22.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/KPPD)
Stojíte pred stojanom na čerpacej stanici a váhate. Oplatí sa priplatiť si za drahšie, prémiové palivo, alebo je to len marketingový trik, ako z vás vytiahnuť viac peňazí? Sľubujú vyšší výkon, nižšiu spotrebu a čistejší motor. Je to však naozaj pravda? Opýtali sme sa skúseného mechanika, ktorý vidí priamo do srdca motorov. Jeho odpoveď je prekvapivá a pre mnohých vodičov môže znamenať ušetrené desiatky eur ročne.

Foto: shutterstock.com/KPPD
Čo sa skrýva za vyššou cenou?
V prvom rade si treba uvedomiť, v čom sa prémiové palivá líšia od tých bežných. Nejde o žiadnu mágiu. Základ paliva je rovnaký. Rozdiel je v balíku aditív, teda prísad, ktoré do neho výrobcovia pridávajú. Tieto aditíva majú niekoľko kľúčových úloh. Čistia palivový systém od usadenín, zabraňujú korózii, zlepšujú mazanie a pri benzíne zvyšujú oktánové číslo, čo zabraňuje neželanému klepaniu motora. V podstate ide o akýsi wellness pre váš motor.
Mýtus o vyššom výkone
A teraz k tomu najväčšiemu mýtu. Zvýši prémiové palivo výkon vášho auta? Odpoveď je vo väčšine prípadov jednoznačné NIE. Ak máte bežné, staršie auto s atmosférickým motorom, žiadny nárast výkonu nepocítite. Tieto motory jednoducho nedokážu využiť potenciál vyššieho oktánového čísla. Výnimkou sú moderné, vysokovýkonné a preplňované motory, najmä v športových autách. Riadiaca jednotka týchto motorov dokáže rozpoznať kvalitnejšie palivo a prispôsobiť mu časovanie zapaľovania, čo môže viesť k miernemu nárastu výkonu.
Skutočná výhoda: Čistý motor a dlhší život
Kde sa teda prémiové palivo naozaj oplatí? Jeho najväčšou a nespochybniteľnou výhodou je čistiaci účinok. Aditíva v ňom obsiahnuté dokážu postupne rozpúšťať karbónové usadeniny, ktoré sa tvoria na vstrekovačoch, ventiloch a v spaľovacej komore. Čistý motor má lepší a kultivovanejší chod, o niečo nižšiu spotrebu a predovšetkým, predlžuje sa jeho životnosť. Z dlhodobého hľadiska tak môžete ušetriť stovky eur za drahé opravy a dekarbonizáciu motora.
Rada od mechanika: Stačí raz za čas
Musíte teda tankovať drahé palivo pri každom tankovaní? Podľa skúseného mechanika to nie je nutné. Ak chcete svojmu motoru dopriať očistnú kúru, úplne stačí, ak natankujete plnú nádrž prémiového paliva raz za 4-5 tankovaní. Tento interval je dostatočný na to, aby aditíva urobili svoju prácu a udržali palivový systém v čistote. Pri bežných jazdách si pokojne vystačíte s kvalitným, no štandardným palivom z overenej čerpacej stanice.

Foto: shutterstock.com/Fahroni
Kedy sa to naozaj oplatí?
Existujú však situácie, kedy je prémiové palivo naozaj dobrou voľbou. Ak máte moderné auto s priamym vstrekovaním (GDI, TSI, FSI), tieto motory mimoriadne ľahko nahromadia karbón. Pravidelné používanie prémiového paliva im môže výrazne pomôcť. Rovnako sa oplatí tankovať drahší benzín, ak sa chystáte na dlhú cestu po diaľnici alebo ak plánujete svoje auto poriadne „prevetrať“ na okruhu. Vtedy motor pracuje vo vyššej záťaži a kvalitnejšie palivo mu len prospeje.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Aký je rozdiel medzi štandardnou a prémiovou naftou? Aký vplyv majú na váš motor
Motorová nafta XTL na čerpacích staniciach v Nemecku
„Pozor, v Bulharsku sa do benzínu pridáva voda!“. Čo sa stalo Slovákovi cestujúcemu do Grécka
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.