23.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Phoenixns).
Európska komisia zvažuje zavedenie novej spotrebnej dane na tradičné palivá, ktorá by mala financovať diery v rozpočte Únie. Hrozí zdraženie benzínu a nafty od roku 2027 až o 50 centov za liter, čo by mohlo priniesť do rozpočtu EÚ 700 miliárd eur.

Foto: shutterstock.com/Phoenixns
Nová daň napriek koncu spaľovacích motorov
Aj keď je Európska únia pripravená rozlúčiť sa so spaľovacími motormi od roku 2035, tradičné palivá by sa mohli stať užitočnými na „napĺňanie pokladnice“ a podporu rozpočtu starého kontinentu.
Brusel totiž hľadá nové spôsoby financovania svojich účtov a zvažuje zavedenie novej „dane na benzín a naftu“, ktorá by pokryla diery v rozpočte Únie. Hovorí sa o zvýšení v rozmedzí 50 centov za liter pre benzín aj naftu.
700 miliárd eur do rozpočtu EÚ
Podľa Financial Times by toto opatrenie mohlo priniesť do pokladnice Európskej únie viac ako 700 miliárd eur v období od 2027 do 2035. Táto suma by pokryla 30 miliárd eur ročne určených na splácanie dlhopisov vydaných na financovanie Recovery Fondu.
Peniaze by mohli byť tiež určené na financovanie zvýšenia vojenských výdavkov, čo je v súčasnej geopolitickej situácii stále aktuálnejšia téma.
Systém ETS 2 ako ospravedlnenie
Na ospravedlnenie celej veci slúži systém ETS 2, schválený pred dvoma rokmi a naplánovaný na spustenie v roku 2027. Tento systém má za cieľ znížiť environmentálny dopad niektorých činností, ktoré vypúšťajú do atmosféry veľké množstvá oxidu uhličitého.
Ide o systém kompenzácie voči emisiám skleníkových plynov a mal by zahŕňať aj sektor dopravy okrem stavebníctva. ETS 2 je základnou súčasťou stratégie Fit for 55.
Stratégia Fit for 55
ETS 2 je kľúčovou súčasťou stratégie Fit for 55 – balíka legislatívnych návrhov Európskej únie, ktorý má za cieľ znížiť čisté emisie skleníkových plynov o najmenej 55 percent do roku 2030 v porovnaní s úrovňami z roku 1990.
Cieľom je dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2050. Tento ambiciózny plán si vyžaduje značné finančné prostriedky na svoju realizáciu.
Peniaze nepôjdu na zelené projekty
Avšak, ako už bolo spomenuté, peniaze získané z novej európskej spotrebnej dane na palivá by neskončili v „zelených“ iniciatívach, ale slúžili by na iné účely.

Foto: shutterstock.com/Drotyk Roman
Toto je paradox, ktorý vyvoláva otázky o skutočných prioritách Európskej únie a o tom, či sú environmentálne ciele skutočne na prvom mieste, alebo slúžia len ako zámienka na zvyšovanie daní.
Dopad na spotrebiteľov
Pre bežných vodičov by to znamenalo výrazné zdraženie pohonných hmôt. Zvýšenie o 50 centov za liter by predstavovalo značnú záťaž pre rodinné rozpočty, najmä v čase, keď sa ceny energií už aj tak nachádzajú na vysokých úrovniach.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Káva vs. čaj: Ktorý nápoj skutočne pomáha pri šoférovaní?
Rastúce rozmery áut ohrozujú chodcov: Aktivisti žiadajú obmedzenia od EÚ
Objavili jedno z najväčších zlatých ložísk za posledné dekády
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.