27.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ground Picture)
Medzinárodný prieskum priniesol nový pohľad na to, ktoré vekové skupiny sú vnímané ako najrizikovejšie. Výsledky naznačujú, že zažité stereotypy sa nie vždy zhodujú s realitou. Hoci sa jedna generácia stáva častým terčom kritiky, iná veková skupina vzbudzuje na cestách ešte menšiu dôveru. Prieskum, ktorého sa zúčastnili respondenti s rôznou úrovňou skúseností, mal za cieľ zistiť, ako spoločnosť hodnotí zrelosť a zručnosti vodičov v závislosti od ich veku. Výsledky sú jednoznačné: viac ako 75 percent opýtaných označilo za najrizikovejších účastníkov cestnej premávky zástupcov generácie Z.

Foto: shutterstock.com/Ground Picture
Ktorí vodiči sú najviac „rizikoví“
Viac ako tri štvrtiny respondentov označili za najrizikovejších účastníkov cestnej premávky príslušníkov generácie Z, teda osoby narodené v rokoch 1997 až 2012. V praxi ide predovšetkým o mladých vodičov, ktorí si práve urobili vodičské oprávnenie a začínajú samostatne jazdiť. Hoci vodiči vnímajú generáciu Z ako najrizikovejšiu, napriek tomu zostáva otázkou, či tento predsudok skutočne zodpovedá realite. Mladí vodiči síce disponujú menšími skúsenosťami, no na druhej strane majú rýchlejšie reflexy a lepšie sa orientujú v moderných asistenčných technológiách súčasných vozidiel.
Čo si iní vodiči myslia o senioroch
Prieskum sa však nesústredí len na najmladších vodičov; výsledky ukazujú, že ani seniori sa netešia plnej dôvere verejnosti. Len 18 percent opýtaných uviedlo, že by sa cítili bezpečne ako spolujazdci vo vozidle, ktoré vedie osoba staršia ako 80 rokov. Navyše, takmer polovica účastníkov prieskumu zastáva názor, že po dovŕšení 70. roku života by sa s vedením motorového vozidla malo prestať. Autori ankety však zároveň zdôrazňujú, že samotný vek nepredstavuje jediný rozhodujúci faktor bezpečnosti, pretože rovnako dôležitú úlohu zohráva aktuálny zdravotný stav a pravidelná vodičská prax.
Vodiči v strednom veku vzbudzujú najmenšiu dôveru
Prekvapujúcim zistením prieskumu je fakt, že o kvalitách vodiča častejšie rozhoduje počet hodín strávených za volantom než samotný vek. Hoci si sedem z desiatich respondentov myslí, že skúsenosti prirodzene rastú s vekom, najmenšiu dôveru paradoxne vzbudzujú vodiči v kategórii 35 až 44 rokov. Ide o skupinu, ktorá by teoreticky mala stelesňovať ideálnu rovnováhu medzi bohatou praxou a dobrou fyzickou kondíciou, no napriek tomu u ostatných účastníkov premávky vzbudzuje pochybnosti.

Foto: shutterstock.com/eurobanks
Čo skutočne rozhoduje o bezpečnosti na ceste
Podľa odborníkov má presvedčenie o vlastných schopnostiach zásadný vplyv na to, ako posudzujeme ostatných vodičov. Zdôrazňujú, že bezpečného vodiča nerobí samotný vek, ale skôr kombinácia sebadôvery, opatrnosti a praxe. Skúsenosti a situačné povedomie tvoria kľúč k bezpečnosti na cestách, pričom príprava, trpezlivosť a rešpekt voči ostatným účastníkom premávky majú často väčší význam než počet odjazdených rokov. V konečnom dôsledku vzájomná ohľaduplnosť preváži nad vekom osoby za volantom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Štyri nepísané pravidlá zimnej jazdy: Ako sa vyhnúť vážnym problémom na ceste
Žlté svetlo na semafore: Kedy môžete prejsť a kedy hrozí pokuta
Cestná kontrola: Čo je povinnosť a čo len odporúčanie pre vodičov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















