Cestovanie, Správy, Zaujímavosti,

Sedadlo 11A zachránilo už dvoch ľudí: Tajomstvo „zázračného“ miesta v lietadle

19.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Lukas Gojda) „Stále cítim chuť bahennej vody. Vôňu paliva. Krik. To vo vás zostane navždy,“ priznal v rozhovore s novinármi Ruangsak Loychusak. Sú hrdinami titulkov,...

19.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Lukas Gojda)

„Stále cítim chuť bahennej vody. Vôňu paliva. Krik. To vo vás zostane navždy,“ priznal v rozhovore s novinármi Ruangsak Loychusak. Sú hrdinami titulkov, symbolmi zázraku, živými dôkazmi toho, že z najhoršieho pekla sa dá vyjsť živý. Málokedy sa však hovorí o tom, čo sa deje s „tými, ktorí prežili“ – keď zhasnú blesky fotoaparátov a médiá presmerujú pozornosť na ďalšie tragédie.

Havária lietadla
Sedadlo 11A zachránilo už dvoch ľudí: Tajomstvo „zázračného“ miesta v lietadle.
Foto: shutterstock.com/Lukas Gojda

Po katastrofe Air India z 12. júna 2025, pri ktorej zahynulo 241 ľudí, svet pozerá na Vishwasha Kumara Ramesha. Tento 40-ročný Brit prežil ako jediný a sedel presne na tom istom mieste ako pred 27 rokmi thajský umelec – na sedadle 11A.

Prekliatie alebo požehnanie sedadla 11A?

Vishwash Kumar Ramesh dokázal sám vyliezť z vraku lietadla, utrpel vážne zranenia, ale hovorí o zázraku. Pozornosť sveta však nepritiahla len jeho záchrana, ale aj symbolické miesto, ktoré obsadil. Sedadlo 11A. Presne to isté miesto, ktoré pred 27 rokmi zachránilo thajského umelca Ruangsaka Loychusaka. Aj on bol jediným preživším. Tiež sedel na 11A. Táto neuveriteľná zhoda vyvoláva otázky o tom, či existujú v lietadlach „bezpečnejšie“ miesta. Leteckí experti však tvrdia, že žiadne sedadlo nie je štatisticky bezpečnejšie než iné. Prežitie závisí od mnohých faktorov – typu nehody, rýchlosti nárazu, požiaru a hlavne od šťastia. Napriek tomu sa sedadlo 11A stáva legendárnym medzi cestujúcimi, ktorí veria na šťastné čísla.

Chuť bahna a vôňa paliva zostávajú navždy

Ruangsak Loychusak mal 20 rokov, keď sa lietadlo Thai Airways TG261 zrútilo počas pristátia v Surat Thani v roku 1998. Zahynulo 101 ľudí. On prežil, ale fyzické rany boli ničím v porovnaní s tými, ktoré nosil roky. „Stále pamätám chuť vody z bahna. Vôňu paliva. Krik. To vo vás zostane navždy,“ priznal v rozhovore s novinármi po katastrofe Air India. Desať rokov sa vyhýbal lietaniu. Mal panické ataky, vyhýbal sa preplneným miestam, reagoval na každé buchnutie dverí. Hoci bol umelcom, dlho nedokázal spievať. Cítil sa vinný, že prežil. „Prečo ja? Prečo nie niekto iný? Tieto otázky sa vracali každý deň,“ spomína na najťažšie obdobie svojho života.

Psychológovia varujú pred „syndrómom preživšieho“

Psychotraumatológovia zdôrazňujú, že prežitie katastrofy prináša obrovské psychické následky. Často sa objavuje silný posttraumatický stres (PTSD), ktorý môže trvať mesiace, dokonca roky. Príznaky bývajú rôzne – od vtieravých spomienok a nočných môr až po pocit viny, izoláciu či paralyzujúci strach. Jav takzvaného „syndrómu preživšieho“ je častý. Osoby, ktoré vyšli z katastrofy živé, si často kladú otázky, prečo sa to podarilo práve im, a či ich život má teraz „väčší zmysel“. Niektorí nachádzajú cieľ a snažia sa pomáhať iným, ale mnohí sa dlho nedokážu vrátiť do rovnováhy. Odborníci upozorňujú, že kľúčové sú prvé mesiace po katastrofe. Potrebujú primeranú psychologickú podporu, terapiu traumy a predovšetkým pochopenie, že „zázrak záchrany“ môže byť začiatkom veľmi ťažkej emocionálnej cesty.

Trinásťročná „zázračná“ dievčina roky nemohla spať

V roku 2009 o osude jedinej preživšej z katastrofy lietadla Yemenia Airways hovoril celý svet. Trinásťročnú Bahiu Bakari, ktorá spadla do oceánu a unášala sa vo vode viac než 9 hodín, nazvali „zázračným dievčaťom“. Až po rokoch však priznala v knihe, že roky nemohla spať pri zhasnutom svetle. Bála sa lietať, dokonca aj jazdiť autom. „Všetci hovorili: máš šťastie. Ale ja som cítila, že som niečo stratila,“ písala. Jej príbeh ukazuje, že fyzické prežitie je len začiatkom dlhej cesty k psychickému uzdraveniu. Mnoho preživších potrebuje roky terapie, aby sa dokázali vyrovnať s traumou. Niektorí nikdy úplne neprekonajú strach z lietania či iných dopravných prostriedkov. Dôležité je, aby dostali profesionálnu pomoc a podporu svojich blízkych.

Pacient po páde lietadla
Vishwash Kumar Ramesh, jediný preživší z katastrofy Air India, sedel na tom istom mieste ako thajský umelec v roku 1998.
Foto: youtube.com/@DDIndia

Nový preživší ešte netuší, čo ho čaká

Vishwash Kumar Ramesh ešte nevie, ako sa bude uberať jeho cesta. Zatiaľ hovorí len: „Neviem, ako sa to stalo. Ale viem, že ma to už zmenilo.“ Odborníci mu odporúčajú, aby čo najskôr vyhľadal psychologickú pomoc. Prvé týždne a mesiace sú kľúčové pre to, ako sa dokáže vyrovnať s traumou. Možno bude mať šťastie a dokáže sa rýchlo vrátiť do normálneho života. Alebo ho čaká dlhá cesta plná bojov s vlastnou psychikou. Jedno je však isté – jeho život sa navždy zmenil v momente, keď sa stal jediným preživším z letu Air India. Sedadlo 11A mu síce zachránilo život, ale skutočný boj o návrat do normálu sa iba začína.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Veríte na "šťastné" miesta v lietadlach?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Kde sedieť v lietadle? Štatistiky odhaľujú prekvapivú pravdu

Rakúsko šokuje motoristov: Diaľničná známka prvýkrát nad 100 eur!

Dopravná zápcha jej zachránila život: Príbeh Bhoomi Chauhanovej – VIDEO


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Ford šokuje: „Zákazníkov už nezaujíma, aký motor majú v aute“

19.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Best Auto Photo) Podpredseda Fordu John Lawler vyhlásil koniec epochy, keď auto ešte určoval motor, ktorý sa v ňom nachádzal.…

Zázračná metóda 4-7-8: Zaspíte za dve minúty aj v posteli či lietadle

19.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Matej Kastelic) Celý večer sa prekrúcate z boku na bok a nemôžete zaspať? Alebo vás čaká dlhý let lietadlom, ktorý…

Osem chýb s klimatizáciou, ktoré robia všetci vodiči: Môžu vás stáť stovky eur

19.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Alones) Práve v lete ponúka klimatizácia v aute vítané ochladenie. Zároveň však málokto venuje tomuto systému dostatočnú pozornosť. Pritom aj…

Je na Slovensku legálne šoférovať auto s pravostranným riadením? Pravidlá a výnimky

18.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/JoshBryan) Na Slovensku môžete legálne jazdiť autom s pravostranným riadením, ale platia pre to prísne podmienky. Mnoho ľudí si myslí,…

Túto chybu pri kúpe auta robí väčšina Slovákov. Môže vás stáť auto aj nervy

18.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Pormezz) Viac ako 80 % Slovákov pri kúpe jazdeného auta zabúda na jednu zásadnú kontrolu. Práve táto chyba môže spôsobiť,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov