17.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ako photography).
Väčšina vodičov robí tú istú chybu, keď vidí červené svetlo – zaradí neutrál alebo príliš skoro stlačí spojku. Teoreticky to má šetriť palivo, ale v praxi to môže viesť k rýchlejšiemu opotrebovaniu dielov a horšej kontrole nad autom. Brzdenie motorom je riešenie, ktoré naozaj robí rozdiel. Návyky za volantom si budujeme roky, často opakovaním chýb iných vodičov.

Foto: shutterstock.com/ako photography
Brzdenie motorom: Prečo je to najlepšia metóda?
Brzdenie motorom spočíva v postupnom uvoľňovaní plynu a podraďovaní tak, aby sa využil prirodzený odpor motora na zníženie rýchlosti. V moderných automobiloch s elektronickým vstrekovaním paliva má brzdenie motorom výrazný ekonomický prínos. V tomto režime totiž spotreba paliva výrazne klesá, pretože systém pri zloženej nohe z plynu odpája prívod paliva. Zároveň táto technika pozitívne vplýva na životnosť dielov, nakoľko znižuje opotrebovanie brzdových doštičiek a kotúčov. Nemenej dôležitá je aj bezpečnosť: brzdenie motorom zlepšuje stabilitu auta a skracuje reakčný čas v núdzových situáciách. Vodič si totiž neustále udržiava plnú kontrolu nad vozidlom, keďže rýchlostný stupeň zostáva zaradený.
Jazda na neutráli a spojka: Mýty a riziká
1. Jazda na neutráli:
- Mýtus: Mnohí vodiči zaradia neutrál, keď vidia červené svetlo, veriac, že tak šetria palivo. To je mýtus. Zaradenie neutrálu neznižuje spotrebu viac ako brzdenie motorom. V niektorých prípadoch môže spotrebu dokonca zvýšiť, pretože motor musí udržiavať voľnobežné otáčky.
- Riziko: Jazda na neutráli obmedzuje možnosť rýchlej reakcie, napr. keď chodec vbehne na cestu. Je to reálne riziko straty kontroly nad vozidlom.
2. Držanie spojky pri brzdení:
- Chyba: Mnoho vodičov stláča spojku príliš skoro.
- Riziko: Táto technika skracuje životnosť spojky, vypínacieho ložiska a v autách s dvojhmotným zotrvačníkom aj samotného zotrvačníka.
- Odporúčanie: Spojka by sa mala stlačiť až pred úplným zastavením alebo vtedy, keď by motor mohol zhasnúť. Je to v súlade so zásadami eco drivingu.

Foto: shutterstock.com/Julija Sulkovska
Ako správne brzdiť pred semaformi?
Odporúčania pre správnu techniku:
- Predvídajte: Pozorujte nielen najbližšie svetlá, ale aj premávku pred vami.
- Plyn: Zložte nohu z plynu a nechajte motor prirodzene znížiť rýchlosť.
- Podraďovanie: Postupne podraďujte, prispôsobujúc otáčky rýchlosti.
- Brzda: Brzdu použite až na konci ako finálne zníženie rýchlosti.
- Spojka: Spojku stlačte až na samom konci, keď sa auto takmer zastaví.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Audi odhalilo svoju zbraň pre F1: Toto je beštia, ktorá má zničiť Mercedes a Ferrari!
Koniec dodávkam v meste? Tento nemecký zázrak je bicykel, ktorý sa nakláňa ako motorka!
Pokuta 2180 eur za vjazd do mesta: Rakúsko zavádza automatickú kontrolu áut!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















