13.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/NONGASIMO).
Trh s ojazdenými autami v Európe dosiahol v roku 2024 hodnotu 635 miliárd eur, no naďalej ho sprevádzajú podvodné praktiky, ktoré poškodzujú spotrebiteľov a európsku ekonomiku. Najnovšie údaje ukazujú, že 4,9 % predávaných áut má sfalšovaný počet najazdených kilometrov a 40 % má skryté poškodenia. Ročné náklady týchto podvodov sa odhadujú na 5,3 miliardy eur.

Foto: shutterstock.com/NONGASIMO
Paradox GDPR: Ochrana dát vs. ochrana spotrebiteľov
Okrem finančných strát predstavuje nedostatok transparentnosti v histórii poškodení aj vážne problémy pre bezpečnosť cestnej premávky. Napriek tomu, že niektoré členské štáty majú pokročilé monitorovacie systémy, roztrieštený legislatívny rámec a reštriktívny výklad pravidiel ochrany údajov (GDPR) umožňujú pretrvávanie podvodov. Odborníci tvrdia, že podvodníci zneužívajú príliš široký výklad pojmu osobných údajov v GDPR. Európa musí nájsť rovnováhu medzi dôvernosťou a transparentnosťou, inak stráca šancu vybudovať funkčný a bezpečný jednotný trh.
Nemecko a Holandsko: Efektívni doma, neprehľadní navonok
Krajiny ako Nemecko, Belgicko alebo Holandsko používajú sofistikované systémy na boj proti podvodom na domácom trhu (napr. RDW, Car-Pass), no obmedzujú prístup k týmto informáciám v prípade exportu. Nemecko napríklad ročne vyvezie takmer 2 milióny ojazdených vozidiel, no oficiálne vykazuje šesťkrát nižšie číslo. Nedostatok transparentnosti sa pripisuje GDPR, ktoré obmedzuje používanie a výmenu údajov aj vtedy, keď sú riziká pre súkromie minimálne. Tento prístup chráni len domáci trh, ale ohrozuje kupujúcich v iných členských štátoch, najmä v strednej a východnej Európe.
Alternatívne modely: Severná Európa ukazuje cestu
Na druhej strane, krajiny ako Švédsko a Fínsko dokazujú, že transparentnosť môže koexistovať s rešpektovaním súkromia. Úrady v týchto krajinách poskytujú ľahký prístup k histórii vozidla, vrátane informácií o najazdených kilometroch, predchádzajúcich majiteľoch a technických kontrolách. Navyše, tieto údaje sú k vozidlu pripojené aj pri exporte. Podobnú stratégiu uplatňuje aj Spojené kráľovstvo.

Foto: shutterstock.com/Peter J B
Výzva pre EÚ: Harmonizácia a jasnosť
Na boj proti tomuto javu v európskom meradle žiadajú špecialisti harmonizáciu legislatívy týkajúcej sa údajov o vozidlách a uľahčenie cezhraničnej výmeny informácií. Otázka, ktorú si EÚ musí položiť, je jednoduchá: chránime radšej údaje, ktoré nie sú skutočne osobné, alebo spotrebiteľov, ktorí riskujú kúpu nebezpečných a manipulovaných vozidiel? Kým odpoveď nebude jasná a harmonizovaná na úrovni Spoločenstva, trh s ojazdenými autami v Európe zostane zraniteľný.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čo sa kazí na elektromobiloch? Zabudnite na batérie, toto sú skutoční vinníci!
Ruský Moskvič má novú posilu: Čínsky MG HS sa prezliekol za luxusné SUV!
Otvorili najväčšie letisko, ktoré má kapacitu 90 miliónov cestujúcich!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.