01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET)
Predstavte si svet bez defektov, kompresorov a starostí s tlakom v pneumatikách. Znie to ako sen, však? Presne to sľuboval revolučný vynález od Michelinu – pneumatika bez vzduchu. Už pred takmer dvadsiatimi rokmi mala navždy zmeniť automobilový svet. Prečo teda na týchto zázračných kolesách stále nejazdíme? Odpoveď je oveľa zložitejšia, než by sa mohlo zdať.

Foto: youtube.com/@CNET
Sen o pneumatike bez starostí
V roku 2005 predstavil Michelin koncept s názvom Tweel, ktorý spájal pneumatiku a koleso do jedného celku. Namiesto vzduchu využíval flexibilné polyuretánové lúče, ktoré sa deformovali a pohlcovali nárazy. Hlavnou myšlienkou bolo vytvoriť pneumatiku, ktorá by bola absolútne odolná voči prepichnutiu. Koniec strachu z klincov na ceste, koniec nebezpečným situáciám pri náhlom úniku tlaku. Vodiči mali dostať produkt, ktorý stačilo namontovať a viac sa oň nestarať. Prvotné nadšenie bolo obrovské a zdalo sa, že klasickým pneumatikám odzvonilo.
Keď sa teória stretne s realitou
Počas testovania sa však začali objavovať vážne problémy. Tým najväčším boli nepríjemné vibrácie, ktoré sa prenášali do celého vozidla, najmä pri rýchlostiach nad 80 km/h. Spolu s vibráciami prišiel aj ďalší nepriateľ komfortu – obrovský hluk. Predstavte si, že vaše auto znie ako električka. To by asi nikto nechcel. Ukázalo sa, že pružné lúče, hoci skvele odolávali defektom, nedokázali odfiltrovať jemné nerovnosti a pri vyšších otáčkach generovali zvuk, ktorý bol jednoducho neznesiteľný pre bežnú prevádzku v osobných autách.
Nielen hluk, ale aj vyššia spotreba
Problémy s komfortom neboli jediné. Testy odhalili, že pneumatiky bez vzduchu majú vyšší valivý odpor. To v praxi znamená, že motor musí vynaložiť viac energie na udržanie rýchlosti, čo vedie k vyššej spotrebe paliva alebo kratšiemu dojazdu pri elektromobiloch. Rozdiel síce nebol dramatický, zvyčajne okolo jedného až dvoch percent, no v dnešnej dobe, keď sa bojuje o každý deciliter paliva, je to významná nevýhoda. Ďalším problémom bolo hromadenie tepla, ktoré sa z pneumatiky odvádzalo oveľa ťažšie ako pri klasických plášťoch.

Foto: youtube.com/@CNET
Nádej stále žije, ale inde
Znamená to teda, že celý nápad bol slepou uličkou? Vôbec nie. Pneumatiky bez vzduchu si našli svoje miesto tam, kde ich nevýhody neprekážajú. Dnes ľudia bežne používajú pomaly sa pohybujúce stroje, ako stavebné nakladače, golfové vozíky či kosačky na trávu. Michelin navyše vo vývoji pokračuje s novým prototypom Uptis a na podobných konceptoch pracujú aj ďalší výrobcovia. Cesta k dokonalým pneumatikám pre osobné autá je však ešte dlhá a plná výziev.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Najlepšie letné pneumatiky 2024: Test, rebríček a rady odborníkov
Zimné Pneumatiky: Nevyhnutnosť alebo len marketingový trik? Zistite viac!
Pri akej teplote vymeniť letné pneumatiky za zimné
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.