26.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoVFix)
Bez ohľadu na to, či hovoríme o naftových alebo benzínových motoroch, rozvodové systémy na remeni alebo reťazi sa časom opotrebujú. Čo sa však stane, ak sa rozvodová reťaz alebo remeň pretrhne? Niektoré motory majú šancu prežiť, iné skončia s totálnou škodou. Pozrite si, ako rozoznať opotrebenie a kedy hrozí najhoršie.

Foto: youtube.com/@AutoVFix
Ako rozoznať opotrebenie rozvodu
Postup sa líši od systému k systému. Pri motoroch používajúcich rozvodový remeň môžete urobiť vizuálnu kontrolu. Zvyčajne existuje kontrolný kryt, ktorý môžete odstrániť a pozrieť si stav remeňa. Opotrebovaný, zostarnutý remeň bude vykazovať praskliny v gume, možno dokonca chýbajúce zuby. Posledné je známkou toho, že rozvod mohol preskočiť.
Kontrola rozvodovej reťaze je trochu komplikovanejšia a vizuálna kontrola často nie je možná. Áno, môžete odstrániť kryt na dopĺňanie oleja a rýchlo nahliadnuť. Lepšie výsledky však dosiahnete akustickou kontrolou. Kontrolu treba robiť za studena, ideálne po tom, ak sa sním nejazdilo niekoľko hodín. Takto olej môže stiecť späť do olejovej vane.
Kedy sa mení rozvodový remeň a reťaz
Rozvodový remeň vydrží menej ako reťaze. Výrobcovia zvyčajne odporúčajú výmenu rozvodových remeňov každých 100-tisíc kilometrov. Existujú aj motory ako 1.0 EcoBoost od značky, ktoré používajú systém s remeňom ponoreným v oleji. V teórii by to malo predĺžiť životnosť remeňa, ale existuje vedľajší efekt.
Častice z remeňa sa časom uvoľňujú, čo môže viesť k upchatiu sacieho koša olejového čerpadla. Jeho zablokovanie môže nechať motor bez mazania, čo vedie k abnormálnemu opotrebeniu alebo dokonca zadretiu celého motora. Na druhej strane rozvodové reťaze môžu vydržať oveľa dlhšie, najmä ak používajú systém s dvojitou reťazou.
Výhody a nevýhody oboch systémov
Výhodou rozvodových remeňov je, že sú relatívne lacné a ľahšie sa vymieňajú. Rozvodové reťaze sú drahšie, a to ako z hľadiska dielov, tak aj zložitosti a vyššej ceny práce. Každý výrobca odporúča interval výmeny, ale reťaz by sa mala pravidelne kontrolovať, ideálne pri každej výmene oleja.
Ak bol motor správne udržiavaný, rozvodová reťaz môže vydržať aj 200-300 tisíc kilometrov.
Čo sa stane pri prasknutí rozvodu
V momente, keď sa rozvodový remeň alebo reťaz pretrhne, komponenty motora sa desynchronizujú. Ventily môžu zostať otvorené a piesty do nich narazia, pričom existuje veľká šanca, že ich ohnú. Po prasknutí rozvodu môžu byť ovplyvnené aj iné komponenty ako piesty, ojnice alebo dokonca blok motora.

Foto: shutterstock.com/Tanongsak Panwan
Motory s interferenciou – ako už názov napovedá – v momente prasknutia rozvodu budú ventily interferovať s piestmi, keďže piest stúpa dostatočne vysoko vo vnútri valca, aby sa dotkol ventilov zostupujúcich z hlavy. Normálne synchronizácia medzi týmito komponentmi im bráni v náraze. Bez remeňa alebo reťaze sa zrazia vo vnútri motora.
Motory bez interferencie – šťastlivci
Naopak existujú aj takzvané motory bez interferencie. Vzhľadom na ich povahu, kde piest nikdy nedosiahne interferenciu s ventilmi, horná úvrať sa nachádza pod maximálnym bodom otvorenia ventilov. Takto ani keď rozvod zlyhá, pre tieto motory neexistuje riziko poškodenia.
Majitelia týchto vozidiel majú šťastie v nešťastí – aj keď sa rozvod pretrhne, motor môže prežiť bez väčších škôd. Stačí vymeniť rozvodový systém a motor môže pokračovať v prevádzke.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
FWD vs RWD vs AWD: Ktorý pohon si vybrať?
Chladiaca kvapalina sa varí! Čo robiť a prečo nikdy nedolievať studenú vodu
Manuál vs automat: Ktorá prevodovka je lepšia pre vás?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.