20.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Thx4Stock team).
Existujú časti auta, na ktoré vodiči jednoducho zabúdajú. Keď v autoservisoch padne otázka o poslednej kontrole či výmene, nastáva nepríjemné ticho. Mechanici varujú majiteľov áut, aby niektoré veci neodkladali na „niekedy“, pretože problémy sa potom stávajú vážnymi a predovšetkým drahými

Foto: shutterstock.com/Thx4Stock team
Regulácia ventilov – zabudnutá nevyhnutnosť
Niektoré servisné úkony sa v autách vykonávajú zriedka, iné vôbec. Po dlhodobom zanedbávaní prispievajú k čoraz vážnejším poruchám. Mnohí vodiči na otázku o regulácii vôle ventilov zareagujú protiotázkou: „To sa ešte robí?“
V mnohých motoroch máme stále mechanickú reguláciu ventilov, obzvlášť pri vozidlách jazdiacich na plyn. Zanedbávanie kontroly vôle ventilov je najčastejšou príčinou problémov s motormi na plyn. Spočiatku sa prejavia často ignorovanou kontrolkou, potom hlučnou prácou motora, nakoniec jemným trhavým chodom, až dovedú k výpadkom zapaľovania.
Zabudnuté zapaľovacie sviečky
Na oleje a filtre vodiči nezabúdajú ale sviečky zapaľovania? Ich výmenu najčastejšie pripomínajú mechanici, predovšetkým keď motor začne pracovať nerovnomerne. Ak sa tak stane, je možné, že sviečka už praskla, alebo nepravidelné zapaľovanie viedlo k zaliatiu oleja palivom či vytvoreniu obrovského množstva usadenín.
Vodiči najčastejšie pamätajú na kvapalinu do ostrekovačov, ale na brzdovú kvapalinu už nie. Stará brzdová kvapalina spôsobuje pokles účinnosti bŕzd. Vďaka jej výmene každé dva roky však zlepšíme účinnosť brzdenia.
Olej nielen v motore
Olej v motore vymieňajú zvyčajne pravidelne, ale mnohí uverili, že sa to týka len motora. V prevodovke je olej „doživotný“, aspoň to niektorý tvrdia. Po prejdení 200 000 kilometrov začnú problémy.
Väčšina výrobcov áut nemá vôbec v servisnom pláne výmenu prevodových olejov. V zásade sú doživotné. Otázka je len, ako veľmi nám záleží na životnosti týchto častí.
Filtre, remene a iné drobnosti
Ktorý vodič naposledy vymenil palivový filter? Kým majitelia dieslov na to ešte niekedy pamätajú, majitelia benzínových áut sú prekvapení, že sa to vôbec robí. Problémy prichádzajú pomaly, časom, a výsledkom je porucha palivového čerpadla alebo vstrekovača.
Všetky kvapaliny, podobne ako oleje, nie sú doživotné. V starších autách máme hydraulickú kvapalinu v riadiacom systéme. Jej trvanlivosť je veľká, ale raz za 100 tisíc kilometrov ju treba vymeniť.

Foto: shutterstock.com/Anatoliy Cherkas
Akumulátor
Hoci vodiči s ním majú pravidelne problémy, stále zabúdajú. Reč je o akumulátoroch, ktoré sú bez údržbové len z názvu. V súčasnosti veľa jazdíme autami na krátke vzdialenosti, čo spôsobuje stále nedostatočné nabíjanie štartovacieho akumulátora.
Alternátory si s tým neporadia. Nabíjanie akumulátora 2-3 krát ročne pri takejto prevádzke je povinnosť. Ak jazdíte veľmi často, prakticky denne, ale ročné najazdíte len 5 tisíc kilometrov, akumulátor treba nabíjať ešte častejšie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Správne používanie tlačidla recirkulácie vzduchu v aute
Najlepšie japonské štvorvalcové motory
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.