24.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Scharfsinn).
Automobiloví giganti hromadne opúšťajú technológiu vodíkových áut a počet čerpacích staníc v Európe rapídne klesá. Zdá sa, že dôvera v túto kedysi sľubnú technológiu je rovnako prchavá ako samotný vodík. Roky bol považovaný za palivo budúcnosti, no dnes sa sen o autách s kvapkou vody vo výfuku rozplýva.

Foto: shutterstock.com/Scharfsinn
Kedysi veľká nádej, dnes sklamanie
Vodík bol dlhé roky prezentovaný ako svätý grál automobilového priemyslu. Žiadne fosílne palivá, z výfuku len pár kvapiek čistej vody a tankovanie rýchle ako pri benzíne. Navyše s dojazdom, ktorý mohol konkurovať tradičným autám. Napriek tomu sa zdá, že vodíkové auto na mnohých miestach definitívne zastavilo.
Nedávno oznámil koncern Stellantis, pod ktorý patria značky ako Opel, Peugeot, Citroën či Fiat, že ukončuje ďalšie investície do vodíkovej technológie. Zastavuje tiež výrobu vodíkových úžitkových vozidiel. Dôvod? Obmedzená dostupnosť čerpacích staníc, vysoké investície a chýbajúce dotácie pre zákazníkov. Ešte predtým sa s vodíkom rozlúčili aj Volkswagen, Mercedes-Benz, Nissan či Honda.
Problém s vajíčkom a sliepkou
Situáciu komplikuje klasický problém, čo bolo skôr. „Vodík trpí príbehom o sliepke a vajci,“ hovorí Freek de Bruijn z holandskej asociácie RAI. Nedostatok infraštruktúry robí nákup vodíkového vozidla neatraktívnym. A pretože je na cestách len hŕstka takýchto áut, nové čerpacie stanice jednoducho nepribúdajú.
Čísla hovoria za všetko. Kým ešte v roku 2017 verilo vodíkovým autám 78 percent odborníkov z brandže, dnes je realita iná. Napríklad v Holandsku jazdí takmer 600 000 batériových elektromobilov, ale len 630 vodíkových áut. Okrem toho je tankovanie vodíka stále oveľa drahšie ako napríklad nafta.
Prečo batéria vyhráva?
Hlavným dôvodom víťazstva batériového elektromobilu je účinnosť. Pri výrobe vodíka elektrolýzou sa stratí 20 až 40 percent energie. Pri jeho použití v aute sa stratí ďalšia polovica. Celkovo tak dosiahnete účinnosť len okolo 30 percent. Účinnosť batériového auta je s približne 95 percentami oveľa vyššia.
Ďalším klincom do rakvy je obmedzená ponuka. Na trhu sú dlhodobo dostupné prakticky len dva modely: Toyota Mirai a Hyundai Nexo. Tieto autá sú navyše drahé pri nákupe, údržbe aj tankovaní. Cena sa pohybuje okolo 70 000 eur, zatiaľ čo priemerný elektromobil stojí okolo 46 000 eur. Technológia palivového článku, ktorá v aute vyrába elektrinu z vodíka, je jednoducho príliš zložitá a drahá.

Foto: youtube.com/@SB-GT69
Posledná slamka záchrany?
Zdá sa, že pre vodíkové auto existuje už len jedna záchranná brzda. Je ňou scenár, v ktorom obrovské množstvo elektromobilov spôsobí preťaženie elektrickej siete. Ak energetické spoločnosti neinvestujú miliardy do kapacity sietí, vodík by mohol dostať druhú šancu. Dvere by sa mohli pootvoriť aj v prípade bojkotu Číny na dodávky vzácnych kovov pre batérie.
Inak sa zdá, že budúcnosť vodíka leží skôr v nákladných autách a lodiach. Tam sú totiž obrovské a ťažké batérie nevýhodou, pretože uberajú z nákladného priestoru. Vo všetkých ostatných ohľadoch však batériový elektromobil porazil vodíkové auto na plnej čiare.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Milióny v lufte a stovky ľudí bez práce, továreň sa zatvára
ABS v aute: Väčšina vodičov ho nevie správne používať! Robíte túto chybu aj vy?
Krútiaci moment vs. výkon: Čo je pre vaše auto dôležitejšie?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.