16.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ronald Rampsch)
Svieti červená, no vedľa nej sa rozsvieti zelená šípka doprava. Čo urobíte? Väčšina slovenských vodičov bez zaváhania odbočí. A presne to je obrovská a extrémne drahá chyba! Na naše cesty prichádzajú nové, inteligentné kamerové systémy, ktoré sledujú prejazd na červenú. Mnohí si myslia, že tieto systémy zelenú šípku nerozoznajú. Opak je však pravdou. Sú oveľa múdrejšie, ako si myslíte, a poznajú zákon lepšie ako mnohí vodiči. Za jednu chybu pri odbočovaní vám hrozí nielen mastná pokuta, ale aj strata vodičského preukazu.

Foto: shutterstock.com/Ronald Rampsch
Najčastejší a najdrahší omyl slovenských vodičov
V prvom rade si musíme zopakovať základné pravidlo, na ktoré zabúdajú aj skúsení šoféri. Zelená šípka vedľa červeného svetla NIE JE plnohodnotná zelená! Neznamená to, že máte voľný prejazd. Slovenský zákon o cestnej premávke hovorí jasne. Vodič smie odbočiť, ale len pod jednou podmienkou. Pred križovatkou musí najprv ZASTAVIŤ vozidlo na úrovni priečnej čiary. Až potom, keď sa presvedčí, že neohrozí chodcov na prechode ani vozidlá vo voľnom smere, môže opatrne pokračovať v jazde. Práve ignorovanie povinnosti zastaviť je najčastejším priestupkom.
Ako funguje inteligentný systém RedLight?
Moderné systémy na kontrolu prejazdu na červenú, ako je napríklad systém RedLight, nie sú len obyčajné kamery. Ide o sofistikovanú technológiu. Využíva indukčné slučky zabudované vo vozovke a kamery s vysokým rozlíšením. Systém je navyše priamo prepojený s riadiacou jednotkou semaforov. To znamená, že v každom okamihu presne vie, aký signál na semafore svieti. Dokonale rozozná, či svieti plná červená, alebo či je aktívna aj doplnková zelená šípka. Neexistuje žiadna šanca, ako ho oklamať.
Kamera vidí všetko, ale nie je hlúpa
A teraz to najdôležitejšie. Odfotí vás systém, ak prejdete na zelenú šípku? Odpoveď je áno aj nie. Záleží na tom, ako prejdete. Ak dodržíte predpisy, teda pred križovatkou zastavíte a až potom opatrne odbočíte, systém vás neodfotí. Vie totiž, že máte povolenie na prejazd. Ak však na červenú so zelenou šípkou preletíte križovatkou bez zastavenia, systém to môže vyhodnotiť ako priestupok. Kamera vás odfotí len vtedy, ak prejdete cez križovatku na plnú červenú, keď zelená šípka nesvieti.
Druhá pasca: Nezastavenie je tiež za pokutu
To však nie je všetko. Aj keď vás systém RedLight neodfotí za prejazd na červenú, stále ste v problémoch. Ak prejdete na zelenú šípku bez zastavenia, dopúšťate sa iného, samostatného priestupku. A na ten si môže posvietiť akákoľvek policajná hliadka, ktorá sa nachádza v blízkosti. Za nezastavenie na signál „Stoj!“ pred križovatkou vám hrozí pokuta. Zbytočne tak riskujete svoje peniaze a body len kvôli pár ušetreným sekundám.
Prečo je zastavenie také dôležité?
Možno si poviete, že je to zbytočná buzerácia. Opak je však pravdou. Povinnosť zastaviť má hlboký bezpečnostný význam. Zelená šípka vám dáva len možnosť vojsť do križovatky, no nedáva vám absolútnu prednosť. Musíte sa presvedčiť, že neohrozíte chodcov, ktorí môžu mať na prechode zelenú, ani cyklistov či autá, ktoré idú vo voľnom smere. Práve krátke zastavenie vám dá čas na dokonalé zhodnotenie situácie a zabráni tragickej nehode.

Foto: shutterstock.com/Nudphon Phuengsuwan
Aké sú pokuty na Slovensku?
A teraz to najdôležitejšie. Aké sú reálne tresty? Ak prejdete na plnú červenú, ide o závažné porušenie pravidiel cestnej premávky. V správnom konaní vám hrozí pokuta od 60 do 300 eur a zákaz činnosti až na dva roky. Ak vás systém RedLight odfotí, v rámci objektívnej zodpovednosti príde majiteľovi vozidla pokuta vo výške 300 eur. Za nezastavenie na zelenú šípku vám hrozí pokuta v blokovom konaní. Neoplatí sa riskovať.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Odbočovanie doľava – bez kolízie
Zips na ceste nie je móda, ale povinnosť: Čo musíte vedieť, aby ste sa vyhli pokute
Zelené a blikajúce zelené svetlá: Aké povinnosti majú vodiči v oboch situáciách
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.