Elektro, Tipy, Zaujímavosti,

Šokujúce zistenie: Vypínate klímu v elektomobile zbytočne. Najväčší žrút energie je niečo iné!

24.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DELBO ANDREA). Väčšina vodičov elektromobilov si myslí, že najväčším nepriateľom dojazdu je v lete klimatizácia a v zime kúrenie. Rozsiahla štúdia kanadskej firmy Geotab však...

24.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DELBO ANDREA).

Väčšina vodičov elektromobilov si myslí, že najväčším nepriateľom dojazdu je v lete klimatizácia a v zime kúrenie. Rozsiahla štúdia kanadskej firmy Geotab však odhalila prekvapivú pravdu. Ukazuje sa, že aj mierne zvýšenie rýchlosti môže spotrebovať oveľa viac energie než zapnutá klimatizácia.

Tesla stav batérie
Šokujúce zistenie: Vypínate klímu v elektomobile zbytočne. Najväčší žrút energie je niečo iné!
Foto: shutterstock.com/DELBO ANDREA

Fyzika je neúprosná: Čím rýchlejšie, tým kratšie

Kanadská spoločnosť Geotab, ktorá sa špecializuje na správu vozových parkov, sa pozrela na zub obrovskému množstvu dát. Preanalyzovala až tri milióny jázd uskutočnených elektromobilmi a výsledok je jednoznačný. Už malé zvýšenie rýchlosti jazdy si z batérie ukrojí podstatne viac, než by ste si mysleli. V skutočnosti je to oveľa viac, než si vezme zapnutá klimatizácia.

„Vodiči sa často vyhýbajú chladeniu kabíny, aby ušetrili batériu. Z našich dát však jasne vyplýva, že rýchlejšia jazda je pre dojazd oveľa horšia,“ vysvetľuje Charlotte Argue, manažérka pre udržateľný rozvoj v Geotab. Príklad z praxe hovorí za všetko. Elektrická dodávka s batériou s kapacitou 65 kWh prejde pri konštantnej rýchlosti 80 km/h približne 230 km. Ak však vodič zrýchli na 128 km/h, dojazd klesne na žalostných 142 km. To je o neuveriteľných 38 percent menej!

Za tento efekt môže jednoduchá fyzika. Odpor vzduchu totiž rastie s druhou mocninou rýchlosti. To v praxi znamená, že pri dvojnásobnej rýchlosti musí auto spotrebovať až štyrikrát viac energie na prekonanie odporu vzduchu. Tento jav je ešte výraznejší pri vozidlách s väčšou čelnou plochou, ako sú napríklad dodávky alebo populárne SUV.

Vzdáte sa radšej rýchlosti alebo pohodlia?

Pri klasických osobných autách nie je rozdiel až taký dramatický, no stále je veľmi citeľný. Štúdia uvádza príklad elektrickej limuzíny, ktorá pri rýchlosti 80 km/h dokáže prejsť 446 km. Stačí však zrýchliť na bežnú diaľničnú rýchlosť 128 km/h a dojazd sa scvrkne na 322 km, čo predstavuje pokles o celú štvrtinu.

Tesla na diaľnici
Jazda po diaľnici vysokou rýchlosťou ukrajuje z dojazdu oveľa viac, než si mnohí vodiči pripúšťajú.
Foto: shutterstock.com/Sundry Photography

Znamená to teda, že by sme mali úplne prestať používať klimatizáciu? Vôbec nie. Samozrejme, zapnuté chladenie, kúrenie či vyhrievané sedadlá majú svoju spotrebu. V porovnaní s tým, čo sa deje pri zvyšovaní rýchlosti, ide však o druhoradý problém. Fyzikálne zákony sú neúprosné a platia pre všetky autá, či už jazdia na naftu, benzín alebo elektrinu. Pri elektromobiloch však následky cítime bolestivejšie, pretože každá strata dojazdu je viditeľnejšia a jej doplnenie je stále časovo náročnejšie.

Ak vám teda záleží na tom, aby ste do cieľa dorazili bez zbytočných zastávok na nabíjanie, oveľa viac sa oplatí mierne zložiť nohu z plynu, než bojovať s horúčavou bez zapnutej klimatizácie.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Čoho sa v lete v elektromobile vzdáte skôr, aby ste ušetrili dojazd?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Tesla si za návrat k tradícii nechá zaplatiť. Páčky smeroviek ako platený doplnok?

Peklo na diaľnici v Kalifornii: Horiaci kamión plný Tesiel spôsobil totálny kolaps!

Tesla predstavila najväčší dojazd v histórii značky! Model 3 s 830 km má jeden háčik


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Záujem o nové Bugatti láme rekordy: Vypredané až do roku 2029!

24.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: Bugatti) Predstavte si, že máte na účte neobmedzené množstvo peňazí a chcete si kúpiť to najexkluzívnejšie auto na svete. Má…

Koniec jednej éry? Vodíkové autá strácajú dych, automobilky otáčajú kormidlo

24.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Scharfsinn). Automobiloví giganti hromadne opúšťajú technológiu vodíkových áut a počet čerpacích staníc v Európe rapídne klesá. Zdá sa, že dôvera…

Kto je Pegman? Malý žltý panáčik z Google Maps, ktorého pozná celý svet

24.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GoogleIsrael). Určite ste si ho už všimli. Malý žltý panáčik, ktorý vás sprevádza pri používaní Google Maps. Málokto však vie,…

Auto z Číny za pár klikov? Nová služba sľubuje lacné elektromobily priamo k vám domov. Oplatí sa to?

24.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/PDChina). Predstavte si, že si kúpite úplne nové elektrické auto, napríklad žiadaný model Xiaomi SU7, priamo z Číny len za…

Jazdíte nalepení na kufri? Toto jednoduché pravidlo vám môže zachrániť život aj peňaženku!

23.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/VILTVART). Mnohí vodiči to robia denne. Lepia sa na auto pred sebou v nádeji, že ho donútia zrýchliť. Takéto správanie…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov