19.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Antonello Marangi)
Stellantis má v úmysle vykonať audit svojich značiek. Stratia tie, ktoré majú marginálny obchodný význam. Hoci slovo „stratia“ úplne nevystihuje vážnosť situácie. V praxi totiž tri firmy v koncerne dnes bojujú o prežitie. Koncern Stellantis vznikol v roku 2021. Jeho silou sa malo stať spojenie obrovského portfólia značiek s unifikáciou technológií. Dnes pod vedením francúzsko-taliansko-amerického koncernu je celkovo 15 výrobcov automobilov. Znamená takýto model trhový úspech? No práve že nie celkom. Preto sa formát práce firmy musí zmeniť.

Foto: shutterstock.com/Antonello Marangi
Nové rozdanie: Počíta sa predaj, nie marže
Doteraz sa Stellantis sústreďoval na marže. Chcel čo najviac zarábať na nových vozidlách. Teraz sa má prístup vedenia zmeniť. Marže sa dostanú na druhú pozíciu. Absolútnym číslom jeden sa stane objem predaja. Objem, ktorý má znížiť ceny vozidiel a zlepšiť ich kvalitu. Ako informuje Reuters, plán Stellantisu je jednoduchý. Firma sa má v najbližších mesiacoch sústrediť na lacnejší flotilový predaj. Pretože flotily majú dnes napríklad v Európe osobitnú kúpnu silu. Navyše má koncern investovať do cenovo dostupných modelov. Cieľom je získať späť podiel na trhu v Severnej Amerike a Európe.
Ťažká situácia a nutné úspory
Automobilový priemysel sa nachádza v ťažkej situácií. Globálni výrobcovia sa musia prispôsobovať americkým clám. Zároveň však zápasia s nákladným prechodom na elektrifikáciu a agresívnou konkurenciou zo strany výrobcov z Číny. To znamená opatrnejšie míňanie peňazí. Práve v takejto atmosfére Stellantis uvažuje aj o optimalizácii portfólia značiek. To má generovať významné úspory. Hoci nejde len o úspory. Nový generálny riaditeľ Stellantisu vníma ešte jeden problém. Americké značky majú jasne vymedzené hranice. Výrazne sa od seba líšia. Európske sa kvôli unifikácii začali vodičom „zlievať“.
Zlučovanie predaja európskych značiek
Unifikácia európskych značiek viedla ku zlučovanie predaja. Zákazníci nevidia rozdiel medzi Peugeotom, Citroënom, Opelom a Fiatom. Všetky ponúkajú podobné autá na rovnakých platformách. To oslabuje jednotlivé značky a znižuje celkový predaj. Americké značky ako Jeep, Ram a Dodge si zachovali odlišnú identitu. Každá má jasne definovanú cieľovú skupinu. Európske značky túto diferenciáciu stratili. Stellantis musí tento problém vyriešiť. Buď posilní identitu jednotlivých značiek, alebo niektoré zruší. Tretia možnosť neexistuje.
Na muške Lancia, DS a Abarth
Optimalizácia portfólia značiek znamená utlmenie predaja niektorých modelov. Na mušku sa dostali predovšetkým tri značky: Lancia, DS a Abarth. Ich obchodná prítomnosť vo výsledkoch koncernu je marginálna. Najmä ak za meradlo vezmeme globálny trh. Áno, vymazanie týchto firiem je ťažké vzhľadom na ich historické zakorenenie. Lancia existuje od roku 1906. Abarth vznikol v roku 1949. DS nadväzuje na legendárny DS 19, ktorý bol predstavený v roku 1955. Rozhodnutie však môže byť nevyhnutné. Najmä keď mu bude svietiť celkové dobro koncernu a snaha o dlhodobú stabilitu.

Foto: shutterstock.com/Antonello Marangi
Čo to znamená pre slovenských zákazníkov
Pre slovenských zákazníkov má táto správa praktické dôsledky. Značky Lancia a DS nie sú na Slovensku široko zastúpené. Abarth má svojich fanúšikov medzi milovníkmi športových verzií Fiatu 500. Ak tieto značky zaniknú, servis a náhradné diely môžu byť problematické. Stellantis má na Slovensku silnú pozíciu vďaka značkám Peugeot, Citroën, Opel a Fiat. Tieto značky by mali pokračovať. Koncern sa chce sústrediť na cenovo dostupné modely. To môže byť pre slovenských zákazníkov pozitívna správa. Nižšie ceny a lepšia kvalita sú vždy vítané.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Volkswagen ID. Polo: Elektrický nástupca legendy príde v 2026 za 20 000 eur
Rozvodový remeň: Prečo jeho zanedbanie môže zničiť motor a stáť viac ako celé auto
Zamrznuté sklo zvnútra: Prečo sa to deje a ako tomu predísť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















