25.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@javiery70)
Čínski inžinieri pracujú na vlastnom Wankelovom rotačnom motore, ktorý by mohol konkurovať japonskej Mazde. Spoločnosť Shandong Weichai vyvíja agregáty s jedným alebo dvoma rotormi a výkonom až 150 koní. Tieto kompaktné motory neslúžia na priamy pohon kolies, ale ako generátory elektriny pre elektromobily s predĺženým dojazdom (EREV). Wankelov motor je totiž ideálny pre túto úlohu vďaka nízkej hmotnosti, kompaktným rozmerom a plynulému chodu. Čína tak oživuje technológiu, ktorú väčšina automobiliek opustila pred desaťročiami. Pozrime sa teda na to, prečo Číňania vsádzajú na rotačné motory.

Foto: youtube.com/@javiery70
Wankelov motor ako generátor pre elektromobily
Čínska spoločnosť Shandong Weichai vyvíja Wankelove motory primárne ako generátory elektriny pre elektromobily typu EREV. Tieto vozidlá majú elektrický pohon, no malý spaľovací motor dobíja batériu počas jazdy. Podľa nemeckého magazínu Auto Motor und Sport Wankelov motor je pre túto úlohu ideálny, pretože pracuje pri konštantných otáčkach a dosahuje vysokú účinnosť. Navyše rotačný motor je výrazne menší a ľahší než klasický piestový motor s rovnakým výkonom. Kompaktné rozmery umožňujú umiestniť generátor takmer kdekoľvek v aute bez zásahu do priestoru pre cestujúcich. Čína tak využíva technológiu, ktorú Mazda úspešne aplikovala v modeli MX-30 R-EV.
Jednodiskový motor s výkonom 75 koní
Základom čínskeho programu je jednodiskový Wankelov motor s objemom komory 300 kubických centimetrov. Tento kompaktný agregát produkuje výkon 55 kW (približne 75 koní) a váži len niekoľko desiatok kilogramov. Motor pracuje pri otáčkach okolo 5 000 za minútu, čo je optimálne pre generovanie elektriny. Podľa čínskeho technologického portálu CnEVPost jednodiskový motor stačí pre menšie mestské elektromobily s dojazdom do 400 kilometrov. Navyše nízka spotreba paliva a kompaktné rozmery robia z tohto motora atraktívne riešenie pre výrobcov. Čínski inžinieri tvrdia, že ich motor dosahuje tepelnú účinnosť 45 percent, čo je porovnateľné s najlepšími dieselmi.
Dvojdiskový motor ponúka až 150 koní
Pre väčšie vozidlá a SUV vyvíja Shandong Weichai dvojdiskový Wankelov motor s celkovým objemom 600 kubických centimetrov. Tento agregát produkuje výkon až 110 kW (približne 150 koní) a dokáže napájať aj ťažšie elektromobily. Dva rotory pracujú synchrónne a poskytujú plynulý chod bez vibrácií. Navyše dvojdiskový motor ponúka vyššiu spoľahlivosť, pretože zaťaženie sa rozkladá na dva rotory. Čínski inžinieri pracujú aj na verzii s tromi rotormi pre nákladné vozidlá a autobusy. Táto modulárna koncepcia umožňuje škálovať výkon podľa potrieb konkrétneho vozidla. Wankelov motor tak zažíva renesanciu v úplne novej úlohe.
Prečo Wankelov motor takmer vymrel
Wankelov rotačný motor vynašiel nemecký inžinier Felix Wankel v 50. rokoch minulého storočia. Napriek geniálnej konštrukcii mal motor vážne problémy – vysokú spotrebu paliva, oleja a rýchle opotrebenie tesnení. Preto väčšina automobiliek od tejto technológie upustila. Jedine Mazda zostala verná rotačným motorom a vyrábala ich až do roku 2012 v modeli RX-8. Teraz Mazda používa Wankelov motor ako generátor v MX-30 R-EV. Čína vidí v tejto technológii potenciál práve vďaka novým materiálom a výrobným postupom, ktoré riešia historické problémy. Navyše ako generátor motor pracuje v optimálnom režime a jeho slabiny sa neprejavujú.

Foto: youtube.com/@TechDiscoverer124
Čínske elektromobily s Wankelovým generátorom prídu čoskoro
Prvé čínske elektromobily s Wankelovým generátorom by mali prísť na trh v roku 2026. Spoločnosť Shandong Weichai rokuje s viacerými čínskymi automobilkami o dodávkach motorov. Medzi potenciálnymi zákazníkmi sú značky ako Geely, BYD a Chery. Tieto vozidlá ponúknu dojazd presahujúci 1 000 kilometrov vďaka kombinácii batérie a generátora. Navyše Wankelov motor umožňuje rýchle tankovanie benzínu, čo eliminuje problém s nabíjacou infraštruktúrou. Pre európskych zákazníkov to znamená, že čínske elektromobily s predĺženým dojazdom môžu čoskoro konkurovať domácim značkám. Rotačný motor tak dostáva druhú šancu v úplne novej ére.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Čína zrezala vrcholy hôr na polovicu kvôli diaľnici: Technológia verzus príroda
Železničný zázrak v púšti: Čína postavila 820 km trať bez prerušenia
Nový výkonný diesel pre SUV, zatiaľ čo Európa sa ich zbavuje
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk























