28.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Maren Winter)
Zákaz registrácie spaľovacích áut v roku 2035 v Európskej únii nevstúpi do platnosti. Ale to vôbec neznamená, že Európska komisia ustupuje od podpory elektromobility. Akčný plán pre „čistý a konkurencieschopný automobilový priemysel v Európe“ predpokladá napríklad stiahnutie podpory členskými štátmi pre nákup, lízing a prenájom služobných áut. Čo môžu ustanovenia kontroverzného článku 4 nových predpisov EÚ znamenať v skutočnosti? Hoci oficiálne EÚ nezakáže registráciu spaľovacích áut v roku 2035, zamýšľa okrem iného motivovať k siahaniu po elektrických autách flotových zákazníkov.

Foto: shutterstock.com/Maren Winter
Flotový zákazníci sú kľúčoví
Vo väčšine európskych krajín dosahuje podiel firemných zákazníkov na celkových registráciách nových vozidiel 60 až 70 percent. Štáty motivujú firmy k nákupom prostredníctvom zvýhodnených daňových predpisov. Kým na Slovensku ide predovšetkým o možnosť odpočtu DPH a uplatnenie daňových odpisov, v iných krajinách, ako napríklad v Nemecku, sú to preferenčné sadzby cestnej dane. Tento zavedený prístup sa však môže čoskoro zmeniť. Novinári nemeckého odborného časopisu totiž upozorňujú na riziká spojené s článkom 4 pripravovaného plánu EÚ o „čistých firemných vozidlách“.
Článok 4 otvára dvere zmenám
Tento rámec dáva orgánom jednotlivých krajín široký priestor na podporu elektromobility prostredníctvom fiškálnych opatrení. Znamená to však, že daňové úľavy pre autá so spaľovacím motorom čoskoro zaniknú? V pláne EÚ o ekologizácii firemných flotíl sa uvádza, že dva roky pred kľúčovým termínom (teda k 1. januáru 2028) by členské štáty už nemali poskytovať žiadnu finančnú podporu na nákup, lízing, prenájom či prevádzku služobných vozidiel, ktoré nespĺňajú kritériá bezemisnej alebo nízkoemisnej dopravy.
Bezemisné a nízkoemisné vozidlá
V tomto kontexte sa bezemisné a nízkoemisné vozidlá definujú podľa nariadenia EÚ 2019/631. Za bezemisné sa považujú automobily s nulovými emisiami CO2, teda elektromobily a vozidlá s vodíkovým pohonom. Kategóriu nízkoemisných vozidiel tvoria tie, ktoré emitujú maximálne 50 gramov CO2 na kilometer. Zásadným detailom v navrhovanej legislatíve je však podmienka pôvodu: členské štáty budú môcť poskytovať finančnú podporu na nákup služobných osobných a dodávkových automobilov len v prípade, ak boli vyrobené v Európskej únii. Podpora tak bude priamo viazaná na miesto produkcie vozidla.
Nemecko varuje pred novým zákonom
Novinári upozorňujú, že v krajinách ako Nemecko môže táto legislatíva spôsobiť doslova revolúciu v systéme daňových odpisov. V tejto súvislosti stoja za zmienku nedávne štúdie organizácie presadzujúcej elektromobilitu, podľa ktorých nemecký štátny rozpočet prichádza ročne o približne 13,6 miliardy eur. Tieto „straty“ sú priamym dôsledkom zvýhodnených daňových mechanizmov, ako sú odpisy, odpočty nákladov na palivo či nízke registračné poplatky pre autá so spaľovacím motorom. Podobné výpočty pre Slovensko, kde sa registruje takmer tridsaťkrát menej nových vozidiel, hovoria o výpadkoch v rozpočte vo výške približne 400 miliónov EUR ročne.

Foto: shutterstock.com/Halfpoint
Čo to znamená pre slovenských podnikateľov
Pre slovenských podnikateľov a firmy používajúce služobné autá tieto zmeny prinášajú dôležité informácie. Od roku 2028 (dva roky pred 1. januárom 2030) by finančnú podporu pre služobné autá mali poskytovať len pre bezemisné alebo nízkoemisné vozidlá, ktoré vyrobili v EÚ. To znamená koniec daňových výhod pre klasické spaľovacie autá vo firemných flotilách. Firmy tak získajú motiváciu prechádzať na elektromobily alebo plug-in hybridy s emisiami do 50 g CO2/km. Zmeny v odpisoch a daňových výhodách môžu výrazne ovplyvniť rozhodovanie o nákupe služobných vozidiel.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Generácia Z je vnímaná ako najrizikovejší vodiči: Čo hovorí medzinárodný prieskum
Batérie z odpadov: Vedci vyrábajú materiál pre elektromobily z kalov z čistiarní
Hybridy dominujú európskemu trhu: Predaj benzínových a dieselových áut prudko klesá
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















