Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Inovatívne ekologické tehly z kávových usadenín: Revolúcia v stavebníctve

08.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/IukoSamichi). Výskumný tím z Technologickej univerzity Swinburne v Austrálii vyvinul ekologické a odolné tehly vyrobené zo zvyškov kávových usadenín. Toto prelomové riešenie môže výrazne znížiť...

08.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/IukoSamichi).

Výskumný tím z Technologickej univerzity Swinburne v Austrálii vyvinul ekologické a odolné tehly vyrobené zo zvyškov kávových usadenín. Toto prelomové riešenie môže výrazne znížiť uhlíkovú stopu stavebného priemyslu, ktorý je známy svojimi vysokými emisiami CO₂.

Káva usadenina
Inovatívne ekologické tehly z kávových usadenín: Revolúcia v stavebníctve.
Foto: shutterstock.com/IukoSamichi

Káva ako stavebný materiál budúcnosti

Každoročne sa na celom svete spotrebuje približne 9 miliónov ton mletej kávy, čo generuje až 18 miliónov ton vlhkých kávových usadenín, ktoré často končia na skládkach. Tieto odpady produkujú metán, jeden z najsilnejších skleníkových plynov. Len v Austrálii sa denne predá viac ako 1,3 milióna šálok kávy, čo predstavuje približne 10 tisíc ton kávového odpadu ročne.

Ekologické tehly: Nižšie emisie a vyššia odolnosť

Pod vedením doktora Yata Wonga sa vedci z Technologickej univerzity Swinburne rozhodli využiť tento odpad inovatívnym spôsobom. Na rozdiel od predchádzajúcich projektov, ktoré spracovávali kávové usadeniny na biouhlie alebo kávový olej, ich metóda spočíva v zmiešaní kávového odpadu s hlinou a alkalickým aktivátorom. Táto zmes umožňuje vypaľovanie tehál pri teplote len 200 °C, čo je o 80 % nižšia teplota ako pri tradičných metódach, ktoré vyžadujú vysoké teploty a veľkú spotrebu energie.

„Toto riešenie je energeticky úspornejšie, rýchlejšie na výrobu a umožňuje znížiť emisie CO₂ spojené s elektrinou až o 80 % na jednotku,“ vysvetľuje dr. Wong.

Nová technológia tak výrazne znižuje environmentálny dopad tradičnej výroby tehál, ktorá je závislá od spaľovania fosílnych palív. Pre porovnanie, výroba jedného kilogramu tradičnej tehly generuje približne 64 gramov CO₂. Navyše, nové tehly sú mimoriadne odolné – ich pevnosť je až dvojnásobne vyššia ako minimálne normy platné v Austrálii.

Partnerstvo s Green Brick

Technologická univerzita Swinburne podpísala licenčnú zmluvu so spoločnosťou Green Brick, ktorá začne s výrobou týchto udržateľných tehál. Podľa zakladateľa spoločnosti, Philipa Nga, sa stavebné materiály doteraz hodnotili hlavne podľa ceny za meter štvorcový. V novej ére však budú rozhodujúce emisie CO₂, transparentnosť výroby a uzavretý obeh, v ktorých majú nové produkty jasnú výhodu.

Dvojnásobný prínos pre životné prostredie

Projekt ponúka dvojitý ekologický prínos: obrovské množstvo kávových usadenín, namiesto toho, aby končilo na skládkach a produkovalo metán, sa premieňa na stavebné materiály s nízkou uhlíkovou stopou a vysokou kvalitou.

Iné ekologické stavebné materiály

Hľadanie udržateľných materiálov nekončí pri kávových usadeninách. Príkladom je projekt „Sugarcrete“, ktorý vznikol v spolupráci architektonického štúdia Grimshaw a Univerzity východného Londýna (UEL). Táto tehla je vyrobená z bagasy, odpadu z cukrovej trstiny. Jej výroba emituje o 15 až 20 % menej CO₂ v porovnaní s tradičnými tehlami a je 4-5 krát ľahšia ako betón.

Myslíte si, že ekologické tehly z kávových usadenín by mohli byť budúcnosťou stavebníctva?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Tragédia na Transfagarašskej ceste: Motocyklistu napadol medveď

Revolučný bezpečnostný postroj Thule Cappy ochráni vášho psa pri nehode

Prečo sa všetky lietadlá na svete vyhýbajú preletom nad touto obrovskou zónou?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Vodiči dávajte si pozor! V Maďarsku pri železničných priecestiach vás sleduje kamera, ktorá vidí viac ako si myslíte

8.7.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/stevo.bodor) Vodiči dávajte si pozor, v Maďarsku pri železničných priecestiach vás môže sledovať kamera, ktorá vidí podstatne viac, ako by…

Ako znížiť spotrebu oleja a zlepšiť výkon motora? Tento lacný trik vás prekvapí

08.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Hrach Hovhannisyan). Ak váš motor stratil výkon, spotrebúva viac oleja alebo vydáva nepríjemné zvuky, nemusíte hneď navštíviť servis. Stačí jednoduché…

Prečo v lete nenechávať plastovú fľašu s vodou v aute? Môže byť nebezpečná

08.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/CGN089). V lete sa často hovorí o tom, čo by sme nemali nechávať v aute počas horúcich dní – jedlo,…

Ako ochladiť auto v horúčavách? ADAC testoval najlepšie riešenia

08.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark). Vnútro auta zaparkovaného na slnku sa dokáže veľmi rýchlo zohriať na extrémne teploty, ktoré môžu dosiahnuť až 60 °C.…

Ako ochrániť palubnú dosku pred slnkom? Jednoduchý trik od južanov

08.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@FOX7Austin). Stačí niekoľko rokov, aby interiér auta stratil svoj pôvodný vzhľad. Najviac trpí palubná doska, ktorá je neustále vystavená slnečnému…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov