03.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@zilinak_sk)
Európsky sektor automobilov prechádza najťažším obdobím za posledné roky. Po rekordných ziskoch prichádzajú reštrukturalizácie, prepúšťania a spomalenie výroby. Kým ešte pred pár rokmi sa hovorilo o revolúcii elektromobility, dnes čoraz viac firiem hľadá spôsoby, ako prežiť.

Foto: youtube.com/@zilinak_sk
Európa v centre globálnej automobilovej búrky
Globálny priemysel zasiahli obchodné vojny, ekonomické spomalenie a drahé ekologické investície. V Európe sa situácia kumuluje – stráca sa 500 pracovných miest denne, cielia sa prísne regulácie a rastúca neistota ohľadom zákazu spaľovacích motorov od roku 2035 rozdeľuje politikov aj výrobcov.
Odborníci upozorňujú, že automobilky nestíhajú prechod na bezemisné technológie, zatiaľ čo dopyt po elektrických autách zostáva nižší, než sa čakalo.
Elektromobilita spomaľuje, výrobcovia cúvajú
Európska únia schválila, že od roku 2035 môžu byť na trhu len autá bez emisií CO₂ – teda výlučne elektrické. Spočiatku to výrobcovia prijali s entuziazmom, no dnes priznávajú, že prechod je drahší a pomalší, než si mysleli.
Elektrické autá pritom tvoria menej než pätinu predajov, a väčšinu ich trhu držia dotácie.
Vysoké ceny, nedostatok nabíjacích sietí a neistota zákazníkov nútia značky prehodnocovať stratégie.
Automobilky lavírujú medzi elektrinou a benzínom
Šéf Mercedesu Ola Källenius otvorene hovorí, že výrobcovia musia investovať dvojmo – do elektromobility aj do modernizácie spaľovacích motorov. To ich stavia do situácie, kde žiadna cesta nie je okamžite zisková.
Podobne situáciu vidí aj Antonio Filosa zo Stellantisu, ktorý otvorene kritizoval unijné regulácie. Zákaz spaľovacích motorov od roku 2035 odmietol aj nemecký kancelár Friedrich Merz, ku ktorému sa pridali viacerí lídri automobiliek – vrátane Mercedesu a BMW.

Foto: shutterstock.com/Krzysztof Pazdalski
Problémy na oboch stranách oceánu
Podľa šéfa Opla Floriana Huettla sa automobilový svet mení rýchlejšie, než dokáže Európa reagovať. Kým USA či Čína zvyšujú podiel elektrických áut, Európska únia zostáva medzi dvoma trendmi – chce byť ekologická, ale nemá dostatočný dopyt ani investičnú istotu.
Americké značky navyše trpia dôsledkami colných vojen, ktoré zvýšili cenu častí dovážaných z Európy. Naopak, v Číne európske firmy strácajú – napríklad BMW, Audi a Lexus ustupujú domácim konkurentom ako BYD či Geely, ktoré dominujú v segmente lacných elektromobilov.
Predaj nových áut padá pod úroveň spred pandémie
Kým pred rokom 2020 sa v Európe predávalo v priemere 15 miliónov áut ročne, dnes je to menej než 11 miliónov. Najväčší prepad zaznamenal segment malých áut, ktoré po povinnom zavedení pokročilých bezpečnostných systémov zdraželi o tisíce eur.
Odborníci sú skeptickí – aj keď sa trh mierne zotavuje, návrat na predpandemickú úroveň považujú za nereálny.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Študenti z Eindhovenu navrhli auto, ktoré si opravíte sami. Revolúcia v automobilovom priemysle
Reklamy v aute? Stellantis ide v stopách VW a Tesly, vodičov to hnevá
Škoda Elroq oslavuje 100-tisíc vyrobených kusov. Elektrický bestseller búra rekordy v Európe
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.























