16.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Carscoops)
Mercedes-Benz pracuje na revolučnej technológii solárneho laku, ktorý dokáže premieňať slnečné svetlo na elektrickú energiu. Táto inovácia by mohla zásadne zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily. Namiesto klasických solárnych panelov na streche by celá karoséria auta fungovala ako jeden veľký solárny článok. Mercedes spolupracuje s nemeckými výskumnými inštitúciami na vývoji špeciálnych pigmentov, ktoré absorbujú slnečné svetlo. Technológia je zatiaľ v experimentálnej fáze, no prvé výsledky sú sľubné. Pozrime sa teda na to, ako solárny lak funguje a kedy by mohol prísť na trh.

Foto: youtube.com/@Carscoops
Špeciálne pigmenty v laku premieňajú svetlo na elektrinu
Solárny lak od Mercedesu obsahuje mikroskopické fotovoltaické pigmenty, ktoré absorbujú slnečné svetlo a premieňajú ho na elektrickú energiu. Podľa nemeckého magazínu Auto Motor und Sport tieto pigmenty majú veľkosť niekoľkých mikrometrov a rovnomerne ich rozptýlia v laku. Keď slnečné lúče dopadajú na karosériu, pigmenty generujú elektrický prúd. Tento prúd potom putuje do batérie a dobíja ju počas jazdy aj parkovania. Technológia funguje aj pri zamračenom počasí, hoci s nižšou účinnosťou. Mercedes odhaduje, že solárny lak pokryje približne 6 až 8 štvorcových metrov karosérie bežného auta. Táto plocha je výrazne väčšia než tradičné solárne panely na streche.
Dojazd by mohol narásť o desiatky kilometrov denne
Mercedes odhaduje, že solárny lak by mohol pridať 12 až 25 kilometrov dojazdu denne v závislosti od počasia a geografickej polohy. Podľa britského magazínu Autocar v slnečných krajinách ako Španielsko alebo Taliansko by prínos bol ešte vyšší. Pre väčšinu vodičov, ktorí denne jazdia menej než 50 kilometrov, by solárny lak pokryl značnú časť spotreby. Auto by sa nabíjalo počas parkovania pred obchodom, v práci aj doma na príjazdovej ceste. Navyše solárny lak funguje aj počas jazdy – karoséria neustále absorbuje svetlo. V letných mesiacoch s dlhými dňami by prínos bol najvýraznejší. Táto technológia by mohla výrazne znížiť závislosť od nabíjacích staníc.
Výzvy pri vývoji solárneho laku pre automobilový priemysel
Vývoj solárneho laku prináša množstvo technických výziev, ktoré musia inžinieri vyriešiť. Lak musí odolávať mechanickému poškodeniu, UV žiareniu a chemikáliám z cestnej premávky. Zároveň musí zachovať estetické vlastnosti – zákazníci očakávajú lesklý a farebne stály povrch. Fotovoltaické pigmenty nesmú ovplyvniť farbu laku ani jeho trvanlivosť. Mercedes testuje rôzne chemické zloženia a hľadá optimálnu kombináciu účinnosti a odolnosti. Ďalšou výzvou je integrácia elektrických obvodov do karosérie bez narušenia bezpečnosti. Oprava poškodeného laku bude tiež komplikovanejšia než pri bežnom laku. Tieto výzvy vysvetľujú, prečo technológia potrebuje ešte niekoľko rokov vývoja.
Konkurencia tiež pracuje na solárnych technológiách pre autá
Mercedes nie je jediný výrobca, ktorý skúma solárne technológie pre elektromobily. Toyota ponúka solárnu strechu na modeli Prius už niekoľko rokov. Hyundai a Kia testovali solárne panely na modeloch Ioniq a Niro. Lightyear z Holandska vyvinul elektromobil so solárnou karosériou, no spoločnosť skrachovala kvôli vysokým nákladom. Sono Motors z Nemecka pracuje na podobnom koncepte s modelom Sion. Rozdiel Mercedesu spočíva v integrácii solárnych článkov priamo do laku namiesto samostatných panelov. Táto technológia by mohla byť estetickejšia a praktickejšia. Preteky o solárne elektromobily sa zintenzívňujú a Mercedes chce byť na čele.

Foto: youtube.com/@Carscoops
Kedy solárny lak príde na trh a koľko bude stáť
Mercedes odhaduje uvedenie solárneho laku na trh najskôr v roku 2030. Technológia potrebuje ešte niekoľko rokov vývoja a testovania pred sériovou výrobou. Cena solárneho laku bude spočiatku vysoká – Mercedes odhaduje príplatok 5 000 až 10 000 eur oproti bežnému laku. S rastúcou výrobou a zdokonaľovaním technológie by cena mala klesať. Pre zákazníkov, ktorí jazdia denne krátke vzdialenosti, by sa investícia mohla vrátiť na úsporách za nabíjanie. Mercedes plánuje ponúknuť solárny lak najprv na prémiových modeloch a postupne ho rozšíriť na celú modelovú radu. Táto technológia by mohla zásadne zmeniť elektromobilitu a znížiť závislosť od nabíjacej infraštruktúry.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Mercedes-Benz pripravuje 18 nových modelov: najväčší program v histórii značky
Nový Mercedes-Benz GLB: Elektrická aj hybridná verzia v jednom modeli
Mercedes-Benz triedy S sa bude po roku 2030 predávať s benzínovými motormi
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk























