24.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DELBO ANDREA).
Väčšina vodičov elektromobilov si myslí, že najväčším nepriateľom dojazdu je v lete klimatizácia a v zime kúrenie. Rozsiahla štúdia kanadskej firmy Geotab však odhalila prekvapivú pravdu. Ukazuje sa, že aj mierne zvýšenie rýchlosti môže spotrebovať oveľa viac energie než zapnutá klimatizácia.

Foto: shutterstock.com/DELBO ANDREA
Fyzika je neúprosná: Čím rýchlejšie, tým kratšie
Kanadská spoločnosť Geotab, ktorá sa špecializuje na správu vozových parkov, sa pozrela na zub obrovskému množstvu dát. Preanalyzovala až tri milióny jázd uskutočnených elektromobilmi a výsledok je jednoznačný. Už malé zvýšenie rýchlosti jazdy si z batérie ukrojí podstatne viac, než by ste si mysleli. V skutočnosti je to oveľa viac, než si vezme zapnutá klimatizácia.
„Vodiči sa často vyhýbajú chladeniu kabíny, aby ušetrili batériu. Z našich dát však jasne vyplýva, že rýchlejšia jazda je pre dojazd oveľa horšia,“ vysvetľuje Charlotte Argue, manažérka pre udržateľný rozvoj v Geotab. Príklad z praxe hovorí za všetko. Elektrická dodávka s batériou s kapacitou 65 kWh prejde pri konštantnej rýchlosti 80 km/h približne 230 km. Ak však vodič zrýchli na 128 km/h, dojazd klesne na žalostných 142 km. To je o neuveriteľných 38 percent menej!
Za tento efekt môže jednoduchá fyzika. Odpor vzduchu totiž rastie s druhou mocninou rýchlosti. To v praxi znamená, že pri dvojnásobnej rýchlosti musí auto spotrebovať až štyrikrát viac energie na prekonanie odporu vzduchu. Tento jav je ešte výraznejší pri vozidlách s väčšou čelnou plochou, ako sú napríklad dodávky alebo populárne SUV.
Vzdáte sa radšej rýchlosti alebo pohodlia?
Pri klasických osobných autách nie je rozdiel až taký dramatický, no stále je veľmi citeľný. Štúdia uvádza príklad elektrickej limuzíny, ktorá pri rýchlosti 80 km/h dokáže prejsť 446 km. Stačí však zrýchliť na bežnú diaľničnú rýchlosť 128 km/h a dojazd sa scvrkne na 322 km, čo predstavuje pokles o celú štvrtinu.

Foto: shutterstock.com/Sundry Photography
Znamená to teda, že by sme mali úplne prestať používať klimatizáciu? Vôbec nie. Samozrejme, zapnuté chladenie, kúrenie či vyhrievané sedadlá majú svoju spotrebu. V porovnaní s tým, čo sa deje pri zvyšovaní rýchlosti, ide však o druhoradý problém. Fyzikálne zákony sú neúprosné a platia pre všetky autá, či už jazdia na naftu, benzín alebo elektrinu. Pri elektromobiloch však následky cítime bolestivejšie, pretože každá strata dojazdu je viditeľnejšia a jej doplnenie je stále časovo náročnejšie.
Ak vám teda záleží na tom, aby ste do cieľa dorazili bez zbytočných zastávok na nabíjanie, oveľa viac sa oplatí mierne zložiť nohu z plynu, než bojovať s horúčavou bez zapnutej klimatizácie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tesla si za návrat k tradícii nechá zaplatiť. Páčky smeroviek ako platený doplnok?
Peklo na diaľnici v Kalifornii: Horiaci kamión plný Tesiel spôsobil totálny kolaps!
Tesla predstavila najväčší dojazd v histórii značky! Model 3 s 830 km má jeden háčik
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.