13.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Neeqolah).
Teoreticky zostáva do konca spaľovacej éry už len 10 rokov, no s každým rokom sa to zdá byť menej pravdepodobné. Nemecký kancelár Friedrich Merz nedávno vyjadril rozhodný nesúhlas s plánovaným zákazom registrácie nových spaľovacích áut od roku 2035, ktorý presadzuje Európska únia. Oznámil podporu vlády pre sektor, ktorý v súčasnosti čelí mnohým výzvam.

Foto: shutterstock.com/Neeqolah
Čo znamená zákaz registrácie spaľovacích áut?
Debata o budúcnosti motorizmu sa, pochopiteľne, obzvlášť intenzívne vedie v Nemecku. Nemecko je jednou z automobilových veľmocí, ktorej kondícia tohto odvetvia v krajine citeľne slabne. Dôvodov je veľa, ale hlavné sú: stále malý dopyt po elektrických autách a rastúca konkurencia výrobcov z Číny.
Plány EÚ pritom predpokladajú drastické obmedzenie emisií CO2 v nových osobných a ľahkých úžitkových vozidlách, čo vyvoláva obavy o budúcnosť a desaťtisíce pracovných miest. Európska únia zaviazala výrobcov znížiť emisie CO2 z nových áut o 55 % do roku 2030 (v porovnaní s rokom 2021). Do roku 2035 sa má emisia znížiť na nulu. Nesplnenie týchto kritérií bude znamenať vysoké finančné pokuty. Výroba spaľovacích áut sa stane nerentabilnou, pretože ich ceny by museli drasticky vzrásť.
Zmení Nemecko pravidlá?
Ako informovala tlačová agentúra PAP, počas „automobilového summitu“ v Berlíne, ktorý 9. októbra zhromaždil zástupcov nemeckého automobilového priemyslu a politikov, Merz zdôraznil, že zavedenie zákazu by sa nemalo uskutočniť v plánovanom termíne. „Nemôže dôjsť k tvrdému odrezaniu do roku 2035,“ vyhlásil kancelár. Deklaroval, že „urobí všetko“, aby sa tak nestalo, pretože je to národný záujem Nemecka. Vicekancelár Nemecka Lars Klingbeil tiež zdôraznil, že hoci je elektromobilita kľúčovým smerom pre budúcnosť motorizmu, je potrebné zaviesť flexibilnejšie regulácie a miernejšie prechodné obdobie. Zároveň federálna vláda oznámila zavedenie programu stimulov na nákup nových elektrických áut, aby zvýšila ich predaj. Podrobnosti plánu však zatiaľ neboli zverejnené.

Foto: shutterstock.com/EUS-Nachrichten
Nemecký priemysel v číslach
Podľa údajov agentúry DPA nemecký automobilový priemysel zamestnáva 770-tisíc ľudí a generuje ročný obrat na úrovni 540 miliárd eur. Súčasná situácia v sektore však nenapĺňa optimizmom, pretože predaj klesá. Tento rok je menej ako jedno z piatich novo registrovaných vozidiel v Nemecku elektrické a celkový počet takýchto áut na nemeckých cestách je len 2 milióny, čo predstavuje len 3,7 % všetkých vozidiel.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Kedy sa elektromobil stane ekologickejším ako diesel? Štúdia odhalila presný počet kilometrov!
Taliansko a Nemecko sa spojili proti Bruselu: Žiadajú okamžité zrušenie Green Dealu pre autá!
Čo sa kazí na elektromobiloch? Zabudnite na batérie, toto sú skutoční vinníci!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.