Pravidlá, Správy, Zaujímavosti,

Zelené zóny končia, víťazí zdravý rozum!

11.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/HJBC). Francúzsky parlament prekvapivo rozhodol o zrušení nízkoemisných zón v mestách. Po päťročnom boji sa „žobráci“ postavili „zeleným“ a uspeli. Francúzi dlhodobo milujú zelené riešenia,...

11.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/HJBC).

Francúzsky parlament prekvapivo rozhodol o zrušení nízkoemisných zón v mestách. Po päťročnom boji sa „žobráci“ postavili „zeleným“ a uspeli.

Značka nízskoemisnej zóny
Zelené zóny končia, víťazí zdravý rozum!
Foto: shutterstock.com/HJBC

Francúzi dlhodobo milujú zelené riešenia, ale ešte viac milujú rovnosť. Keď sa tieto dve hodnoty dostali do konfliktu, rovnostárske princípy nakoniec získali prevahu. Parlament totiž nedávno rozhodol o ukončení kontroverzných nízkoemisných zón, ktoré mnohí vnímali ako diskriminačné voči chudobnejším vrstvám obyvateľstva.

Keď sa z ekológie stane šport pre bohatých

V roku 2019 zaviedla Francúzska vláda v pätnástich najviac znečistených mestách nízkoemisné zóny, podobné tým nemeckým. Autá rozdelili do kategórií Crit’Air 0 až 5, pričom vozidlá tried 4 a 5 (vyrobené pred rokmi 2005, resp. 2001) mali do týchto zón vstup zakázaný. Tento krok okamžite vyvolal vlnu kritiky, pretože znevýhodňoval ľudí, ktorí si nemohli dovoliť kúpiť novšie, ekologickejšie vozidlá.

Paradoxne, autá spĺňajúce normu Euro 4 nemožno ani dnes považovať za veterány, nieto ešte pred piatimi rokmi. Napriek tomu ich majitelia čelili výrazným obmedzeniam a potenciálnym pokutám vo výške minimálne 68 eur.

Žobráci porazili zelených

Proti nízkoemisným zónam sa postavilo hnutie Les Gueux (v preklade Žobráci), ktoré založil spisovateľ Alexander Jardin. Ten kritizoval vládnu politiku výstižným sloganom: „Ekológia sa stala športom pre bohatých.“ S týmto posolstvom si rýchlo získal podporu verejnosti.

„Každý hral pri hlasovaní svoju úlohu. Ministri buď hlasovali za koniec tejto nočnej mory, alebo sa hlasovania zdržali. Obávali sa totiž vrátiť späť do svojich volebných obvodov, ak by hlasovali proti zrušeniu týchto nízkoemisných zón,“ vysvetlil Jardin médiám po úspešnom hlasovaní.

Prehnané tvrdenia verzus realita

Zatiaľ čo zelení politici a niektorí socialisti obhajovali zóny argumentom, že znečistenie ovzdušia má každoročne na svedomí 40 tisíc predčasných úmrtí, zvyšok politického spektra sa postavil proti tomuto opatreniu.

Absurdnosť situácie demonštrujú vyjadrenia ako to od zelenej senátorky Anne Souyris, ktorá tvrdí, že „zabiť nízkoemisné zóny znamená zabiť stovky tisíc ľudí.“ Vo Francúzsku pritom minulý rok zomrelo celkovo 684 349 ľudí, takže podľa tejto logiky by takmer všetky úmrtia mali na svedomí emisie z automobilov, čo je zjavný nezmysel.

Protest
Protest hnutia Les Gueux (Žebráci) proti nízkoemisným zónam vo Francúzsku.
Foto: shutterstock.com/Alphacit Newim Reporter

Drahá byrokracia v mene pochybného dobra

Problematické neboli len samotné zákazy vjazdu, ale aj náročná administratíva spojená s vydávaním nálepiek Crit’Air. Tento systém zaťažoval daňových poplatníkov a vyžadoval inštaláciu a údržbu množstva dopravných značiek.

Hoci konkrétny dátum ukončenia nízkoemisných zón zatiaľ nebol stanovený, môžeme očakávať, že jednotlivé mestá budú postupovať vlastným tempom. Do Francúzska sa tak vracia aspoň štipka zdravého rozumu, aj keď boj medzi praktickou realitou a zelenou ideológiou ešte zďaleka neskončil.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Čo si myslíte o nízkoemisných zónach?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Čínska blokáda zastavila výrobu Suzuki Swift: Tisícky áut neprídu do Európy

Rusko: Krajina rekordov a neuveriteľných faktov, ktoré vás dostanú

Biely dom siaha po ľadovom kráľovstve: Grónsko pod americkou kontrolou


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Budúcnosť horskej služby: Elektrické lietadlá namiesto vrtuľníkov

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Jetsonaero) Záchranári v Poľsku otestujú Jetson ONE, osobné lietajúce vozidlo vertikálneho štartu. To nie je scenár rozprávky, ale reálny…

Apple chystá revolúciu v CarPlay. Nový dizajn a inteligentné widgety už na jeseň

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@iDeviceHelp) Apple oznámilo veľké zmeny v systéme CarPlay, ktoré prídu už na jeseň s aktualizáciou iOS 26. Nový vzhľad,…

Loď s 3000 autami horí už týždeň v oceáne. Za požiarom majú stáť elektromobily

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Seadog-News) Uplynie skutočne už týždeň od chvíle, keď loď s trochu ironickým menom Morning Midas, ktorá prepravovala viac ako…

Nainštalované externé senzory tlaku v pneumatikách: Potrebujete vyváženie?

13.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@serambimasstudios2593) Externé senzory tlaku v pneumatikách sú čoraz populárnejšie. Mnohí vodiči sa však pýtajú, či ich montáž ovplyvní vyváženie kolies.…

Sú čínske prevodovky presné kópie japonských alebo európskych? Expert odhaľuje pravdu

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@car_explor). Mnohé čínske prevodovky skutočne veľmi pripomínajú obdobu známych značiek. Ale často majú aj konštrukčné rozdiely - a aj…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov