Správy, Testy, Tipy, Zaujímavosti,

Páka alebo tlačidlo — ktorá ručná brzda je lepšia?

13.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ConduiteFacile) Ručná brzda je jedným z najdôležitejších bezpečnostných prvkov každého automobilu. Okrem parkovacej funkcie slúži aj ako núdzová alebo záložná brzda. Nie náhodou sa jej...

13.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ConduiteFacile)

Ručná brzda je jedným z najdôležitejších bezpečnostných prvkov každého automobilu. Okrem parkovacej funkcie slúži aj ako núdzová alebo záložná brzda. Nie náhodou sa jej ovládanie vždy snažili konštruktéri oddeliť od systému prevádzkovej brzdy. V súčasnosti existuje niekoľko typov ručných bŕzd, od klasickej mechanickej páky až po moderné elektronické tlačidlá. Každý systém má svoje výhody aj nevýhody, ktoré môžu výrazne ovplyvniť nielen komfort, ale aj bezpečnosť jazdy.

zatiahnutá ručná brzda
Klasická mechanická ručná brzda s pákou poskytuje vodičovi priamu spätnú väzbu a spoľahlivosť aj pri výpadku elektriny.
Foto: youtube.com/@ConduiteFacile

História ručnej brzdy a jej vývoj

História ručnej brzdy siaha až do prvopočiatkov automobilizmu. Už v nákladnom vozidle GAZ-MM z vojnových čias bola ručná brzda oddelená od hlavného brzdového systému. Hoci by sa mohlo zdať logické jednoducho zafixovať mechanický pohon v stlačenom stave, konštruktéri zvolili iné riešenie. Tiahla od rukoväte parkovacej brzdy boli samostatné a pôsobili len na zadné kolesá, čím zabezpečovali nezávislosť od hlavného brzdového systému.

Rôzne typy ručných bŕzd v histórii

Na terénnych vozidlách a nákladných automobiloch sa často používala prevodová parkovacia brzda. Toto riešenie umožňovalo chrániť jej komponenty pred blatom a nečistotami. Na výstupnom hriadeli rozdeľovacej prevodovky alebo prevodovky bol umiestnený bubon a páka ručnej brzdy pomocou mechanického pohonu rozťahovala brzdové čeľuste. Tento systém bol mimoriadne spoľahlivý v náročných podmienkach, kde by klasické riešenie mohlo zlyhať.

Klasická mechanická ručná brzda

V osobných automobiloch dlhé roky dominoval mechanický lankový pohon parkovacej brzdy, ktorý rozťahoval čeľuste zadných bubnových brzdových mechanizmov. Páka presúvala lanká vedúce k zadným kolesám. Tam pákový mechanizmus, nezávisle od hydraulických valcov, rozvádzal čeľuste a pritláčal ich k pracovnému povrchu bubna. Tento systém bol jednoduchý a spoľahlivý, no vyžadoval pravidelnú údržbu a nastavovanie.

vodič aktivuje elektronickú ručnú brzdu
Moderná elektronická parkovacia brzda s tlačidlom šetrí miesto v interiéri a ponúka dodatočné bezpečnostné funkcie ako Auto Hold.
Foto: shutterstock.com/Capix Denan

Moderné elektronické riešenia

V súčasných automobiloch sa čoraz častejšie stretávame s elektronickou parkovacou brzdou (EPB). Namiesto klasickej páky je tu len malé tlačidlo na stredovej konzole. Tento systém využíva elektromotory, ktoré aktivujú brzdové mechanizmy na zadných kolesách. Medzi hlavné výhody elektronickej brzdy patrí úspora miesta v interiéri, automatická aktivácia pri vypnutí motora a presné dávkovanie brzdnej sily. Systém tiež umožňuje funkciu Auto Hold, ktorá automaticky drží vozidlo na mieste pri zastavení.

Výhody a nevýhody jednotlivých riešení

Klasická mechanická páka má svoje nesporné výhody – poskytuje vodičovi priamu spätnú väzbu, je spoľahlivá aj pri výpadku elektriny a umožňuje plynulé dávkovanie brzdnej sily, čo oceníte najmä pri núdzovom brzdení. Na druhej strane, elektronická brzda ponúka vyšší komfort, zaberá menej miesta a často poskytuje dodatočné bezpečnostné funkcie. Jej nevýhodou je závislosť od elektrickej energie a zložitejšia diagnostika prípadných porúch.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ktorý typ ručnej brzdy preferujete vo svojom automobile?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Nastavenie ručnej brzdy. Ako nastaviť ručnú brzdu?

Elektronická ručná brzda môže zachrániť život! Viete, ako funguje?

Robíte to aj vy? Dve najdrahšie chyby vodičov s manuálom


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Ochranca letísk: Novinka v boji proti zvieracím narušiteľom

16.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WardCarroll). Zabudnite na robotických psov, teraz prichádzajú „kybernetickí prérioví predátori“. Americké výskumné centrum Army Engineer Research and Development Center (ERDC)…

Mazda CX-6e prichádza do Európy!

16.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CarForLife.). Mazda pripravuje veľký vstup na európsky trh s novým SUV CX-6e, ktoré už teraz láme rekordy v Číne. Čo…

Čína sa stavia proti technológii „One-Pedal“ v elektromobiloch

16.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Kannitcha) Od roku 2027 sa elektromobily v Číne zmenia. Krajina, ktorá je jedným z lídrov v oblasti elektromobilov, sa rozhodla…

Ďalšie veľké prepúšťanie v automobilovom priemysle

16.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/seyephoto). Americký výrobca automobilov Ford schválil plán dobrovoľného prepúšťania v Nemecku v reakcii na slabý dopyt po elektrických vozidlách. Tento…

Expert vysvetľuje, ako teploty nad 30 stupňov ničia autá

15.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Marc Bruxelle). Väčšina výrobcov automobilov považuje za maximálne prípustnú teplotu, pri ktorej je možné prevádzkovať osobné automobily, +45 °C. No…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov