa obracia k robotom namiesto áut

15.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Frederic Legrand - COMEO). Budúcnosť Tesly sa javí v tmavých farbách. Americký výrobca zaznamenáva bezprecedentné poklesy predaja a ziskov, zatiaľ…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov