30.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Di Studio).
Čím sa líši takzvaný mierny hybrid (mHEV) od skutočného hybridného pohonu (HEV)? Z užívateľského hľadiska je rozdiel priam priepastný. A čo spotrebná daň uvalená na všetky dovážané autá, ktorá je však v prípade hybridov výrazne nižšia ako pri spaľovacích motoroch? Týka sa zníženie aj miernych hybridov? Najvyšší správny súd v Poľsku vyjasnil situáciu: áno, mierny hybrid tiež podlieha nižšej dani. A my vysvetľujeme, čím sa mierny hybrid v praxi líši od „pravého“.

Foto: shutterstock.com/Di Studio
Ako fungujú tzv. mierne hybridy?
Hybridný pohon je kombinácia spaľovacieho motora a elektromotora. V aute s hybridným pohonom (HEV) má elektromotor zvyčajne výkon najmenej niekoľko desiatok koní. V niektorých prípadoch v mestskej premávke auto prejde na elektrinu, ktorú si samo vyrobilo, polovicu vzdialenosti alebo aj viac. To sa premieta do veľmi nízkej spotreby paliva počas jazdy v pomalej mestskej premávke.
V prípade takzvaných miernych hybridov (mHEV) sa podporný elektrický systém skladá niekedy len zo zariadenia, ktoré nahrádza alternátor. V miernom hybride je tento alternátor zároveň štartérom a elektromotorom, ktorý jemne „tlačí“ spaľovací motor v niektorých situáciách – napríklad pri rozbiehaní. Systém pracuje pod napätím zvyčajne nie vyšším ako 48 V. Z praktického hľadiska funguje tzv. mierny hybrid takmer rovnako ako bežný spaľovací pohon. Jediné rozdiely sú o niečo plynulejšie rozbiehanie a len mierne nižšia spotreba paliva. Auto s mHEV pohonom nejazdí výlučne na elektrinu.
Hybridy podliehajú nižšiemu zdaneniu. Ale ktoré?
Pre priemerného vodiča môže byť rozdiel v tom, ako jazdí auto s mHEV alebo spaľovacím pohonom, takmer nepostrehnuteľný. Pre výrobcov áut je to však zásadný rozdiel. Mierne hybridy dopadajú lepšie v úradných meraniach spotreby paliva a emisií, a každý ušetrený gram CO2 sa premieta do nižších pokút, ktoré sú de facto daňou. Preto má v súčasnosti väčšina áut pod kapotou nejaký druh hybridného systému.
V Poľsku platia od roku 2020 nižšie sadzby spotrebnej dane pre autá s hybridným pohonom. Napríklad základná sadzba pre spaľovacie autá s objemom motora do 2 litrov je 3,1 %, zatiaľ čo pre hybridy s objemom do 2 litrov je to len 1,55 %. A práve o mierne hybridy sa pred tromi rokmi rozhorel spor medzi dovozcami a daňovými úradmi. Finančná správa tvrdila, že mierny hybrid nie je hybrid a patrí mu plná sadzba dane.

Foto: youtube.com/@KondorCars
Najvyšší súd rozhodol: Hybrid je hybrid
Podľa finančnej správy sa znížená sadzba dane mohla uplatniť len na hybridné autá, ktoré sú schopné jazdiť výlučne na elektrický pohon. Najvyšší správny súd (NSA) však rozhodol, že nezáleží na tom, či auto dokáže jazdiť výlučne na elektrinu, ktorú si samo vyrobilo, alebo či je spaľovací motor len podporovaný elektromotorom. Ak dva motory spolupracujú na pohone kolies vozidla, možno hovoriť o hybridnom aute, ktoré podlieha nižšej sadzbe zdanenia.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nerozumiete skratkám hybridov? Všetko vám jednoducho vysvetlíme! Ktorý je pre vás ten pravý?
Elektromobil vs. Spaľovák: Kedy sa investícia do elektrického auta naozaj oplatí?
Akým autom v skutočnosti ste? Tento psychotest odhalí vašu pravú tvár!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















