15.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Frederic Legrand – COMEO).
Budúcnosť Tesly sa javí v tmavých farbách. Americký výrobca zaznamenáva bezprecedentné poklesy predaja a ziskov, zatiaľ čo analytici predpovedajú ďalšie problémy. V Európe Tesla predáva o 50 percent menej áut ako vlani, pričom ju predbehlo až desať konkurenčných značiek! Elon Musk sa údajne už „odvracia“ od automobilového priemyslu a sústreďuje sa na robotaxíky a humanoidné roboty. Dokáže ešte zachrániť svoju firmu?

Foto: shutterstock.com/Frederic Legrand – COMEO
Európsky kolaps: Tesla stráca polovicu predaja
V tomto roku európsky predaj Tesly klesol takmer o 50 percent v porovnaní s minulým rokom. Takýto bezprecedentný pokles zaznamenali pri rastúcom trhu elektrických automobilov. V dôsledku toho viac batériových áut ako Tesla predalo v Európe až desať konkurenčných značiek.
Medzi nimi nájdeme Volkswagen, BMW, Renault či čínsky BYD. Tesla tak stratila svoju dominantnú pozíciu na trhu, ktorý sama pomáhala vytvárať. Čísla sú alarmujúce a ukazujú, že niečo sa v spoločnosti pokazilo.
Globálny prepad: Zisky padajú o 71 percent
Menšie poklesy, ale tiež významné Tesla zaznamenáva na celom svete. V prvom štvrťroku tohto roku Tesla predala globálne o 13 percent menej áut ako v prvom štvrťroku minulého roku. Čo je ešte horšie, čistý príjem klesol až o 71 percent.
V súlade s tým prišli aj poklesy cien akcií – od začiatku roka kurz klesol o približne 30 percent. Investori strácajú dôveru v spoločnosť, ktorá ešte nedávno patrila k najhodnotnejším na svete.
Muskova politika odráža zákazníkov
Poklesy predaja Tesly majú mnoho príčin. Najhlasnejšie sa hovorí o Muskovom zapojení do politiky. Podpora krajne pravicovej strany AfD v Nemecku sa stretla s veľmi zlým prijatím, podobne ako vykonávanie gest „pripomínajúcich rímsky salút“.
V Európe tieto gestá jednoznačne spájajú s obdobím druhej svetovej vojny. V USA zase najviac kontroverzií vyvolalo Muskovo zapojenie do činnosti DOGE – nového departmentu, ktorý mal priniesť úspory v amerických rozpočtových výdavkoch.
Tesla nemá nové modely
Analytici automobilového trhu však poukazujú na to, že za poklesy predaja zodpovedajú aj trhové faktory. Tesla, ktorá roky bola nespochybniteľným lídrom na trhu elektrických automobilov, je na konci s dychom a v technologických pretekoch zostala pozadu.
Americký výrobca, možno kvôli Muskovej politickej činnosti, prestal uvádzať na trh nové modely. Špecifický a málo praktický pickup Cybertruck prijali kupujúci veľmi slabo a do salónov sa dostal s viacročným oneskorením.
Konkurencia nelení
Keď Tesla zaspala na vavrínoch, jej konkurencia sa výrazne rozvíjala. Rad nových modelov predstavili európske firmy, ale osobitný pokrok urobili čínske spoločnosti, ktoré dnes ponúkajú mnoho elektrických modelov za atraktívne ceny.
Napokon sa Elon Musk v búrlivých okolnostiach rozišiel s Trumpom a odišiel z DOGE, pričom sa vrátil k podnikaniu. Analytici však vôbec nie sú presvedčení, že zachráni značku ponorenú do krízy.
„Musk by od áut odišiel už zajtra“
Philippe Houchois z analytickej firmy Jefferies počas Automotive News Europe Congress povedal, že Elon Musk v skutočnosti už „odchádza“ z automobilového priemyslu. Podniká iné výzvy, ktoré teraz zamestnávajú hlavu miliardára.
„Keby Musk mohol odísť od automobilov zajtra, urobil by to,“ povedal Houchois. Podľa analytika sa Musk teraz sústreďuje na vývoj autonómnych vozidiel a chce rozvinúť robotaxíky bez vodičov.
Roboty namiesto áut
Prvé robotaxíky majú vyjsť na verejné cesty ešte v júni. Okrem toho pracuje Tesla na humanoidných robotoch, ktoré majú byť ďalším veľkým projektom spoločnosti. Musk sa tak postupne vzďaľuje od tradičnej automobilovej výroby.
Medzitým BYD, ktorý bleskovo vyrástol na najväčšieho výrobcu elektrických automobilov na svete, sa sústreďuje výlučne na vývoj nových a vylepšených modelov. „To je veľmi veľký rozdiel v prístupe k podnikaniu,“ zhodnotil Houchois.

Foto: youtube.com/@tesla
Koniec éry Tesly?
Prichádza teda koniec Tesly ako výrobcu elektrických automobilov určených pre masového odberateľa? Všetko naznačuje, že Musk má iné priority a automobilová výroba už nie je jeho hlavným záujmom.
Otázka znie, či dokáže Tesla prežiť bez svojho zakladateľa plne sústredeného na autá. Konkurencia medzitým nelení a každým dňom sa vzďaľuje.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Toyota šokuje svet: Vodíkový motor bez batérií je realitou!
Šéf Toyoty búra mýtus o čistých elektromobiloch: Jeden elektromobil = tri hybridy
Elon Musk bude musieť prehodnotiť stratégiu Tesly, ak chce konkurovať čínskej novinke
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.