20.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Gleb Usovich)
Elektrické autá sa často považujú za väčšie ohrozenie pre chodcov. Má to vyplývať z ich väčšej hmotnosti a nižšej emisie hluku. Najnovší výskum britských vedcov však dokazuje, že je to mýtus. Výskumníci z University of Leeds uvádzajú, že v prepočte na počet najazdených kilometrov vykazujú spaľovacie a elektrické autá porovnateľnú mieru nehôd s nechránenými účastníkmi cestnej premávky. To isté sa však, nanešťastie, nedá povedať o hybridných vozidlách, ktoré sa najmä na Slovensku tešia obrovskej popularite.

Foto: shutterstock.com/Gleb Usovich
Výskum na základe dát z rokov 2019-2023
Vedci z University of Leeds sa rozhodli overiť, či typ pohonu auta nachádza odraz v štatistikách. Skúmali počet a takzvanú závažnosť nehôd s účasťou chodcov. Na výskum použili dáta z rokov 2019-2023 pochádzajúce z britskej databázy STATS19 týkajúcej sa cestnej premávky. Vyplynulo z nich, že v tomto období došlo na britských cestách k 71 979 udalostiam kvalifikovaným ako zrazenie chodca osobným autom. V 7,36 % zrazení (5 303 udalostí) sa zúčastnili hybridné autá. V 1,38 % (996 zrazení) elektrické autá. A v 91,26 % (65 680 zrazení) sa zúčastnilo auto s klasickým spaľovacím pohonom.
Štatistiky v prepočte na prejdené kilometre
Na prvý pohľad sa čísla zdajú extrémne odlišné. Ak ich však prepočítame na počet prejdených kilometrov a popularitu vozidiel s konkrétnymi pohonnými systémami, dospejeme k zaujímavým záverom. Vedci vypočítali, že každý rok osobné autá prejdú na Britských ostrovoch približne 250 miliárd míľ. Výsledok potom prepočítali na podiel jednotlivých typov pohonov v štruktúre vozidiel registrovaných vo Veľkej Británii. Štatisticky na miliardu prejdených míľ po britských cestách dochádza k 57,8 kolíziám chodcov so spaľovacími autami. A k 58,9 kolíziám chodcov s elektrickými autami. Rozdiel na úrovni 2 % autori výskumu považujú za zanedbateľný.
Elektromobily nespôsobujú väčšie zranenia
Zároveň sa zistilo, že elektrické autá nespôsobujú chodcom väčšie zranenia ako spaľovacie autá. „Môžeme upokojiť spoločnosť a rozhodovateľov, že elektrické vozidlá sú nielen lepšie pre planétu, ale tiež nepredstavujú väčšie riziko pre chodcov ako súčasné spaľovacie vozidlá,“ uviedol profesor Zia Wadud z Inštitútu dopravných štúdií univerzity v Leeds. Podľa vedcov, hoci kvôli ťažkým akumulátorom je rozdiel v hmotnosti spaľovacích a elektrických vozidiel priemerne približne 300 kg, obavy o bezpečnosť chodcov nenachádzajú odraz v realite. Jednou z príčin môže byť vek áut. Elektromobily sú spravidla relatívne mladé a vybavené najnovšími technológiami.
Hybridy sú nebezpečnejšie – prečo?
Veľmi zaujímavo sa prezentujú dáta týkajúce sa kolízií s chodcami áut vybavených hybridnými pohonmi. V ich prípade ukazovateľ počtu kolízií v prepočte na miliardu prejdených míľ činil až 120,4. To predstavuje viac ako dvojnásobný nárast v porovnaní so spaľovacími či batériovými vozidlami. Odkiaľ taký dramatický rozdiel? Príčiny rozdielov Briti vidia v spôsobe používania hybridných áut. Ich najväčšie výhody – nízka spotreba paliva a relatívne vysoká spoľahlivosť – spôsobujú, že autá s týmto typom pohonu často končia napríklad vo flotilách taxislužieb či požičovní. To znamená, že hybridy prejdú výrazne väčšie vzdialenosti ako iné autá. A používajú sa hlavne v mestách.

Foto: shutterstock.com/Di Studio
Čo to znamená pre vodičov
Pre vodičov a chodcov sú tieto zistenia relevantné. Hybridné autá sú na Slovensku veľmi populárne. Ak sa používajú prevažne v mestskej premávke, riziko kolízie s chodcom je vyššie. Nie kvôli technológii, ale kvôli spôsobu používania. Elektrické autá sa ukázali ako rovnako bezpečné ako spaľovacie. Obavy z ich väčšej hmotnosti a tichého chodu sa nepotvrdili. Od júla 2019 musia byť všetky nové typy elektrických a hybridných vozidiel vybavené akustickým výstražným systémom AVAS. Reproduktory emitujú výstražné zvuky pri nízkych rýchlostiach. To zvyšuje bezpečnosť chodcov v mestách.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Spomaľovacie prahy: Môžete ich legálne obchádzať a ako ich správne prekonávať?
Geely otvorilo najväčšie testovacie centrum bezpečnosti na svete: 5 svetových rekordov
Euro NCAP mení pravidlá: Dominancia dotykových displejov v autách sa stane minulosťou.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















