Správy, Zaujímavosti,

Čínsky gigant na mori: Táto turbína je väčšia ako mrakodrap a energiou zásobuje tisíce domácností!

18.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CCTVVideoNewsAgency). Čínski inžinieri postavili prototyp plávajúcej veternej turbíny, ktorá láme všetky rekordy. Jej rozmery sú ohromujúce a jediná turbína dokáže zásobiť elektrinou tisíce domácností. A...

18.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CCTVVideoNewsAgency).

Čínski inžinieri postavili prototyp plávajúcej veternej turbíny, ktorá láme všetky rekordy. Jej rozmery sú ohromujúce a jediná turbína dokáže zásobiť elektrinou tisíce domácností. A to všetko bez pevných základov, plávajúc na hladine mora ďaleko od pobrežia.

Veterné turbíny
Čínsky gigant na mori: Táto turbína je väčšia ako mrakodrap a energiou zásobuje tisíce domácností!
Foto: youtube.com/@CCTVVideoNewsAgency

Gigant, ktorý prekonáva všetky predstavy

Spotreba energie vo svete neustále rastie. Najmä odvetvia ako umelá inteligencia a dátové centrá potrebujú obrovské množstvo elektriny. Práve preto sa hľadajú stále nové spôsoby, ako efektívne využívať obnoviteľné zdroje. Čína sa v tomto smere rozhodla ísť naozaj na maximum a postavila skutočný kolos. Ich nová, priam monštruózna turbína je schopná za rok vyprodukovať 17 megawattov energie, čo predstavuje neuveriteľných 68 miliónov kilowatthodín. To je dostatok na to, aby pokryla spotrebu 6 300 bežných domácností.

Rozmery tohto technologického zázraku sú dychberúce. Veža turbíny sa týči do výšky 152 metrov. Priemer jej lopatiek dosahuje 262 metrov, čo je viac ako výška mnohých mrakodrapov. Lopatky sa otáčajú na ploche 53-tisíc metrov štvorcových, čo zodpovedá veľkosti ôsmich futbalových ihrísk. Ide o skutočne masívny stroj.

Prečo pláva a nemá základy?

Možno sa pýtate, prečo takýto gigant nemá pevné základy. Odpoveď je jednoduchá. Plávajúce veterné turbíny sú navrhnuté tak, aby mohli fungovať na hlbokom mori, ďaleko od pobrežia. Hoci sú ich náklady na výstavbu vyššie, na otvorenom mori fúkajú oveľa silnejšie a stabilnejšie vetry. Vďaka tomu dokážu vyrobiť podstatne viac energie.

Tieto turbíny nie sú napevno pripevnené k morskému dnu. Namiesto toho sú umiestnené na špeciálnych plávajúcich platformách, ktoré sú ukotvené pomocou systémov kotvenia. Tento prístup umožňuje ich inštaláciu aj vo vodách s hĺbkou presahujúcou 60 metrov, kde by budovanie pevných základov bolo extrémne náročné a drahé. Podľa odhadov až 80 percent morskej veternej energie na svete pochádza práve z takýchto hlbokomorských fariem.

Odolná voči sile prírody

Život na otvorenom mori nie je jednoduchý. Čím ďalej je turbína od pobrežia, tým silnejším vetrom a búrkam musí čeliť. Tvorcovia tohto prototypu však mysleli na všetko. Turbína je navrhnutá tak, aby odolala vlnám vysokým až 24 metrov a vetru s rýchlosťou približne 118 km/h. Skutočné testy v drsných podmienkach na hlbšom mori ju však ešte len čakajú v nasledujúcich mesiacoch.

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Vaše auto má toľko rokov? Najvyšší čas ho predať, inak sa nedoplatíte!

Nerozumiete skratkám hybridov? Všetko vám jednoducho vysvetlíme! Ktorý je pre vás ten pravý?

Koniec jednej éry: Obľúbená Kia Ceed definitívne končí! Čo ju nahradí?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Kedy je čas na výmenu pneumatík? Odborníci z ADAC majú jasnú odpoveď

17.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Parilov). Životnosť jednej sady pneumatík závisí od mnohých faktorov, no šetriť sa v tomto prípade naozaj neoplatí. Nemecký autoklub ADAC…

Policajná kontrola: Na TÚTO otázku nikdy neodpovedajte, inak si spôsobíte problémy!

17.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/KRPZPO). Zastavila vás policajná hliadka? Počas kontroly vám policajt môže položiť viacero otázok, no nie na všetky musíte odpovedať. Dokonca,…

Na palubnej doske sa vám rozsvietila táto kontrolka? Nepanikárte, ale problém neodkladajte!

17.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Bits And Splits). Asi nikto nemá radosť, keď sa na palubnej doske z ničoho nič objaví oranžová ikona. Jednou z…

Kúpa auta po povodni? Tieto signály vás môžu varovať pred katastrofou

17.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Artiom Photo). Výber ojazdeného vozidla sa dá prirovnať k rande naslepo. Nikdy si nemôžete byť istí, čo sa skrýva pod…

Svetový rekord v dojazde: Polestar 3 prekonal 935 kilometrov

17.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@UON-News-EV) Švédska automobilka Polestar práve prekonala všetky očakávania a stanovila nový svetový rekord v dojazde pre elektrické SUV. Model Polestar…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov