17.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív)
Zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035 čelí rastúcemu odporu. Šesť členských štátov Európskej únie oficiálne požiadalo o zmiernenie pravidiel a prehodnotenie termínu. Taliansko, Česko, Bulharsko, Poľsko, Rumunsko a Slovensko argumentujú, že úplný prechod na elektromobilitu je príliš rýchly a ekonomicky náročný. Krajiny navrhujú zachovanie spaľovacích motorov na syntetické palivá a dlhšie prechodné obdobie. Diskusia o budúcnosti automobilového priemyslu v Európe sa tak opäť otvára. Pozrime sa na to, čo presne tieto krajiny žiadajú a aké majú šance na úspech.

Foto: Súkromný archív
Taliansko vedie skupinu odporcov zákazu
Taliansko sa postavilo na čelo skupiny krajín, ktoré odmietajú úplný zákaz spaľovacích motorov. Taliansky minister dopravy Matteo Salvini označil zákaz za „ekonomickú samovraždu“ a žiada prehodnotenie stratégie. Podľa talianskeho denníka La Repubblica Taliansko obhajuje záujmy svojho automobilového priemyslu, ktorý zamestnáva tisíce ľudí. Značky ako Ferrari, Lamborghini a Maserati potrebujú spaľovacie motory pre zachovanie svojho charakteru. Taliansko navrhuje, aby Európska únia uznala biopalivá a syntetické palivá ako uhlíkovo neutrálne alternatívy. Tým by sa zachovala výroba spaľovacích motorov aj po roku 2035. Salvini tvrdí, že Európa nesmie byť závislá len na čínskych batériách a technológiách.
Česko a Slovensko sa pridali k iniciatíve
Česko a Slovensko, ako automobilové veľmoci strednej Európy, sa pridali k iniciatíve za zmiernenie pravidiel. Automobilový priemysel tvorí významnú časť HDP oboch krajín a rýchly prechod na elektromobilitu ohrozuje pracovné miesta. Podľa českého portálu Auto.cz český minister dopravy Martin Kupka podporuje technologickú neutralitu – teda aby EÚ neurčovala, aký pohon je ten správny. Slovensko argumentuje, že kúpna sila obyvateľov nestačí na drahé elektromobily a infraštruktúra zaostáva. Obe krajiny žiadajú, aby EÚ prehodnotila zákaz už v roku 2026, nie až v roku 2027, ako bolo pôvodne plánované. Skoršie prehodnotenie by dalo automobilkám viac času na prispôsobenie.
Argumenty proti zákazu: Cena, infraštruktúra a závislosť
Skupina šiestich krajín predložila niekoľko kľúčových argumentov proti zákazu. Prvým je vysoká cena elektromobilov, ktorá ich robí nedostupnými pre bežných ľudí. Druhým je nedostatočná nabíjacia infraštruktúra, najmä vo východnej a južnej Európe. Tretím argumentom je závislosť na Číne, ktorá ovláda trh s batériami a surovinami. Krajiny tvrdia, že Európa by mala podporovať rôzne technológie vrátane vodíka a syntetických palív. Navyše rýchly prechod na elektromobilitu môže viesť k strate konkurencieschopnosti európskeho priemyslu. Ak európske automobilky nebudú môcť predávať spaľovacie autá, stratia trhy v Afrike, Ázii a Južnej Amerike, kde dopyt po nich pretrváva.
Nemecko zatiaľ váha, no jeho postoj je kľúčový
Nemecko, najväčšia ekonomika EÚ a domov gigantov ako Volkswagen, BMW a Mercedes, zatiaľ oficiálne nepodporilo iniciatívu šiestich krajín. Nemecká vláda je v otázke rozdelená – Zelení podporujú zákaz, zatiaľ čo liberáli z FDP chcú zachovať spaľovacie motory na e-palivá. Podľa nemeckého magazínu Auto Motor und Sport Nemecko už v minulosti presadilo výnimku pre e-palivá, no jej podmienky sú zatiaľ nejasné. Ak by sa Nemecko pridalo k skupine odporcov, šanca na zmenu pravidiel by výrazne vzrástla. Nemecký automobilový priemysel investoval miliardy do elektromobility, no zároveň sa obáva straty globálnej pozície. Postoj Berlína bude v najbližších mesiacoch rozhodujúci.

Foto: shutterstock.com/Wanz.st
Čo to znamená pre budúcnosť zákazu v roku 2035
Iniciatíva šiestich krajín ukazuje, že konsenzus o zákaze spaľovacích motorov sa začína drobiť. Európska komisia bude musieť reagovať na obavy členských štátov a hľadať kompromis. Možným scenárom je odklad termínu zákazu alebo rozšírenie výnimiek pre syntetické palivá a hybridy. Ďalšou možnosťou je zavedenie kvót pre spaľovacie autá namiesto úplného zákazu. Pre automobilky to znamená neistotu – musia investovať do elektromobilov, no zároveň udržiavať vývoj spaľovacích motorov. Pre vodičov to dáva nádej, že si budú môcť kúpiť nové benzínové alebo naftové auto aj po roku 2035. Budúcnosť európskej mobility je stále otvorená a najbližšie roky prinesú dôležité rozhodnutia.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Zemetrasenie v Bruseli: Automobilky žiadajú koniec zákazu spaľovacích motorov!
EÚ chystá tajný zákaz spaľovacích áut už od roku 2030! Dotkne sa to 6 miliónov vozidiel
Koniec lacným dovolenkám? Brusel chystá zákaz, ktorý zmení všetko!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk























