Správy, Tipy, Top, Zaujímavosti,

Návrat do minulosti? Dôvodom je prísna norma Euro 7, bubnové brzdy sú opäť v hre!

24.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/pdsci). Zdalo sa, že sú dávno za zenitom a patria do automobilového múzea. Opak je však pravdou. Bubnové brzdy, technológia, ktorú sme považovali za prekonanú,...

24.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/pdsci).

Zdalo sa, že sú dávno za zenitom a patria do automobilového múzea. Opak je však pravdou. Bubnové brzdy, technológia, ktorú sme považovali za prekonanú, zažívajú nečakaný comeback. Dôvodom nie je nostalgia, ale prísna emisná norma Euro 7, ktorá mení pravidlá hry pre všetkých výrobcov.

Bubnové brzdy
Návrat do minulosti? Dôvodom je prísna norma Euro 7, bubnové brzdy sú opäť v hre!
Foto: shutterstock.com/pdsci

Keď kotúče valcovali svet

Krátky pohľad do histórie nám pripomenie, že kotúčové brzdy, ktoré dnes považujeme za štandard, sa v bežných autách začali masovo objavovať až v 70. rokoch. Do konca 80. rokov takmer úplne vytlačili bubnové brzdy z prednej nápravy. Bubny síce prežili na zadnej náprave niektorých lacnejších a ľahších modelov, no v ére čoraz ťažších áut sa zdalo, že ich osud je spečatený. A potom prišla norma Euro 7.

Euro 7 mení pravidlá hry

Nová európska environmentálna norma Euro 7 prináša revolúciu. Doteraz sa predpisy zameriavali takmer výlučne na emisie z výfukových plynov spaľovacích motorov. Od konca roka 2026 sa to však zmení. Nová legislatíva bude regulovať aj emisie pevných častíc, ktoré vznikajú pri brzdení a opotrebovaní pneumatík. A práve to je kameň úrazu pre moderné kotúčové brzdy.

Automobilky a ich dodávatelia preto horúčkovito hľadajú riešenia, ako znížiť množstvo brzdového prachu. Jednou z ciest sú špeciálne povrchové úpravy kotúčov alebo použitie karbón-keramických bŕzd, známych zo superšportov. Tie dokážu znížiť emisie prachu až o 81 %, no ich cena je pre bežné autá astronomická.

brzdový prach na disku
Brzdový prach z kotúčových bŕzd je novým nepriateľom, s ktorým bojuje prichádzajúca norma Euro 7.
Foto: shutterstock.com/Make-S

Prečo sa bubny vracajú?

A tu prichádza na scénu starý dobrý bubon. Jeho najväčšou výhodou je uzavretá konštrukcia. Všetok prach, ktorý vzniká trením, zostáva uväznený vo vnútri bubna a nedostáva sa do ovzdušia. Samozrejme, ich brzdný účinok je o niečo slabší ako pri kotúčoch. V dobe elektromobilov a hybridov to však stráca na význame.

Veľkú časť brzdenia dnes totiž obstaráva rekuperácia energie, pri ktorej spomaľuje samotný elektromotor. Mechanické brzdy tak slúžia skôr ako doplnok a na prudké zastavenie. Okrem toho sú bubnové brzdy ľahšie, lacnejšie na výrobu a keď sa nepoužívajú, kladú menší aerodynamický odpor. Tento trend už môžeme vidieť v praxi. Napríklad Volkswagen už niekoľko rokov montuje na zadnú nápravu svojich elektrických modelov ID.3 a ID.4 práve bubnové brzdy, pretože na doplnenie rekuperačného brzdenia bohato stačia.

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Koniec jednej éry? Vodíkové autá strácajú dych, automobilky otáčajú kormidlo

Jazdíte nalepení na kufri? Toto jednoduché pravidlo vám môže zachrániť život aj peňaženku!

Nová aplikácia pre vodičov: Táto funkcia strčí Google Maps do vrecka!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Záujem o nové Bugatti láme rekordy: Vypredané až do roku 2029!

24.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: Bugatti) Predstavte si, že máte na účte neobmedzené množstvo peňazí a chcete si kúpiť to najexkluzívnejšie auto na svete. Má…

Šokujúce zistenie: Vypínate klímu v elektomobile zbytočne. Najväčší žrút energie je niečo iné!

24.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DELBO ANDREA). Väčšina vodičov elektromobilov si myslí, že najväčším nepriateľom dojazdu je v lete klimatizácia a v zime kúrenie. Rozsiahla…

Koniec jednej éry? Vodíkové autá strácajú dych, automobilky otáčajú kormidlo

24.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Scharfsinn). Automobiloví giganti hromadne opúšťajú technológiu vodíkových áut a počet čerpacích staníc v Európe rapídne klesá. Zdá sa, že dôvera…

Kto je Pegman? Malý žltý panáčik z Google Maps, ktorého pozná celý svet

24.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GoogleIsrael). Určite ste si ho už všimli. Malý žltý panáčik, ktorý vás sprevádza pri používaní Google Maps. Málokto však vie,…

Auto z Číny za pár klikov? Nová služba sľubuje lacné elektromobily priamo k vám domov. Oplatí sa to?

24.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/PDChina). Predstavte si, že si kúpite úplne nové elektrické auto, napríklad žiadaný model Xiaomi SU7, priamo z Číny len za…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov