24.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/pdsci).
Zdalo sa, že sú dávno za zenitom a patria do automobilového múzea. Opak je však pravdou. Bubnové brzdy, technológia, ktorú sme považovali za prekonanú, zažívajú nečakaný comeback. Dôvodom nie je nostalgia, ale prísna emisná norma Euro 7, ktorá mení pravidlá hry pre všetkých výrobcov.

Foto: shutterstock.com/pdsci
Keď kotúče valcovali svet
Krátky pohľad do histórie nám pripomenie, že kotúčové brzdy, ktoré dnes považujeme za štandard, sa v bežných autách začali masovo objavovať až v 70. rokoch. Do konca 80. rokov takmer úplne vytlačili bubnové brzdy z prednej nápravy. Bubny síce prežili na zadnej náprave niektorých lacnejších a ľahších modelov, no v ére čoraz ťažších áut sa zdalo, že ich osud je spečatený. A potom prišla norma Euro 7.
Euro 7 mení pravidlá hry
Nová európska environmentálna norma Euro 7 prináša revolúciu. Doteraz sa predpisy zameriavali takmer výlučne na emisie z výfukových plynov spaľovacích motorov. Od konca roka 2026 sa to však zmení. Nová legislatíva bude regulovať aj emisie pevných častíc, ktoré vznikajú pri brzdení a opotrebovaní pneumatík. A práve to je kameň úrazu pre moderné kotúčové brzdy.
Automobilky a ich dodávatelia preto horúčkovito hľadajú riešenia, ako znížiť množstvo brzdového prachu. Jednou z ciest sú špeciálne povrchové úpravy kotúčov alebo použitie karbón-keramických bŕzd, známych zo superšportov. Tie dokážu znížiť emisie prachu až o 81 %, no ich cena je pre bežné autá astronomická.

Foto: shutterstock.com/Make-S
Prečo sa bubny vracajú?
A tu prichádza na scénu starý dobrý bubon. Jeho najväčšou výhodou je uzavretá konštrukcia. Všetok prach, ktorý vzniká trením, zostáva uväznený vo vnútri bubna a nedostáva sa do ovzdušia. Samozrejme, ich brzdný účinok je o niečo slabší ako pri kotúčoch. V dobe elektromobilov a hybridov to však stráca na význame.
Veľkú časť brzdenia dnes totiž obstaráva rekuperácia energie, pri ktorej spomaľuje samotný elektromotor. Mechanické brzdy tak slúžia skôr ako doplnok a na prudké zastavenie. Okrem toho sú bubnové brzdy ľahšie, lacnejšie na výrobu a keď sa nepoužívajú, kladú menší aerodynamický odpor. Tento trend už môžeme vidieť v praxi. Napríklad Volkswagen už niekoľko rokov montuje na zadnú nápravu svojich elektrických modelov ID.3 a ID.4 práve bubnové brzdy, pretože na doplnenie rekuperačného brzdenia bohato stačia.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Koniec jednej éry? Vodíkové autá strácajú dych, automobilky otáčajú kormidlo
Jazdíte nalepení na kufri? Toto jednoduché pravidlo vám môže zachrániť život aj peňaženku!
Nová aplikácia pre vodičov: Táto funkcia strčí Google Maps do vrecka!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.