04.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SkyNews).
Automobilový koncern Stellantis môže čeliť pokutám až do výšky 2,5 miliardy eur, ak nedosiahne nové emisné limity stanovené Európskou úniou. Európsky riaditeľ skupiny varuje pred „ťažkými rozhodnutiami“, ktoré môžu viesť až k zatvoreniu tovární.

Foto: youtube.com/@SkyNews
Nové emisné limity prinášajú problémy
V máji tohto roku hlasoval Európsky parlament za to, aby výrobcom automobilov poskytol viac času na prispôsobenie sa novým emisným predpisom, ktoré vstúpili do platnosti v roku 2025. Namiesto splnenia nového cieľa 93,6 g/km pre flotily v tomto roku budú teraz výrobcovia musieť dosiahnuť túto hodnotu ako priemer za trojročné obdobie 2025-2027.
Ani po prijatí tohto rozhodnutia sa Stellantis nejaví spokojný. Podľa Motor1 európsky riaditeľ spoločnosti Jean-Philippe Imparato tvrdí, že automobilová skupina riskuje pokuty až do výšky 2,5 miliardy eur. Ak sa legislatíva v blízkej budúcnosti nezmení, Stellantis by mohol byť nútený zaplatiť pokutu v nasledujúcich dvoch až troch rokoch.
Drastické riešenia na stole
Ak zostane platná legislatíva nezmenená, Jean-Philippe Imparato hovorí, že nebude mať inú možnosť, ako prijať „ťažké rozhodnutia“ na vyhnutie sa emisným penalizáciám. „Buď sa sústreďujem na elektrické autá… alebo sa vzdám spaľovacích motorov. A tým pádom zatvorím továrne,“ vyhlásil Imparato pre Automotive News Europe.
Táto výhrážka nie je len prázdnymi slovami. Stellantis, ktorý vlastní značky ako Peugeot, Citroën, Fiat, Jeep, Ram a ďalšie, zamestnáva tisíce ľudí v továrňach po celej Európe. Zatvorenie ktorejkoľvek z týchto tovární by malo devastujúce následky na miestne ekonomiky.
Budúcnosť bude ešte prísnejšia
Emisné normy sa stanú ešte prísnejšími od roku 2030, keď sa emisný cieľ pre flotily zníži z 93,6 g/km na 49,5 g/km. Potom v roku 2035 vstúpi do platnosti zákon zakazujúci predaj nových áut vybavených spaľovacími motormi na fosílne palivá.
Vozidlá poháňané spaľovacími motormi fungujúcimi na syntetické palivá budú povolené, ale zatiaľ nie je jasné, či bude vývoj dostatočne rýchly na to, aby sa tieto syntetické palivá mohli používať tak skoro.
Možné riešenia pre Stellantis
Koncern má pred sebou niekoľko možností, ako sa vyhnúť masívnym pokutám:
Urýchlenie elektromobility:
- Zvýšenie produkcie elektrických vozidiel
- Investície do nových batériových technológií
- Rozšírenie ponuky elektromobilov vo všetkých segmentoch
Optimalizácia portfólia:
- Postupné ukončovanie výroby najmenej efektívnych modelov
- Sústreďovanie sa na hybridné technológie ako prechodné riešenie
- Vývoj úspornejších spaľovacích motorov
Strategické partnerstvá:
- Spolupráca s inými výrobcami na zdieľaní emisných kreditov
- Investície do výskumu syntetických palív

Foto: shutterstock.com/Antonello Marangi
Dopad na európsky automobilový priemysel
Stellantis nie je jediný výrobca, ktorý čelí týmto výzvám. Celý európsky automobilový priemysel sa musí radikálne transformovať, aby splnil nové emisné ciele. Mnohé spoločnosti už investovali miliardy eur do elektrifikácie svojich flotíl.
Otázkou zostává, či budú európski spotrebitelia pripravení na tak rýchly prechod na elektrické vozidlá, a či bude infraštruktúra nabíjania dostatočne rozvinutá na podporu tejto transformácie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy
Odporúčané články:
Runaway Diesel: Keď sa naftový motor zmení na nekontrolovateľnú bombu
Prečo vodiči parkujú s vytočenými kolesami? Je to šikovný trik
Táto európska krajina je najlepšia pre život v dôchodku podľa najnovšej správy
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.