Novinky, Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Revolúcia na kolesách sa odkladá: Prečo stále nemáme pneumatiky, ktoré nikdy nedostanú defekt?

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET) Predstavte si svet bez defektov, kompresorov a starostí s tlakom v pneumatikách. Znie to ako sen, však? Presne to sľuboval revolučný vynález od Michelinu...

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET)

Predstavte si svet bez defektov, kompresorov a starostí s tlakom v pneumatikách. Znie to ako sen, však? Presne to sľuboval revolučný vynález od Michelinu – pneumatika bez vzduchu. Už pred takmer dvadsiatimi rokmi mala navždy zmeniť automobilový svet. Prečo teda na týchto zázračných kolesách stále nejazdíme? Odpoveď je oveľa zložitejšia, než by sa mohlo zdať.

Revolučná pneumatika bez vzduchu od Michelinu mala byť budúcnosťou, no narazila na nečakané prekážky.
Foto: youtube.com/@CNET

Sen o pneumatike bez starostí

V roku 2005 predstavil Michelin koncept s názvom Tweel, ktorý spájal pneumatiku a koleso do jedného celku. Namiesto vzduchu využíval flexibilné polyuretánové lúče, ktoré sa deformovali a pohlcovali nárazy. Hlavnou myšlienkou bolo vytvoriť pneumatiku, ktorá by bola absolútne odolná voči prepichnutiu. Koniec strachu z klincov na ceste, koniec nebezpečným situáciám pri náhlom úniku tlaku. Vodiči mali dostať produkt, ktorý stačilo namontovať a viac sa oň nestarať. Prvotné nadšenie bolo obrovské a zdalo sa, že klasickým pneumatikám odzvonilo.

Keď sa teória stretne s realitou

Počas testovania sa však začali objavovať vážne problémy. Tým najväčším boli nepríjemné vibrácie, ktoré sa prenášali do celého vozidla, najmä pri rýchlostiach nad 80 km/h. Spolu s vibráciami prišiel aj ďalší nepriateľ komfortu – obrovský hluk. Predstavte si, že vaše auto znie ako električka. To by asi nikto nechcel. Ukázalo sa, že pružné lúče, hoci skvele odolávali defektom, nedokázali odfiltrovať jemné nerovnosti a pri vyšších otáčkach generovali zvuk, ktorý bol jednoducho neznesiteľný pre bežnú prevádzku v osobných autách.

Nielen hluk, ale aj vyššia spotreba

Problémy s komfortom neboli jediné. Testy odhalili, že pneumatiky bez vzduchu majú vyšší valivý odpor. To v praxi znamená, že motor musí vynaložiť viac energie na udržanie rýchlosti, čo vedie k vyššej spotrebe paliva alebo kratšiemu dojazdu pri elektromobiloch. Rozdiel síce nebol dramatický, zvyčajne okolo jedného až dvoch percent, no v dnešnej dobe, keď sa bojuje o každý deciliter paliva, je to významná nevýhoda. Ďalším problémom bolo hromadenie tepla, ktoré sa z pneumatiky odvádzalo oveľa ťažšie ako pri klasických plášťoch.

Dnes sa bezvzduchové pneumatiky úspešne používajú najmä na pracovných a pomaly jazdiacich strojoch.
Foto: youtube.com/@CNET

Nádej stále žije, ale inde

Znamená to teda, že celý nápad bol slepou uličkou? Vôbec nie. Pneumatiky bez vzduchu si našli svoje miesto tam, kde ich nevýhody neprekážajú. Dnes ľudia bežne používajú pomaly sa pohybujúce stroje, ako stavebné nakladače, golfové vozíky či kosačky na trávu. Michelin navyše vo vývoji pokračuje s novým prototypom Uptis a na podobných konceptoch pracujú aj ďalší výrobcovia. Cesta k dokonalým pneumatikám pre osobné autá je však ešte dlhá a plná výziev.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Kúpili by ste si pneumatiky bez vzduchu, ak by boli o niečo hlučnejšie, ale nikdy by ste nedostali defekt?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Najlepšie letné pneumatiky 2024: Test, rebríček a rady odborníkov

Zimné Pneumatiky: Nevyhnutnosť alebo len marketingový trik? Zistite viac!

Pri akej teplote vymeniť letné pneumatiky za zimné


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Odhalené! Tieto detaily odlišujú lacné auto od luxusného

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Art Konovalov) Snívate o luxusnom aute, ale váš rozpočet hovorí niečo iné? Nezúfajte! Nemusíte hneď vyhrať v lotérii, aby vaše…

Túra, z ktorej vám možno dôjde dych: Mariina vyhliadka je klenot, ktorý musíte vidieť!

01.08.2025, Redakcia Cestovateľ (Foto: shutterstock.com/Rudolf_Prchlik) Plánujete výlet do Českého Švajčiarska? Potom si na zoznam miest, ktoré musíte vidieť, rozhodne pripíšte Mariinu vyhliadku. Cesta z Jetřichovíc…

Šialený nápad vedcov, ktorý môže zmeniť svet: Z cigaretových ohorkov budú stavať cesty!

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ScienceMarvelsVid) Každý rok skončia v prírode bilióny cigaretových ohorkov, ktoré predstavujú obrovskú ekologickú záťaž. Čo keby sme tento toxický odpad…

A je to tu! Koncern VW zverejnil čísla: Škoda trhá rekordy, zatiaľ čo Porsche padá na kolená!

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews) Koncern Volkswagen zverejnil svoju polročnú finančnú správu a výsledky sú viac než prekvapivé. Zatiaľ čo česká Škoda zažíva neuveriteľný…

Konečne je tu nové Lamborghini Temerario: Výkonný V8 spojený s tromi elektromotorikmi

01.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Itscartrend) Talianska automobilka Lamborghini oficiálne predstavila svoj najnovší superšportový model Temerario na pretekárskej dráhe v portugalskom Estoril. Nový hyperautomobil poháňa…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov