24.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars)
Predstavte si situáciu, v ktorej moderné auto možno ukradnúť takmer tak ľahko ako bicykel. A to všetko kvôli absencii jedného základného komponentu, ktorý konkurencia montovala desaťročia. Znie to ako scenár zlého filmu? Bohužiaľ, pre milióny majiteľov áut značiek Hyundai a Kia v USA to bola šedá realita. Ktorá sa práve dočkala finále v podobe obrovskej dohody vedenej štátom New Jersey spolu s koalíciou 35 ďalších štátov. Celá aféra vypukla, keď vyšlo najavo, že výrobcovia vedome rezignovali na montáž imobilizérov. Technológie, ktorá neumožňuje naštartovať motor bez „inteligentného“ kľúča so zakódovaným signálom.

Foto: youtube.com/@DPCcars
Len 26 % áut malo imobilizér
Zatiaľ čo ešte v roku 2015 až 96 % vozidiel iných výrobcov používalo toto riešenie ako štandard, v prípade kórejského koncernu to bolo len 26 % áut predávaných v Spojených štátoch. Táto technologická diera sa rýchlo stala potravou pre zlodejov. A jednoduchý spôsob na vlámanie do zapaľovania a naštartovanie auta sa stal virálnym v roku 2023. Následky boli katastrofálne nielen pre majiteľov, ale aj pre verejnú bezpečnosť. Pretože kradnuté autá sa často zúčastňovali nebezpečných kolízií. V samotnom New Jersey čísla hovoria za všetko: Hyundaie a Kie tvorili len 6,5 % áut na cestách. A napriek tomu zodpovedali za takmer 19 % všetkých krádeží v roku 2023.
Od TikToku k miliónovým stratám
Generálny prokurátor Matthew J. Platkin to nazval „hanebným zlyhaním“ výrobcov. Ktorí namiesto ochrany zákazníkov dopustili celoštátnu vlnu kriminality. Hoci obe firmy patriace do jedného konglomerátu sa spočiatku pokúšali zachrániť situáciu aktualizáciou softvéru, toto riešenie bolo príliš pomalé. A čo horšie – zlodeji sa naučili ho obchádzať. Na základe novej dohody musia Kórejčania hrať s otvorenými kartami. Všetky nové modely budú už povinne mať imobilizéry. A súčasní majitelia dostanú bezplatne zosilnené kryty valca zapaľovania, ktoré fyzicky blokujú prístup k mechanizmu.
Oprava 9 miliónov áut za 500 miliónov dolárov
Celková oprava viac než deviatich miliónov vozidiel môže vyjsť až na 500 miliónov dolárov. Koncerny musia navyše zaplatiť 4,5 milióna dolárov na pokrytie nákladov vyšetrovania a rovnakú sumu vyčleniť na odškodnenie majiteľov, ktorým vozidlá zničili zlodeji. Majitelia dotknutých modelov majú po doručení oficiálneho oznámenia presne jeden rok na to, aby si v autorizovanom servise objednali montáž zabezpečovacieho systému. Výrobcov tak teraz čaká náročný proces oslovovania miliónov klientov.
Právo na odškodnenie aj po aktualizácii softvéru
Právo na odškodnenie majú dokonca aj osoby, ktoré si nainštalovali predchádzajúcu (chybnú) aktualizáciu softvéru. Ale napriek tomu sa stali obeťou krádeže alebo jej pokusu po 29. apríli 2025. Je to jasný signál, že časy šetrenia na základnej bezpečnosti na úkor používateľov sa skončili. Zostáva dúfať, že táto drahá lekcia natrvalo zmení prístup gigantov k digitálnym a fyzickým zabezpečeniam našich štyroch kolies. Pre slovenských majiteľov Hyundai a Kia je to pripomienka, že aj renomované značky môžu zlyhať v základných veciach.

Foto: shutterstock.com/Svetliy
Čo to znamená pre Európu
V Európe je situácia iná. Imobilizéry sú tu štandardom už desaťročia a sú vyžadované predpismi. Slovenských majiteľov Hyundai a Kia sa tento škandál priamo netýka. Napriek tomu je to varovný príbeh o tom, ako môže šetrenie na bezpečnosti viesť k obrovským problémom. A k ešte väčším nákladom na ich riešenie. Bezpečnosť by nikdy nemala byť voliteľná výbava – a tento prípad to jasne dokazuje.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Reálna spotreba, nie katalógy: Tieto ojazdené autá pália najmenej. Jazdíte za pár centov
Slovensko zavádza 18 nových úsekových radarov. Fakty, mýty a čo nás čaká v roku 2026
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk























