22.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Dmitrij Galacewicz)
Kvapka vody v nádrži vášho auta môže znamenať viac než len malý problém. Je to reálne ohrozenie pre motor a palivový systém! Už malé množstvo vody môže viesť k zhoršeniu chodu motora, korózii a dokonca k vážnej poruche. Je dôležité vedieť, prečo sa voda dostáva do paliva, aké sú jej príznaky a čo robiť, aby ste predišli škodám. Problém sa týka benzínových aj naftových áut!

Foto: shutterstock.com/Dmitrij Galacewicz
Odkiaľ sa berie voda v nádrži?
Hoci sa palivo a voda nemiešajú, práve fakt, že sa voda hromadí na dne palivovej nádrže, robí problém. Voda sa do paliva dostáva z niekoľkých najčastejších zdrojov:
- Kondenzácia: Najčastejšia príčina. Vzniká, keď je nádrž často takmer prázdna. Vzduch v prázdnom priestore nádrže kondenzuje vlhkosť, ktorá steká na dno.
- Netesnosti: Voda sa môže dostať dovnútra cez netesné viečko palivovej nádrže alebo praskliny v nádrži.
- Znečistené palivo: Voda sa môže dostať do paliva už na čerpacej stanici.
V prípade naftových motorov (dieslov) je problém ešte dramatickejší. V tenkej vrstve vody pod naftou sa môžu začať rozvíjať mikroorganizmy (tzv. „diesel bug“), ktoré upchávajú filtre a spôsobujú koróziu.
Príznaky vody v palive: Na čo si dať pozor?
Ak sa vo vašej nádrži začína hromadiť voda, motor vám vyšle varovné signály:
- Ťažkosti so štartovaním: Najmä ráno alebo v chladných dňoch.
- Nerovnomerný chod motora: Trhanie, pokles výkonu, hlučnejší chod.
- Zvýšená spotreba paliva alebo horšia reakcia na plynový pedál.
- Pri diesloch: Častejšie upchávanie palivového filtra a výskyt hrdze v palivovom systéme.
Ignorovanie problému: Cesta k vážnej poruche
Dlhodobo môže voda spôsobiť oveľa väčšie škody. Je to predovšetkým korózia palivovej nádrže, potrubí a kovových častí palivového systému.
Najväčšie riziko hrozí pre vstrekovače a palivové čerpadlo. Voda znižuje mazaciu schopnosť paliva, čo vedie k poškodeniu čerpadla. Vstrekovače sú extrémne citlivé na vodu a hrdzu, a ich oprava alebo výmena môže stáť stovky až tisíce eur. V extrémnych prípadoch môže voda zaliať spaľovaciu komoru, čo vedie k vážnej poruche motora.

Foto: shutterstock.com/Andri wahyudi
Ako predchádzať a riešiť problém?
Prevencia:
- Nenechávajte nádrž prázdnu: Snažte sa udržiavať nádrž čo najplnšiu, najmä v zime, aby ste minimalizovali priestor pre kondenzáciu.
- Kontrola tesnosti: Pravidelne kontrolujte viečko nádrže a okolie.
Riešenie:
- Aditíva: Používajte špeciálne aditíva, ktoré viažu vodu a umožňujú jej spálenie v motore.
- Servis: Ak máte podozrenie na väčšie množstvo vody, je nutné vypustiť nádrž a skontrolovať palivový systém v servise.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
ADAC prekvapuje! Tieto autá sú najlepšie pre seniorov, žiadne zbytočné hračky!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















