18.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock/Patryk Kosmider).
Brusel – Od začiatku roka má Poľsko predsedníctvo v Rade EÚ. Odvtedy sa v „Pracovnej skupine Rady pre leteckú dopravu“ rokuje o reforme práv cestujúcich v leteckej doprave. Cieľ poľskej iniciatívy: povoliť viac meškania a tým znížiť odškodnenia, ktoré musia aerolínie platiť pasažierom!

Foto: shutterstock/Patryk Kosmider
Letecké spoločnosti jasajú, spotrebiteľské organizácie sa búria a v rámci skupiny Rady panuje napriek dlhým rokovaniam stále veľká nezhoda. Poľsko chce reformu do konca svojho predsedníctva (30.6.) bezpodmienečne pretlačiť a nedávno predložilo kompromisný návrh. Iné krajiny, okrem iného aj Nemecko, sa bránia. Doteraz 21 rokov staré nariadenie o právach cestujúcich v leteckej doprave (EG) č. 261/2004 stanovuje jasné pravidlá – ale Poľsko ich chce dramaticky zmeniť!
Súčasné pravidlá chránia cestujúcich
Doterajšie nariadenie o právach cestujúcich v leteckej doprave platí už 21 rokov a jasne definuje práva pasažierov. Pri meškaniach najmenej 3 hodiny a vzdialenosti menej ako 1500 kilometrov dostanú cestujúci až 250 eur. Pri väčších vzdialenostiach v rámci EÚ je to až 400 eur.
Pre lety mimo EÚ dlhšie ako 3500 kilometrov môžu cestujúci získať až 600 eur odškodnenia. Tieto pravidlá fungujú už dve desaťročia a poskytujú pasažierom istú ochranu pred svojvoľou leteckých spoločností.
Poľský návrh šokuje spotrebiteľov
Poľský kompromisný návrh, ktorý podporujé aj Taliansko a Dánsko, predstavuje dramatickú zmenu. Odškodnenie by sa vyplácalo až od 4 hodín meškania pre lety do 3500 km a až od 6 hodín pre dlhšie lety.
Navyše by sa znížili aj sumy odškodnení na 300, respektíve 500 eur. Najhoršie však je, že cestujúci by mali len 6 mesiacov namiesto súčasných troch rokov na uplatnenie nárokov na odškodnenie.
Aerolínie dostanú „bianko šek“
Poľský návrh obsahuje aj rozšírenie zoznamu „mimoriadnych okolností“, pri ktorých aerolínie nemusia platiť odškodnenie. Dokonca aj štrajky, choroba posádky a technické problémy by sa považovali za „mimoriadne okolnosti“.

Foto: shutterstock.com/Ringo Chiu
„Čo bolo predtým silným ochranným nástrojom, sa zvýšením hraničných hodnôt mení na blanko šek pre masívne meškania,“ kritizuje Oskar de Felice z portálu Flightright. Takáto zmena by de facto zrušila ochranu cestujúcich pred nezodpovednosťou aerolínií.
Nemecko vedie odpor
Nemecko navrhuje zachovanie 3-hodinovej lehoty pre všetky vzdialenosti, ale chce obmedziť odškodnenie na maximálne 300 eur. Nemecký návrh podporujú Španielsko, Rakúsko a Portugalsko, ktoré považujú poľský plán za príliš radikálny.
Ako váhaví kandidáti v hlasovaní sa považujú Francúzsko a Holandsko. Ich hlas môže rozhodnúť o budúcnosti práv miliónov európskych cestujúcich v leteckej doprave.
Letecké spoločnosti sa tešia na úspory
Veľké letecké spoločnosti združené vo verbande Airlines for Europe (A4E) podporujú vyššie hraničné hodnoty. Z ich pohľadu by zabezpečili väčšiu plánovaciu istotu, znížili počet prípadov odškodňovania a ušetrili milióny eur ročne.
Pre aerolínie by nové pravidlá znamenali výrazné zníženie nákladov na odškodnenia. Namiesto riešenia príčin meškania by sa jednoducho zvýšila tolerancia voči nezodpovednosti leteckých spoločností.
Spotrebiteľské organizácie bijú na poplach
Nemecká konferencia ministrov ochrany spotrebiteľa apelovala na spolkovú vládu, aby sa pri súčasných rokovaniach zasadila za spotrebiteľsky priateľské riešenie. „Nariadenie o právach cestujúcich v leteckej doprave je míľnikom európskej ochrany spotrebiteľa a nesmie sa oslabiť,„ vyhlásila ministerka Silke Gorißen.
Spotrebiteľské organizácie varujú, že návrh by prakticky zrušil ochranu cestujúcich. „Nemecko musí teraz ukázať, že európski cestujúci môžu počítať so spoľahlivým partnerom,“ požaduje Oskar de Felice.

Foto: shutterstock.com/Milosz Maslanka
Letné meškania ako každoročný problém
Práve v letnej sezóne dochádza často k hodinovým meškaniam letov. Preťažené letiská, nedostatok personálu a technické problémy spôsobujú každoročne tisíce meškajúcich letov. Súčasné pravidlá aspoň čiastočne kompenzujú cestujúcim spôsobené nepríjemnosti.
Ak by prešiel poľský návrh, milióny cestujúcich by stratili nárok na odškodnenie. Meškanie 4-6 hodín by sa stalo „normálnym“ a aerolínie by za to nemuseli niesť zodpovednosť. Píše portál Yahoo.com
Čo to znamená pre slovenských cestujúcich
Ak by prešiel poľský návrh, slovenskí cestujúci by stratili významnú ochranu pri letoch. Namiesto odškodnenia po 3 hodinách by museli čakať 4-6 hodín a aj tak by dostali menej peňazí.
Navyše by mali len pol roka na uplatnenie nárokov namiesto súčasných troch rokov. Pre bežných cestujúcich by to znamenalo praktické zrušenie ochrany pred svojvoľou leteckých spoločností.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Kde sedieť v lietadle? Štatistiky odhaľujú prekvapivú pravdu
Dopravná zápcha jej zachránila život: Príbeh Bhoomi Chauhanovej – VIDEO
Detekcia bleskov môže zachrániť životy: Ako sa chrániť pred nebezpečnými výbojmi
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.