26.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Sue Thatcher)
Niektoré autá prekročia hranice bežného dopravného prostriedku a stanú sa umeleckými dielami na kolesách. Audi TT prvej generácie patrí práve medzi takéto ikony. Keď v roku 1998 vyšlo z výrobnej linky, svet ostal bez dychu. Okrúhle tvary, minimalistický interiér a odvážny dizajn zmenili pravidlá hry v segmente športových kupé. Dizajnér Peter Schreyer vytvoril auto, ktoré vyzerá moderne aj po takmer troch desaťročiach. Pozrime sa teda na príbeh tohto štýlového Audi a na to, prečo si ho zberatelia stále cenia.

Foto: shutterstock.com/Sue Thatcher
Dizajn, ktorý zmenil automobilový svet
Audi TT prvej generácie (interné označenie 8N) predstavilo revolúciu v automobilovom dizajne. Okrúhle tvary karosérie, oblé blatníky a charakteristická línia strechy vytvorili nezameniteľnú siluetu. Podľa britského magazínu Top Gear dizajnér Peter Schreyer čerpal inšpiráciu z Bauhausu a priemyselného dizajnu 30. rokov. Výsledkom bolo auto, ktoré vyzeralo ako socha v galérii moderného umenia. Navyše TT malo hliníkové palivové viečko umiestnené na blatníku, čo sa stalo ikonickým prvkom. Interiér pokračoval v minimalistickom štýle s okrúhlymi ventilačnými otvormi a hliníkovými doplnkami. Audi TT dokázalo, že športové auto môže byť zároveň umeleckým dielom.
Technika pod kapotou ponúkala viacero možností
Audi TT prvej generácie ponúkalo niekoľko motorových verzií pre rôzne typy vodičov. Základom bol 1.8-litrový turbomotor s výkonom 150, 180 alebo 225 koní. Vrcholná verzia TT Quattro Sport disponovala výkonom 240 koní a pohonom všetkých kolies. Podľa nemeckého magazínu Auto Motor und Sport zrýchlenie z nuly na sto zvládla najsilnejšia verzia za 5,9 sekundy. Navyše Audi ponúkalo aj verziu s 3.2-litrovým motorom VR6 a výkonom 250 koní. Prevodovka bola šesťstupňová manuálna alebo šesťstupňový automat DSG. Pohon predných kolies alebo legendárny quattro s pohonom všetkých štyroch kolies dopĺňali technickú ponuku.
Kontroverzia okolo stability pri vysokých rýchlostiach
Krátko po uvedení na trh čelilo Audi TT vážnej kontroverzie. Niekoľko nehôd pri vysokých rýchlostiach vyvolalo otázky o stabilite vozidla. Audi reagovalo rýchlo a všetky vyrobené kusy dostali zadný spojler a upravený podvozok s elektronickým stabilizačným systémom ESP. Tieto úpravy výrazne zlepšili správanie auta v medzných situáciách. Navyše Audi ponúklo bezplatnú úpravu všetkým majiteľom skorších verzií. Táto kríza paradoxne posilnila dôveru v značku, pretože Audi ukázalo zodpovedný prístup. Zadný spojler sa následne stal charakteristickým prvkom dizajnu a dnes si ho mnohí majitelia cenia.
Interiér ako z galérie moderného umenia
Interiér Audi TT prvej generácie ohuroval rovnako ako exteriér. Okrúhle ventilačné otvory s hliníkovými rámikmi sa stali ikonickými a inšpirovali celý automobilový priemysel. Prístrojový štít mal jednoduchý dizajn s tromi okrúhlymi budíkmi. Navyše stredová konzola obsahovala hliníkové ovládače klimatizácie a rádia. Sedadlá s integrovanými opierkami hlavy ponúkali vynikajúce bočné vedenie. Materiály ako hliník, koža a Alcantara vytvárali prémiovú atmosféru. Audi dokázalo, že aj malé športové kupé môže ponúknuť luxusný interiér. Tento dizajnový jazyk následne ovplyvnil celú modelovú radu značky.

Foto: shutterstock.com/DiPres
Prečo je Audi TT 8N stále vyhľadávané zberateľmi
Audi TT prvej generácie si dnes užíva status budúceho veterána a ceny zachovalých exemplárov rastú. Zberatelia oceňujú nadčasový dizajn, ktorý nestarne ani po takmer 30 rokoch. Navyše jednoduché motory 1.8T sú spoľahlivé a lacné na údržbu. Verzie s pohonom quattro a manuálnou prevodovkou sú najžiadanejšie. Ceny sa pohybujú od 5 000 do 15 000 eur v závislosti od stavu a výbavy. Preto ak hľadáte štýlové auto s potenciálom zhodnotenia, Audi TT 8N je vynikajúcou voľbou. Táto dizajnová ikona dokazuje, že skutočná krása nikdy nevyjde z módy.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Audi TT sa vracia! Nová generácia bude elektrická a postavená na platforme Porsche
Audi potvrdilo koniec legendárneho päťvalca: Zabije ho norma Euro 7!
Spoľahlivosť starých áut: Ktoré modely vás nikdy nenechajú v kaši?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















