Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Čierne disky po jazde: Čo spôsobuje brzdový prach a ako s ním bojovať

11.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Make-S). Brzdový prach je často viditeľný na kolesách a iných častiach vozidla. Pre mnohých majiteľov áut predstavujú znečistenia viditeľné po jazde nepríjemný problém. Aj keď...

11.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Make-S).

Brzdový prach je často viditeľný na kolesách a iných častiach vozidla. Pre mnohých majiteľov áut predstavujú znečistenia viditeľné po jazde nepríjemný problém. Aj keď skutočne môže ovplyvňovať estetiku, brzdový prach je bežným vedľajším produktom procesu brzdenia. Odborník vysvetľuje, čo je brzdový prach, odkiaľ sa berie a či ovplyvňuje účinnosť brzdenia.

brzdový prach na disku
Čierne disky po jazde: Čo spôsobuje brzdový prach a ako s ním bojovať.
Foto: shutterstock.com/Make-S

Brzdový prach sa skladá z drobných častíc vznikajúcich počas brzdenia. Môže vyzerať ako tmavý alebo hrdzavý nános na diskoch a iných prvkoch vozidla. Je to úplne normálny vedľajší produkt trenia vznikajúceho počas procesu brzdenia a všeobecne nie je dôvodom na znepokojenie.

Ako vzniká brzdový prach?

Brzdový prach je dôsledkom trenia, ku ktorému dochádza počas spomaľovania alebo zastavovania pohybujúceho sa vozidla. Množstvo a typ brzdového prachu generovaného počas brzdenia je výsledkom zložitých fyzikálno-chemických procesov prebiehajúcich medzi brzdovou doštičkou a brzdovým kotúčom s cieľom dosiahnuť požadovanú charakteristiku brzdenia.

Prach sa môže líšiť v závislosti od niekoľkých faktorov, ako je zloženie brzdových doštičiek, návyky vodiča a vonkajšie podmienky.

Výber brzdových doštičiek má význam

Významnú úlohu v množstve a type vznikajúceho brzdového prachu zohráva trecí materiál použitý v brzdových doštičkách. Zloženie najmodernejších trecích zmesí zahŕňa až 43 rôznych surovín. Možno rozlíšiť tri základné riešenia: s nízkym obsahom ocele, polokovové a organické bezazbestové (NAO).

Výber konkrétneho typu závisí od prispôsobenia konkrétnemu brzdovému systému, použitia vozidla a podmienok, v ktorých bude prevádzkované. Dôležité sú tiež očakávané vlastnosti produktu – napríklad účinnosť, komfort či životnosť.

„Čo je zaujímavé, brzdové doštičky sú zodpovedné len za malú časť prachu vznikajúceho počas brzdenia. Približne 80 % emisií alebo prachu pochádza z odierania kotúča. Množstvo odstráneného materiálu kotúča však závisí od zvoleného zloženia trecieho materiálu brzdovej doštičky,“ vysvetľuje expert.

Agresívna jazda zvyšuje trenie

Za vznik prachu z bŕzd nezodpovedajú len trecie zmesi, ale aj štýl používania vozidla. Agresívna jazda s prudkým brzdením alebo častým spomaľovaním z vysokej rýchlosti spôsobuje väčšie trenie, čo zase generuje viac brzdového prachu.

Mestská jazda s mnohonásobným zastavovaním a rozbiehaním, napríklad na semaforoch či v zápchach, vedie k väčšiemu nahromadeniu prachu v porovnaní s jazdou na diaľnici na dlhé vzdialenosti, keď sa brzdy používajú zriedkavejšie.

Vonkajšie faktory, ako sú cestné nečistoty, dážď a typ povrchu (napríklad prašné, solené cesty), môžu dodatočne pôsobiť na brzdový systém, prispievajú k vzniku prachu alebo ho ovplyvňujú. Vozidlá používané na pretekársku alebo terénnu jazdu často zažívajú rýchlejšie hromadenie nečistôt pochádzajúcich z kotúčov a doštičiek vzhľadom na intenzívnejšie používanie bŕzd.

Brzdy
Až 80% brzdového prachu pochádza z odierania brzdového kotúča, nie z brzdových doštičiek, ako sa mnohí domnievajú.
Foto: youtube.com/@chrisfix

Ovplyvňuje brzdový prach účinnosť systému?

Samotný prach z bŕzd priamo neovplyvňuje účinnosť brzdenia. Pokiaľ sú prvky brzdového systému v dobrom stave, nečistoty vznikajúce v dôsledku trenia neznižujú schopnosť vozidla účinne zastaviť.

Brzdový prach však môže mať nepriamy vplyv na účinnosť brzdenia, ak sa hromadí na iných prvkoch brzdového systému, ako je strmeň.

Pri silnom znečistení sa strmeň nemusí pohybovať voľne, čím sa znižuje efektívnosť bŕzd. Preto by mechanici pri výmene bŕzd mali odstrániť nahromadený prach zo strmeňa a iných miest, kde môže brániť fungovaniu systému.

K dispozícii je mnoho čistiacich prostriedkov, ktoré ľahko odstraňujú brzdový prach z diskov. Niektoré z nich môžu obsahovať kyslé, agresívne zložky, ktoré môžu poškodiť povrchy diskov, brzdových kotúčov, tiež gumové prvky používané v brzdovom systéme.

„Preto odporúčame oboznámiť sa s pokynmi výrobcu prípravku a otestovať prostriedok na malej ploche. Okrem toho pri používaní chemických čistiacich prostriedkov a pri práci s drobnými čiastočkami vznášajúcimi sa vo vzduchu odporúčame nosenie masky,“ radí odborník.

Ako často čistíte brzdový prach z diskov vášho auta?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Skoky z mosta v Mostare: Adrenalínové divadlo pod oblúkom histórie

Čínska blokáda zastavila výrobu Suzuki Swift: Tisícky áut neprídu do Európy

Rusko: Krajina rekordov a neuveriteľných faktov, ktoré vás dostanú


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Budúcnosť horskej služby: Elektrické lietadlá namiesto vrtuľníkov

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Jetsonaero) Záchranári v Poľsku otestujú Jetson ONE, osobné lietajúce vozidlo vertikálneho štartu. To nie je scenár rozprávky, ale reálny…

Apple chystá revolúciu v CarPlay. Nový dizajn a inteligentné widgety už na jeseň

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@iDeviceHelp) Apple oznámilo veľké zmeny v systéme CarPlay, ktoré prídu už na jeseň s aktualizáciou iOS 26. Nový vzhľad,…

Loď s 3000 autami horí už týždeň v oceáne. Za požiarom majú stáť elektromobily

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Seadog-News) Uplynie skutočne už týždeň od chvíle, keď loď s trochu ironickým menom Morning Midas, ktorá prepravovala viac ako…

Nainštalované externé senzory tlaku v pneumatikách: Potrebujete vyváženie?

13.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@serambimasstudios2593) Externé senzory tlaku v pneumatikách sú čoraz populárnejšie. Mnohí vodiči sa však pýtajú, či ich montáž ovplyvní vyváženie kolies.…

Sú čínske prevodovky presné kópie japonských alebo európskych? Expert odhaľuje pravdu

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@car_explor). Mnohé čínske prevodovky skutočne veľmi pripomínajú obdobu známych značiek. Ale často majú aj konštrukčné rozdiely - a aj…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov