24.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ABCDstock)
Vedci z Arizonskej štátnej univerzity vyvinuli novú zmes, ktorá je výrazne odolnejšia voči poškodeniam spôsobeným nízkymi teplotami. Stačilo pridať jednu zložku používanú hlavne v kozmetickom, medicínskom priemysle a tiež v kuchyni. Asfalt je lepkavá látka vyrábaná z ropy, ktorá viaže piesok a kamenivo. Používa sa predovšetkým na stavbu vozoviek a chodníkov. Medzi hlavné výhody asfaltobetónu patrí rýchlosť a jednoduchosť aplikácie v rôznych podmienkach. A tiež tichý, rovný a protišmykový povrch. Stále sa však nepodarilo vyriešiť odolnosť voči extrémnym poveternostným podmienkam.

Foto: shutterstock.com/ABCDstock
Problém s praskajúcim asfaltom v zime
Hoci sa asfalt prirodzene rozťahuje a zmršťuje, pri záporných teplotách jeho spojivo krehne a začína praskať. Tím z Arizonskej štátnej univerzity však našiel riešenie tohto problému v podobe unikátnej organickej zložky. Odolnosť asfaltu zvýšili pridaním oleja z rias druhu Haematococcus pluvialis. Táto zelená riasa, doteraz známa najmä z kozmetiky, medicíny či potravinárstva, tak nachádza nové a prekvapivé uplatnenie v cestnom staviteľstve.
O 70 % lepšia schopnosť návratu do pôvodného tvaru
„Zlúčeniny pochádzajúce z rias môžu zlepšovať odolnosť asfaltu voči vlhkosti, jeho elasticitu a schopnosť samoopravy. Čo potenciálne môže predĺžiť životnosť vozovky a znížiť náklady na údržbu,“ vysvetlila Elham Fini, hlavná autorka štúdie. Na potvrdenie vyššej odolnosti asfaltu s prídavkom rias sa uskutočnili laboratórne testy. V nich sa simulovala cestná premávka a cykly zamŕzania a rozmŕzania. Výsledky boli jednoznačné – asfaltobetón s prídavkom Haematococcus pluvialis vykazoval až o 70 % lepšiu schopnosť návratu do pôvodného tvaru v porovnaní so štandardnou vozovkou.
Nižšie emisie uhlíka
Vyššia odolnosť voči mrazu však nie je jedinou výhodou asfaltu s prímesou rias. Vedci zistili, že vozovka s týmto organickým spojivom dokáže znížiť čisté emisie uhlíka o 4,5 %. Navyše, ak by riasová zložka tvorila približne 22 % zloženia zmesi, asfalt by sa mohol stať úplne uhlíkovo neutrálnym. To by predstavovalo zásadný míľnik pri budovaní udržateľnej a ekologickej infraštruktúry. Pre slovenské cesty, ktoré v zime pravidelne podliehajú skaze, by táto technológia mohla byť mimoriadne zaujímavým riešením.
Čo sú riasy
Riasy sú samovýživné organizmy s jednoduchou stavbou tela bez tkanív. Sú schopné fotosyntézy a existujú v jednobunkovej aj viacbunkovej forme. Predstavujú nielen kľúčový prvok ekosystémov, ale aj cenný zdroj živín pre človeka. Hoci sa vyskytujú najmä v sladkých a slaných vodách, nájdeme ich aj na vlhkom povrchu súše. Najnovšie výskumy z USA navyše potvrdzujú, že ich potenciál možno efektívne využiť aj v asfaltových zmesiach. Okrem stavebníctva nachádzajú riasy uplatnenie v potravinárstve, kozmetike, farmácii či v energetike ako sľubné biopalivo.

Foto: shutterstock.com/yelantsevv
Budúcnosť ekologických ciest
V dlhodobej perspektíve by asfalt s prídavkom rias mohol prispieť k budovaniu udržateľnejšej a odolnejšej infraštruktúry, ktorá lepšie odoláva nepriaznivým vplyvom prostredia. Pre slovenských vodičov by to v praxi znamenalo menej výtlkov či prasklín počas zimy a v konečnom dôsledku aj nižšie náklady na údržbu ciest. Hoci je táto technológia zatiaľ v štádiu výskumu, doterajšie výsledky sú viac než sľubné. Riasy v asfalte síce znejú nezvyčajne, no môžu predstavovať budúcnosť moderného cestného staviteľstva.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Rodina Yoovidhya vlastní 51 % Red Bullu. Ich majetok presahuje 25 miliárd dolárov
Reálna spotreba, nie katalógy: Tieto ojazdené autá pália najmenej. Jazdíte za pár centov
BYD patentoval revolučný elektromotor: Dynamická regulácia magnetického poľa zvýši dojazd
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















